За “Пловдив 2019“: Не успяхме да извлечем от това домакинство дори и половината от ползите и смисъла, в които инвестирахме ентусиазма и надеждите си

  • от Мария Луцова
  • 16:30, 17.01.2020

Европейска столица на културата – Пловдив 2019 вече е в историята. След официалния край продължаваме да питаме пловдивчани - артистите, обществениците, журналистите в града под тепетата, как те видяха отминалата година. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде:

 

Манол Пейков, издател, един от инициаторите на Европейска столица на културата и бивш член на Управителния съвет на "Пловдив 2019"

- Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата?

- Зависи за кои очаквания говорим.

Бях част от екипа на Пловдив 2019 в продължение на над четири години – като член на УС на фондацията от началото на 2013-а, година и половина преди да спечелим домакинството, до май 2017 г. Бях също така част от двата презентационни екипа, които представиха кандидатурата на Пловдив пред европейското жури през 2013-а (когато от осемте кандидатстващи града бяха излъчени 4) и 2014 г.(когато Пловдив спечели титлата).

Ако говорим за абстрактните очаквания, които сме имали в самото начало, когато плановете ни бяха все още смътни и титлата не беше нищо повече от една химера – то тогава отговорът е „да“. Инициативата Европейска столица на културата предоставя на всеки от спечелилите титлата градове сериозна видимост в общоевропейски мащаб; тя гарантира стотици публикации в международната преса, стотици хиляди туристи и драстично повишаване на любопитството към въпросния град. И всичко това се случва по условие, без значение колко добре се е справил самият град с организирането на своето домакинство.

Докато очертавахме контурите на проекта обаче – и особено след спечелването на титлата ЕСК 2019 – ние постепенно започнахме да осъзнаваме колко много възможности крие в себе си тази инициатива. Отвъд очевидното повишаване на туристическата привлекателност на Пловдив и положителния икономически ефект, тя предоставя небивали възможности за повишаване на самочувствието и квалификацията на културните оператори в града, както и на културния сектор като цяло. За отглеждане на ново поколение културни мениджъри в града (както в частния, така и в държавния сектор) – хора с качествено нови разбирания и умения. За постигане на социална промяна чрез включване на различни малцинствени групи в мащабни културни проекти. За съживяване на знакови градски зони (като Капана и Тютюневия град, например). За възстановяване и развитие на културната инфраструктура в града.

Най-сетне – възможност за превръщането на Пловдив в културна столица не само на думи, а и на дела. Което, с по-прости думи, означава градът да налага моди и тенденции чрез наистина оригинален културен афиш със събития от европейска значимост. Чрез създаване на отлична културна инфраструктура. Чрез вдъхване на нов живот на културни паметници и архитектурни пространства. Чрез привличане и отглеждане на културни мениджъри с вкус, размах, самочувствие и международен обхват. Не на последно място – с предложения за осъвременяване на законодателството в областта на културата и културното наследство.

Ако говорим за тези очаквания – тогава отговорът е „не“.

Да, в областта на културата в Пловдив през изминалата година се случиха много неща – и много от тях бяха смислени. Но ако ме питате дали се възползвахме максимално добре от тази възможност, която общо-взето се явява веднъж в живота – бих отвърнал с известна тъга: уви, не успяхме да извлечем от това домакинство дори и половината от ползите и смисъла, в които инвестирахме времето, ентусиазма и надеждите си.

- Къде се провалихме?

- Истината е, че големият провал беше не творчески, а политически. Още преди да спечелим титлата нашите немски консултанти от „Акултос“, които са врели и кипели в подготовката на подобни кандидатури, ни предупредиха, че ако случайно спечелим, политическите апетити към проекта ще нараснат неимоверно. И въпреки това се оказахме неподготвени за онова, което се случи.

