За “Пловдив 2019“: Динамична година, изпълнена с културни и халтурни събития

  • от Мария Луцова
  • 16:34, 15.01.2020

Европейска столица на културата – Пловдив 2019 вече е в историята. След официалния край продължаваме да питаме пловдивчани - артистите, обществениците, журналистите в града под тепетата как те видяха отминалата година. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде:

Антония Маринова-Крейзи, фотограф

-Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата?

- И да и не! Да, защото беше една доста динамична година, изпълнена с културни и халтурни събития! Да започнем от разточителното помпозно откриване, в което ясно личеше (не казвам кражба) изразходване на много средства за "фойерверки". И стана, както тръгне! Насловът "Заедно" някак си прозвуча фалшиво още в самото начало. Идеята да се съберат професионалисти и концептуалисти (алтернативните творци на съвремието ни или казано с две думи - самодейност покрита с претенции), срути Вавилонската кула! 

- С кое събитие ще свързвате отминалата година? 

- Това обаче беше само началото! Като основни културни събития мога да отбележа спектакъла на пловдивския Драматичен театър "Одисей" с режисьор Диана Добрева. Прекрасни представления и гостуващи артисти по време на Opera Open. Бляскав "Орфей и Евредика" на Пода -  едно от много различните оперни представления, което имаше заслужен успех. Към тези събития бих добавила изложбата на Кольо Корамфилов в откриващия уикенд, както и „Дим”.  Впечатлиха ме и изложбите за буквите на Галя Йотова, проектът на фотографа  Соня Станкова "Хората на Пловдив", който беше прожектиран на кулата при откриването и нейната изложба по време на Международните фотографски срещи. Чудесни събития включваше и поредицата „Духът на японската кукла” с двигатели артистите от Кукления театър. 

- Къде се провалихме? 

- Мисля, че липсата на време за някои от представленията изигра лоша шега на организациите! Европейска столица на културата носи една мащабност заложена в основата! Събития, които да оставят следа, не само тук и сега, а ще положат основа за бъдещи такива. В този смисъл имахме много събития, фестивали, а големите събития бяха единици. 

Парите организаторите изразходиха и за още питаха, както се казва! Някак си всичко стана по нашенски, за нашите, на дребно.Сред големите събития, с изключение на гореспоменатите спектакли, ми липсваха концерти, изложби. Не говоря за многогодишни фестивали като Международни фотографски срещи, „Сцена на кръстопът”, Opera Open и Годишни художествени изложби. Тези събития създават културния облик на града ни ежегодно и пловдивчанинът отдавна е свикнал да ги следи и да им се наслаждава. Истински и големи звезди ми липсваха, които да бъдат част от нашата Европейска столица! 

Къде се провалихме? Мисля си, че ако малко спрем да сме самовлюбени, ще съумем да се видим отстрани, да се слушаме като говорим, да приемаме различната гледна точка и да знаем, че не сме върха, но сме били на пътя му! 

И в чисто градски план, за мен провал номер 1 е отнемането на залата на Дружеството ото на пловдивските художници - Дружество с история и дарение на сграда, а оставено на улицата! Каква ще е съдбата почти всички се досещат, а и Пловдив е голям малък град и вече се говори за съдбата на новата Галерия 2019/бивша Изложбена зала на ДПХ. 

- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години? 

- Ще остави следи, разбира се! Големите неща, които трябваше да се случат всъщност не се случиха! А можеше, ако не играехме на дребно. Тази година пак няма да си имаме Концертна зала, каква ще е съдбата на кино Космос - кой знае, Дружеството на пловдивските художници е без галерия. Споменавам всичко това, защото пловдивският творец, независимо в коя област е, трябва да има дом. Дом, в които да се представя. Дом, в които всеки зрител е добре дошъл.

