За „Пловдив 2019”: Промяната чрез култура вече се случи, просто трябва да си подредим приоритетите

  • от Мария Луцова
  • 16:30, 20.01.2020

Европейска столица на културата – Пловдив 2019 вече е в историята. След официалния край продължаваме да питаме пловдивчани - артистите, обществениците, журналистите в града под тепетата, как те видяха отминалата година. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде:

 

Милена Чакандракова, журналист, бивш член на Управителния съвет на фондация "Пловдив 2019"

-Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата? 

- Очакванията ми се покриха. Началните нагласи бяха по-ралични, но в екипната работа и в мащаба на този огромен проект мечтите и идеите са едно, после идват  възможностите, опитът и не на последно място - интересите.  

- С кое събитие ще свързвате отминалата година? 

- Годината започнах  с ретроспективната изложба “Необозримо за Кольо К.” После почти три месеца бе тишина - до премиерата на “Одисей” на Драматичния театър. И за да не изпадам в буквална календарност, ще маркирам само акценти - незабравими спектакли на Опера Пловдив през цялото лято и на финала на 2019 г. с премиерата на “Фалстаф”; уникален “One Dance Week”, който през последните шест сезона ни показа що е съвременен танц с актуалните имена в областта на изпълнителските изкуства; “Пловдив Джаз Фест” ни доближи до влиятелните джаз артисти в света като Ян Гарбарек, Дейв Холанд, Дейв Уекъл, Ричард Бона и др.; към тях ще добавя “Седмицата на съвременно изкуство”и Фестивала на светлината “Луммикс”, по-миналогодишното издание на Hills Of Rock, завръщането на НОЩ/Пловдив; спектакъла с традиционни японски кукли „Принцът на морето и принцът на земята“ на  Кукления театър. Сред несъбитийните проекти са шрифтът на Пловдив, създаден от почерците ни, и платформата “Open Art Files” за всичко и всички в съвременното българско визуално изкуство. 

Имаше събития, които - и без да ползват градската субсидия, се асоциираха с програмата. Сред тях са концертът на “Аccept” на Античния театър; фестивалите на Младежкия хълм; гостуванията на оперните театри от страната, Софийска филхармония и др. 

Няма да скрия, че по някое време ми дотегнаха  “кебапчетата и кюфтетата”. Видя се, че има организации, които вероятно пишат красиви проекти, но и артисти, които правят действителна стойност в култура. В този контекст ми липсваше малко кураторски подход от страна на ОФ “Пловдив 2019”. Програми, ако щете, за създаване на нови легенди за града. Липсваха ми проекти на и за известните пловдивчани – артисти, музиканти,  художници, дарители. Естествено, имаше мероприятия, които натоварихме с големи, но несбъднати обещания. 

Всъщност най-голямото събитие е огромната и новосъздадена публика за едни и напълно липсващата при други проекти публика. Значи е имало и качество, и количество. 

- Къде се провалихме? 

- В ПР-а има един такъв закон, че ако нещо прилича на патица и кряка като патица, то трудно ще мине за сладкопойна чучулига.  Провалихме се в комуникацията. Кога е, какво е, какви са ни целите, какво ще оставим накрая  –  отговорите не достигнаха до пловдивчани. Инициативата не се превърна в градска кауза. Не се припозна и като най-мащабния културен проект в страната. И не можем да виним хора, институции и медии. Тежък бе имиджът на фондацията, натоварена с ангажимента да сбъдне Европейска столица на културата. Самата фондация по някое време изпусна посоката и започна да заприличва на по-богатата и щедра дуплексна структура на общинския отдел “Култура”. Наложи се усещането за няколко куфара изхарчени общи пари. 

Годината започна с фойерверки и скандал, още текат прокурорски проверки.Странни бяха и взаимоотношенията между принципала Община Пловдив и “Пловдив 2019”.  Общината удряше инцидентно по някой родителски шамар, фондацията се държеше като неразбран от никого пуберитет. 

Жалко е, че основните инфраструктурни проекти не се случиха -  Кино “Космос” и Концертна зала са руини, Баня Старинна - неремонтирана, Опера Пловдив продължава да си плаща наем в родния Пловдив, площад “Централен” все още е без акт 16 и т.н. В този аспект на апликационната форма, договорът ни за титлата бе подменен, не просто променен. 

Бизнесът на Пловдив също се дистанцира от проекта и не го прегърна като партньор и спонсор. Куцаше и мърчандайзингът – рекламните материали и сувенирите за Европейска столица на културата.   

- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години? 

- Eфект има от мига, в който онези няколко мечтатели се събраха и решиха градът да се бори за титлата. Не можем да махнем с ръка на този 10-годишен път. В живота големите неща се случват бавно, големите поразии – бързо, а големите пари свършиха. Не ми се иска нашата Европейска столица на културата да прилича на конкурса “Евровизия” – бляскава церемония, страхотна организация, рейтингово събитие...., но песните от него не стават нито хитове, нито се ротират по медиите. 

Можем да си стискаме емблемата Европейска столица, друг въпрос е дали ще има енергия и желание за изводи, за преглед на случилото се и несбъднатото, за подкрепа към културните институти, които действително правят културен продукт или дори да го кажа с думите на властта  - “добавена стойност” за града. Да, промяна чрез култура е възможна. Тя вече се случи, просто трябва да си подредим приоритетите. Разчитам на това през тази година. 