От една страна, макар „ЕСК Пловдив 2019“ (поне по мое мнение) да бе най-важното международно събитие, което България е домакинствала през последните 30 години (и то не само в областта на културата), то в нито един момент не беше поставено като стратегически приоритет от българския парламент и от политическия ни елит. Точно обратното: дълго време беше неглижирано и (сякаш преднамерено) загърбвано, а сумите, които държавата трябваше (по силата на договора с европейските организатори) да преведе на Фондация „Пловдив 2019“ през първите три години след спечелване на титлата, започнаха да пристигат едва на четвъртата, и то след една (доста срамна) среща между българското правителство и посланиците на водещите европейски държави, внимателно акуширана  от Фондация „Америка за България“.

От друга страна, местните политици не просто яхнаха проекта, ами дотолкова се опияниха от него, че решиха изцяло да поемат управлението му. Направиха го по единствения начин, на който са способни – авторитарно, с нулева склонност към делегиране на права, с тотална непоносимост към всякакви възражения, с ножа в едната ръка и с хляба в другата.

В резултат на това всеки участник в ценностната верига на пловдивската култура, който на някакъв етап от процеса посмяваше да покаже характер, да изрази несъгласие или да изкаже нелицеприятно мнение, беше отстраняван (в случаите на пряка зависимост от властимащите) или изтласкван в периферията на проекта (в случаите на непряка).

В крайна сметка, около две години след спечелването на титлата (и година и половина преди началото на домакинството) май нито един от хората, участвали в презентационния екип (с изключение на самия кмет), вече не беше част от тази инициатива.

Всичко останало май е вторично, просто защото е последствие. Всеки, който някога се е занимавал с култура, добре знае, че тя се прави от независимо мислещи хора – защото културата трябва да носи независим дух по условие. Когато култура се прави от подчинени хора и от бюрократи, крайният резултат е мероприятийност и тъжна имитация на култура.

Най-точна илюстрация на този синдром за мен бе публичното изказване на г-н Тотев, че „двете най-важни събития на това домакинство са откриващото и закриващото събитие“. Толкова по въпроса за културното визионерство, за създаването на ново поколение културни мениджъри, за ролята на културата като двигател за социална промяна.

Пряко последствие от въпросната философия  беше издигането на прословутата кула за откриването през януари 2019-а, която просъществува общо една седмица и струва на града над 3 милиона лева. За същите пари можеше да бъдат отремонтирани едновременно Концертна зала и Залата на Военния клуб, които посрещнаха Европейската културна столица в трагично състояние (Концертна зала изобщо не функционира, а Залата на ДНА е облицована с гранитогрес) и я изпращат по съвсем същия вид. Въпреки показното преместване на офиса на „Пловдив 2019“ в Тютюневия град, изгорелите складове изглеждат все така призрачни, полуразрушеният склад на Одрин 8 все така озъбен към небето, а по време на (иначе доста вълнуващата) изложба „Дим. Истории за тютюна“, гледката от прозорците, обърнати към опожарените складове, беше съвсем неделикатно прикрита със завеса от зебло.

Това последното е в известен смисъл тъжна, но твърде подходяща метафора за философията на хората, които в крайна сметка превзеха инициативата „Пловдив – Европейска културна столица 2019“: няма значение как живеем и как се чувстваме;единствено важното е как изглеждаме в очите на другите.

За кой ли път си спомням как по време на събеседването след последната презентация на пловдивската кандидатура (около два часа преди да обявят Пловдив за победител), председателят на журито ме попита: „Какво е най-важно за теб от всичко, което ще се случи през 2019-а?“Отговорих, че за мен е най-важно как ще се събудим на 1 януари 2020-а – дали ще сме научили нещо, дали ще сме добили ново самочувствие, дали ще сме поне малко по-добри в онова, което правим, и поне малко по-доволни от живота си.

Затова ако трябва да дам отговор кратък на въпроса „Къде се провалихме?“, той би звучал така: Страхувам се, че за повечето от нас нито едно от тези „поне“-та не се осъществи.

- С кое събитие ще свързвате отминалата година?