 ЧЕТЕТЕ ОЩЕ: 

Пламен Панов: ЕСК не се изчерпва само със събития! В Пловдив имаше от всичкоТрябва да подобрим комуникацията с обществеността и културния сектор, убеден е зам.-кметът

Амелия Гешева: ЕСК не беше просто фойерверк и Пловдив никога вече няма да е същиятПроцесите на културата отдавна са излезли от състоянието на летаргия, казва заместник-министърът на културата

Боил Банов: Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив и на цялата държаваАз съм сигурен, че складовете ще станат може би най-прекрасната културна зона в цялата държава, категоричен е министърът на културата

За “Пловдив 2019“: Голямата ни победа бе вълнуващата колаборация между Opera Open и Plovdiv Jazz Fest за два много силни и стилни концертаЕдно от най-големите ни препятствия като организатори на събитие част от официалната програма на Пловдив-Европейска столица на културата произхождаше от прекалено усложнените административни изисквания към нас в качеството ни на публично- частна ини

За „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоЗа „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоВъпреки недостатъчната реклама, Пловдив привлече много гости, които дойдоха специално за събитията, казва художникът Атанас Хранов

За Пловдив 2019: Предпочитам да приема, че даде доста възможности да се говори повече за изкуствоЛично моите високи преживявания са няколкодневната наситена програма на Plovdiv Jazz fest, спектакълът „Одисей” на Драматичен театър-Пловдив, Националните есенни изложби, фестивалите Opera Open и One Dance Week, както и Международните фотографски сре

За “Пловдив 2019“: Пловдив бе по-успешната столица на културата от ЕсенТази година много мои познати от Германия посетиха Пловдив само защото бяха научили, че градът е ЕСК, а това, което видяха и преживяха тук, надмина очакванията им, казва фотографът Александър Богдан Томпсън

За „Пловдив 2019”: Превръщането ни в европейски център на изкуството не е задача на една прояваГрадът ни е променен, дали в тази посока и степен, в която ни се иска, е друг въпрос. Инициативата надмина моите очаквания, казва художникът Йоханес Артинян

За “Пловдив 2019“: Беше силна година за сценичните изкуства - театър, опера, танцЗа мен особен провал е липсата на съвременен художествен музей и атрактивна програма от музейни изследователски изложби, които да представят възможно най-пълноценно художествената традиция у нас, казва Галина Лардева

За “Пловдив 2019“: Очаквах да видя една много по-интензивна и смислена годинаСъбитията, с които свързвам изминалите години, са безпорно много ярките издания на Седмица на съвременното изкуство, в които успяхме да привлечем за участие имена от световната сцена като Ханс Шабос, Алберто Гарути, Юлиян Розенфелт и Бил Виола

За „Пловдив 2019”: Година на професионалната отговорност на националните културни институтиИма известен шанс да има ефект от събитието, ако новият Управителен съвет на фондацията формулира цели, които да преизградят общественото доверие

За „Пловдив 2019”: Да продължим, но след сериозен анализ на свършено и несвършеноКогато се дават повече пари за изкуство на умни и кадърни хора, връща ни се печалба. Пример са резултатите в пловдивските културни институции – операта и двата театъра, казва Пенка Калинкова

За “Пловдив 2019“: Инициативата показа, че имаме изкуство на световно нивоТеатър, опера, изложби показаха, че градът ни е богат на събития, казва галеристът Стоян Даскалов

За “Пловдив 2019“: Нямаше го слогана “Заедно“, а имаше разединение между културните общностиВ чисто туристически план, докато няма нарочна маркетингова структура по туризъм в общината или областта, не може да се говори за планиран ефект от събитието

За “Пловдив 2019“: Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гостиХаресах много събития - премиерата на „Одисей” на Диана Добрева и Александър Секулов, цялата програма на „Опера Опън”, Лиз Райт и джаз феста, постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода, казва Елена Левашка

За “Пловдив 2019“: Не предизвика национална или поне регионална еуфорияМисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци, казва галеристът Димитър Инджов

За “Пловдив 2019“: Постигнахме важни цели - децентрализация на културния сектор и акцент върху танцаПровалът ни бе, че се примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние, казва директорът на “ЕДНО“ Асен Асенов

За Пловдив 2019: Реализираха се множество “политически коректни” проекти, които разпиляха средстваНикога в последните 20 години не се е говорило толкова много за култура. Дори само това създава една различна “акустика”, която е важна, казва журналистът от БНТ-Пловдив Десислава Шишманова