 ЧЕТЕТЕ ОЩЕ:

За “Пловдив 2019“: Не успяхме да извлечем от това домакинство дори и половината от ползите и смисъла, в които инвестирахме ентусиазма и надеждите сиБи било чудесно ако новият УС на фондацията и новата управа на града седнат и направят един задълбочен и честен анализ на инициативата, казва Манол Пейков

За “Пловдив 2019“: Динамична година, изпълнена с културни и халтурни събитияГолемите неща, които трябваше да се случат всъщност не се случиха! А можеше, ако не играехме на дребно, казва фотографът Антония Маринова-Крейзи

Пламен Панов: ЕСК не се изчерпва само със събития! В Пловдив имаше от всичкоТрябва да подобрим комуникацията с обществеността и културния сектор, убеден е зам.-кметът

Амелия Гешева: ЕСК не беше просто фойерверк и Пловдив никога вече няма да е същиятПроцесите на културата отдавна са излезли от състоянието на летаргия, казва заместник-министърът на културата

Боил Банов: Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив и на цялата държаваАз съм сигурен, че складовете ще станат може би най-прекрасната културна зона в цялата държава, категоричен е министърът на културата

За “Пловдив 2019“: Голямата ни победа бе вълнуващата колаборация между Opera Open и Plovdiv Jazz Fest за два много силни и стилни концертаЕдно от най-големите ни препятствия като организатори на събитие част от официалната програма на Пловдив-Европейска столица на културата произхождаше от прекалено усложнените административни изисквания към нас в качеството ни на публично- частна ини

За „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоЗа „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоВъпреки недостатъчната реклама, Пловдив привлече много гости, които дойдоха специално за събитията, казва художникът Атанас Хранов

За Пловдив 2019: Предпочитам да приема, че даде доста възможности да се говори повече за изкуствоЛично моите високи преживявания са няколкодневната наситена програма на Plovdiv Jazz fest, спектакълът „Одисей” на Драматичен театър-Пловдив, Националните есенни изложби, фестивалите Opera Open и One Dance Week, както и Международните фотографски сре

За “Пловдив 2019“: Пловдив бе по-успешната столица на културата от ЕсенТази година много мои познати от Германия посетиха Пловдив само защото бяха научили, че градът е ЕСК, а това, което видяха и преживяха тук, надмина очакванията им, казва фотографът Александър Богдан Томпсън

За „Пловдив 2019”: Превръщането ни в европейски център на изкуството не е задача на една прояваГрадът ни е променен, дали в тази посока и степен, в която ни се иска, е друг въпрос. Инициативата надмина моите очаквания, казва художникът Йоханес Артинян

За “Пловдив 2019“: Беше силна година за сценичните изкуства - театър, опера, танцЗа мен особен провал е липсата на съвременен художествен музей и атрактивна програма от музейни изследователски изложби, които да представят възможно най-пълноценно художествената традиция у нас, казва Галина Лардева

За “Пловдив 2019“: Очаквах да видя една много по-интензивна и смислена годинаСъбитията, с които свързвам изминалите години, са безпорно много ярките издания на Седмица на съвременното изкуство, в които успяхме да привлечем за участие имена от световната сцена като Ханс Шабос, Алберто Гарути, Юлиян Розенфелт и Бил Виола

За „Пловдив 2019”: Година на професионалната отговорност на националните културни институтиИма известен шанс да има ефект от събитието, ако новият Управителен съвет на фондацията формулира цели, които да преизградят общественото доверие

За „Пловдив 2019”: Да продължим, но след сериозен анализ на свършено и несвършеноКогато се дават повече пари за изкуство на умни и кадърни хора, връща ни се печалба. Пример са резултатите в пловдивските културни институции – операта и двата театъра, казва Пенка Калинкова

За “Пловдив 2019“: Инициативата показа, че имаме изкуство на световно нивоТеатър, опера, изложби показаха, че градът ни е богат на събития, казва галеристът Стоян Даскалов

За “Пловдив 2019“: Нямаше го слогана “Заедно“, а имаше разединение между културните общностиВ чисто туристически план, докато няма нарочна маркетингова структура по туризъм в общината или областта, не може да се говори за планиран ефект от събитието

За “Пловдив 2019“: Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гостиХаресах много събития - премиерата на „Одисей” на Диана Добрева и Александър Секулов, цялата програма на „Опера Опън”, Лиз Райт и джаз феста, постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода, казва Елена Левашка

За “Пловдив 2019“: Не предизвика национална или поне регионална еуфорияМисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци, казва галеристът Димитър Инджов

За “Пловдив 2019“: Постигнахме важни цели - децентрализация на културния сектор и акцент върху танцаПровалът ни бе, че се примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние, казва директорът на “ЕДНО“ Асен Асенов

За Пловдив 2019: Реализираха се множество “политически коректни” проекти, които разпиляха средстваНикога в последните 20 години не се е говорило толкова много за култура. Дори само това създава една различна “акустика”, която е важна, казва журналистът от БНТ-Пловдив Десислава Шишманова

Запази

редактирай