За “Пловдив 2019“: Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гости

  • от Мария Луцова
  • 16:27, 27.12.2019

Европейска столица на културата – Пловдив 2019 е на финала си. Остават броени дни до официалния край и предаването на щафетата на следващите домакини през 2020 г. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде попитахме творци, общественици, журналисти, които бяха активна част от случващото се през годината.

 

 

Елена Левашка, преподавател по творческо писане в ОДК - Пловдив

-Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата?

- Пловдив преживя една наситена, шарена, многообразна година,  с много събития и инициативи. Градът се превърна в истински център на културен живот, съвсем по европейски маниер. Осезаема беше тази живост, фойерверкът от събития, постановки, различни фестивали, изложби... Не знам какви са статистиките за посещаемост на града, но като че ли и улиците се напълниха с повече туристи и посетители. За съжаление очаквах повече световно известни имена, включително български творци, да гостуват в Пловдив.

- С кое събитие ще свързвате отминалата година?

- Не са едно и две – премиерата на „Одисей” на Диана Добрева и Александър Секулов, цялата програма на „Опера Опън”, Лиз Райт и джаз феста, постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода, изложбите в Баня Старинна и галерия „Капана”; инициативите в Тютюневия град. Видяхме и съвременно българско изкуство, и фотография, и световни творци, което винаги е наслада  и удоволствие.

- Къде се провалихме?

- Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гости – сроковете за много проекти, включително ремонтът на централния площад, бяха изпуснати, други проекти бяха претупани. Определено нямаше достатъчно добра и по-масова информация за събитията. Липсваха истински интересни проекти, свързани с историята на града или може би по-мащабни проекти за улично и градско изкуство например – нещо, което се прави в други европейски градове.

 - Ще има ли ефект от събитието и през следващите години?

- Със сигурност има набрана скорост в много отношения и рекламата, която градът получи, е само едно от тях. А за мен би било важно да се запазва и да се развива добрият вкус към културните събития в повече и в по-млади хора. Защото в крайна сметка изкуството и културата не са нещо отвлечено и запазено за малка групичка ценители, а разширява вътрешните пространства на всички нас.

ЧЕТЕТЕ ОЩЕ: 

За “Пловдив 2019“: Не предизвика национална или поне регионална еуфорияМисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци, казва галеристът Димитър Инджов

За “Пловдив 2019“: Постигнахме важни цели - децентрализация на културния сектор и акцент върху танцаПровалът ни бе, че се примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние, казва директорът на “ЕДНО“ Асен Асенов

За Пловдив 2019: Реализираха се множество “политически коректни” проекти, които разпиляха средстваНикога в последните 20 години не се е говорило толкова много за култура. Дори само това създава една различна “акустика”, която е важна, казва журналистът от БНТ-Пловдив Десислава Шишманова