Европейска столица на културата – Пловдив 2019 вече е в историята. След официалния край продължаваме да питаме пловдивчани - артистите, обществениците, журналистите в града под тепетата, как те видяха отминалата година. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде:
Радостина Нейчева, директор „Международни връзки и инвестиции“ на „Корпорация за технологии и иновации“ АД
- Отговори ли на очакванията ви инициативата ЕСК?
- Като цяло смятам, че бяха постигнати основните цели на инициативата, а именно: програмата на града ни беше изпълнена с новаторски и културни изяви през цялата година. Видно беше, особено в активния летен туристически сезон, че градът гъмжи от хора – граждани на Пловдив и туристи от страната и чужбина, които искаха да станат съпричастни и да усетят атмосферата на красивия и древен град. В този смисъл оценката ми е, че инициативата ЕСК успя да привлече вниманието на своите граждани и на туристите, както и да увеличи предлагането на културни дейности, създадени в нашия град. Което е важно за укрепването и развитието на нашия творчески и артистичен потенциал в Пловдив.
За съжаление, не се оправдаха очакванията на много хотелиери за бум в увеличаването на заетостта на хотелските им бази. Обяснението според мен е, че повечето туристи бяха от типа „виртуални номади“, които използват определени електронни платформи за настаняване през интернет и не са чести гости на хотелите, а по-скоро търсят друг тип места за настаняване и споделяне на преживяването.
- С кое събитие ще свързвате отминалата година?
Разбира се, с „Капана Фест“! Едно живо и цветно събитие, което доведе млади хора от цяла България и чужбина.
- Къде се провалихме?
- Мисля, че във фалстарта с церемонията по откриването. Лично аз я намерих за скучна.... Но инициативата Европейска столица на Културата Пловдив2019 беше страхотна и наситена откъм културни изяви и изцяло изпълни своите цели.
- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години?
- Да, със сигурност! Много се инвестира и много беше направено в инфраструктурата и в капацитета на града с цел да се допринесе за икономическото и социално развитие. Това ще носи дивиденти на града ни и на нас, гражданите поне още 20-30 г напред в бъдещето!
ЧЕТЕТЕ ОЩЕ:
За „Пловдив 2019”: За да има ефект от ЕСК през следващите години, е нужно по-активно отношение на градската управаКато цяло, липсваше ми усещането за непрестанен празник, който да отеква и извън камерните зали, казва сатирикът и журналист Петър Краевски
За „Пловдив 2019”: Промяната чрез култура вече се случи, просто трябва да си подредим приоритетитеНе ми се иска нашата ЕСК да прилича на конкурса “Евровизия” – бляскава церемония, страхотна организация, рейтингово събитие...., но песните от него не стават нито хитове, казва Милена Чакандракова
За “Пловдив 2019“: Не успяхме да извлечем от това домакинство дори и половината от ползите и смисъла, в които инвестирахме ентусиазма и надеждите сиБи било чудесно ако новият УС на фондацията и новата управа на града седнат и направят един задълбочен и честен анализ на инициативата, казва Манол Пейков
За “Пловдив 2019“: Динамична година, изпълнена с културни и халтурни събитияГолемите неща, които трябваше да се случат всъщност не се случиха! А можеше, ако не играехме на дребно, казва фотографът Антония Маринова-Крейзи
Пламен Панов: ЕСК не се изчерпва само със събития! В Пловдив имаше от всичкоТрябва да подобрим комуникацията с обществеността и културния сектор, убеден е зам.-кметът
Амелия Гешева: ЕСК не беше просто фойерверк и Пловдив никога вече няма да е същиятПроцесите на културата отдавна са излезли от състоянието на летаргия, казва заместник-министърът на културата
Боил Банов: Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив и на цялата държаваАз съм сигурен, че складовете ще станат може би най-прекрасната културна зона в цялата държава, категоричен е министърът на културата