- Лично аз – с едноседмичното гостуване през септември на двата японски хора „Малък феникс“ от град Йонаго и „Фени“ от град Токородзава. Случи се така, че им домакинствах лично и станах свидетел на прекрасните приятелства, които се зародиха между деца от две далечни и непознати една за друга култури. През март 2020-а предстои ответно гостуване на хор „Детска китка“ в Япония. Сигурен съм, че следите, които ще остави във въображението и светогледа на децата, ще траят с години, а за някои – навярно цял живот.

Турнето бе осъществено с незаменимата помощ на японската фондация EU-Japan Fest, която съществува от почти 30 години и, съвсем по японски, се фокусира върху една-единствена дейност: културно сътрудничество между японски артисти и артисти от актуалните Европейски културни столици.

Ето, именно за този безценен опит говоря: опита от съвместната работа с хора, които се занимават с културен мениджмънт на световно ниво, при това от десетилетия. Слава богу, този опит се трупа и от него има дългосрочна полза, дори когато управлението на инициативата „Европейска столица на културата Пловдив 2019“ като цяло не е особено далновидно и творческият и организационен капацитет на екипа е твърде недостатъчен.

- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години?

- Разбира се, че ще има. Лично аз смятам, че още преди спечелването на тази титла Пловдив бе започнал да излиза от провинциалната си орбита, която кротко обитаваше десетилетия наред (в комунистическата епоха поради самата природа на тогавашната затворена система, която превръщаше всички ни в провинциалисти, а сетне – поради бързата концентрация на влияние, власт и капитали в столицата, която дълго време се възприемаше единственото годно за живот място в България). Въпреки всички направени по-горе уговорки, натрупаните като резултат от „Пловдив 2019“ самочувствие, знание и опит тепърва ще дават своите плодове. Особено що се отнася до средния ешелон културни мениджъри, които имаха по-малък и спорадичен досег с политическите игри около проекта, но пък създадоха връзки с европейски и световни творци и културни предприемачи и бяха преки съучастници в работата по сложни, важни и мащабни културни проекти.

Някои от тези хора ще влеят нова кръв в съществуващи културни организации в града ни, други сами ще се захванат с предприемачество в областта на културата.Трети навярно ще решат да се  занимават с културна политика. Един от тях е новият заместник-кмет по култура Пламен Панов, с когото бяхме заедно в презентационния екип при спечелване на титлата на „Пловдив 2019“ и когото ценя и уважавам.

Би било чудесно ако новият УС на фондацията и новата управа на града седнат и направят един задълбочен и честен анализ на инициативата „Пловдив 2019“ – на нейните успехи и особено на нейните провали. Сред последните (въпреки новопостроената изложбена зала) е трагичната липса на инфраструктура, по която трябва да се мисли и работи, при това в най-близко бъдеще.

За успешните спектакли и фестивали трябва да се намери място в културния ни календар и (поне частична) финансова подкрепа. Създадените международни връзки трябва да се отглеждат и доразвиват. Хората, които бяха част от инициативата и са си свършили добре работата, не трябва да бъдат изпускани, а трябва да бъдат привлечени и овластени за нови смислени начинания в полето на културата. Нововъзникналите творчески индустрии трябва да бъдат поощрявани по всевъзможен начин и търсени за съвместни бъдещи проекти.

С две думи, искрено вярвам, че „Пловдив 2019“ не е край, а начало. Културата е процес и „Пловдив 2019“ е само брънка в този процес. Нека не забравяме, че Рим не е бил построен за три дни. (Нито пък Пловдив, който е доста по стар от Рим).

ЧЕТЕТЕ ОЩЕ: 

За “Пловдив 2019“: Динамична година, изпълнена с културни и халтурни събитияГолемите неща, които трябваше да се случат всъщност не се случиха! А можеше, ако не играехме на дребно, казва фотографът Антония Маринова-Крейзи

Пламен Панов: ЕСК не се изчерпва само със събития! В Пловдив имаше от всичкоТрябва да подобрим комуникацията с обществеността и културния сектор, убеден е зам.-кметът

Амелия Гешева: ЕСК не беше просто фойерверк и Пловдив никога вече няма да е същиятПроцесите на културата отдавна са излезли от състоянието на летаргия, казва заместник-министърът на културата