За “Пловдив 2019“: Голямата ни победа бе вълнуващата колаборация между Opera Open и Plovdiv Jazz Fest за два много силни и стилни концертаЕдно от най-големите ни препятствия като организатори на събитие част от официалната програма на Пловдив-Европейска столица на културата произхождаше от прекалено усложнените административни изисквания към нас в качеството ни на публично- частна ини
За „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоЗа „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоВъпреки недостатъчната реклама, Пловдив привлече много гости, които дойдоха специално за събитията, казва художникът Атанас Хранов
За Пловдив 2019: Предпочитам да приема, че даде доста възможности да се говори повече за изкуствоЛично моите високи преживявания са няколкодневната наситена програма на Plovdiv Jazz fest, спектакълът „Одисей” на Драматичен театър-Пловдив, Националните есенни изложби, фестивалите Opera Open и One Dance Week, както и Международните фотографски сре
За “Пловдив 2019“: Пловдив бе по-успешната столица на културата от ЕсенТази година много мои познати от Германия посетиха Пловдив само защото бяха научили, че градът е ЕСК, а това, което видяха и преживяха тук, надмина очакванията им, казва фотографът Александър Богдан Томпсън
За „Пловдив 2019”: Превръщането ни в европейски център на изкуството не е задача на една прояваГрадът ни е променен, дали в тази посока и степен, в която ни се иска, е друг въпрос. Инициативата надмина моите очаквания, казва художникът Йоханес Артинян
За “Пловдив 2019“: Беше силна година за сценичните изкуства - театър, опера, танцЗа мен особен провал е липсата на съвременен художествен музей и атрактивна програма от музейни изследователски изложби, които да представят възможно най-пълноценно художествената традиция у нас, казва Галина Лардева
За “Пловдив 2019“: Очаквах да видя една много по-интензивна и смислена годинаСъбитията, с които свързвам изминалите години, са безпорно много ярките издания на Седмица на съвременното изкуство, в които успяхме да привлечем за участие имена от световната сцена като Ханс Шабос, Алберто Гарути, Юлиян Розенфелт и Бил Виола
За „Пловдив 2019”: Година на професионалната отговорност на националните културни институтиИма известен шанс да има ефект от събитието, ако новият Управителен съвет на фондацията формулира цели, които да преизградят общественото доверие
За „Пловдив 2019”: Да продължим, но след сериозен анализ на свършено и несвършеноКогато се дават повече пари за изкуство на умни и кадърни хора, връща ни се печалба. Пример са резултатите в пловдивските културни институции – операта и двата театъра, казва Пенка Калинкова
За “Пловдив 2019“: Инициативата показа, че имаме изкуство на световно нивоТеатър, опера, изложби показаха, че градът ни е богат на събития, казва галеристът Стоян Даскалов
За “Пловдив 2019“: Нямаше го слогана “Заедно“, а имаше разединение между културните общностиВ чисто туристически план, докато няма нарочна маркетингова структура по туризъм в общината или областта, не може да се говори за планиран ефект от събитието
За “Пловдив 2019“: Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гостиХаресах много събития - премиерата на „Одисей” на Диана Добрева и Александър Секулов, цялата програма на „Опера Опън”, Лиз Райт и джаз феста, постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода, казва Елена Левашка
За “Пловдив 2019“: Не предизвика национална или поне регионална еуфорияМисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци, казва галеристът Димитър Инджов
За “Пловдив 2019“: Постигнахме важни цели - децентрализация на културния сектор и акцент върху танцаПровалът ни бе, че се примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние, казва директорът на “ЕДНО“ Асен Асенов
За Пловдив 2019: Реализираха се множество “политически коректни” проекти, които разпиляха средстваНикога в последните 20 години не се е говорило толкова много за култура. Дори само това създава една различна “акустика”, която е важна, казва журналистът от БНТ-Пловдив Десислава Шишманова
запази
редактирай
редактирай