Боил Банов: Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив и на цялата държаваАз съм сигурен, че складовете ще станат може би най-прекрасната културна зона в цялата държава, категоричен е министърът на културата

За “Пловдив 2019“: Голямата ни победа бе вълнуващата колаборация между Opera Open и Plovdiv Jazz Fest за два много силни и стилни концертаЕдно от най-големите ни препятствия като организатори на събитие част от официалната програма на Пловдив-Европейска столица на културата произхождаше от прекалено усложнените административни изисквания към нас в качеството ни на публично- частна ини

За „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоЗа „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоВъпреки недостатъчната реклама, Пловдив привлече много гости, които дойдоха специално за събитията, казва художникът Атанас Хранов

За Пловдив 2019: Предпочитам да приема, че даде доста възможности да се говори повече за изкуствоЛично моите високи преживявания са няколкодневната наситена програма на Plovdiv Jazz fest, спектакълът „Одисей” на Драматичен театър-Пловдив, Националните есенни изложби, фестивалите Opera Open и One Dance Week, както и Международните фотографски сре

За “Пловдив 2019“: Пловдив бе по-успешната столица на културата от ЕсенТази година много мои познати от Германия посетиха Пловдив само защото бяха научили, че градът е ЕСК, а това, което видяха и преживяха тук, надмина очакванията им, казва фотографът Александър Богдан Томпсън

За „Пловдив 2019”: Превръщането ни в европейски център на изкуството не е задача на една прояваГрадът ни е променен, дали в тази посока и степен, в която ни се иска, е друг въпрос. Инициативата надмина моите очаквания, казва художникът Йоханес Артинян

За “Пловдив 2019“: Беше силна година за сценичните изкуства - театър, опера, танцЗа мен особен провал е липсата на съвременен художествен музей и атрактивна програма от музейни изследователски изложби, които да представят възможно най-пълноценно художествената традиция у нас, казва Галина Лардева

За “Пловдив 2019“: Очаквах да видя една много по-интензивна и смислена годинаСъбитията, с които свързвам изминалите години, са безпорно много ярките издания на Седмица на съвременното изкуство, в които успяхме да привлечем за участие имена от световната сцена като Ханс Шабос, Алберто Гарути, Юлиян Розенфелт и Бил Виола

За „Пловдив 2019”: Година на професионалната отговорност на националните културни институтиИма известен шанс да има ефект от събитието, ако новият Управителен съвет на фондацията формулира цели, които да преизградят общественото доверие

За „Пловдив 2019”: Да продължим, но след сериозен анализ на свършено и несвършеноКогато се дават повече пари за изкуство на умни и кадърни хора, връща ни се печалба. Пример са резултатите в пловдивските културни институции – операта и двата театъра, казва Пенка Калинкова

За “Пловдив 2019“: Инициативата показа, че имаме изкуство на световно нивоТеатър, опера, изложби показаха, че градът ни е богат на събития, казва галеристът Стоян Даскалов

За “Пловдив 2019“: Нямаше го слогана “Заедно“, а имаше разединение между културните общностиВ чисто туристически план, докато няма нарочна маркетингова структура по туризъм в общината или областта, не може да се говори за планиран ефект от събитието

За “Пловдив 2019“: Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гостиХаресах много събития - премиерата на „Одисей” на Диана Добрева и Александър Секулов, цялата програма на „Опера Опън”, Лиз Райт и джаз феста, постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода, казва Елена Левашка

За “Пловдив 2019“: Не предизвика национална или поне регионална еуфорияМисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци, казва галеристът Димитър Инджов

За “Пловдив 2019“: Постигнахме важни цели - децентрализация на културния сектор и акцент върху танцаПровалът ни бе, че се примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние, казва директорът на “ЕДНО“ Асен Асенов

За Пловдив 2019: Реализираха се множество “политически коректни” проекти, които разпиляха средстваНикога в последните 20 години не се е говорило толкова много за култура. Дори само това създава една различна “акустика”, която е важна, казва журналистът от БНТ-Пловдив Десислава Шишманова

редактирай