След ЕСК 2019: Пловдив се променя - в културен, в архитектурен и в духовен план
"То тъй-тъй нямаше нищо, ми поне да го закриват."
"Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив, а оттам и на цялата държава. Културата на България се съчета с културата Европа, на света. Пловдив стана разпознаваем, България – също".
Двете полярни мнения са на двама български министри на културата – един бивш – Вежди Рашидов и настоящият – Боил Банов. Темата обаче е една и съща – Пловдив – Европейска столица на културата 2019. Снощи градът предаде щафетата на следващите столици - Риека и Голуей с пожеланието, превърнало се в мото на церемонията „Да останем заедно”. Годината , в която Пловдив бе културна столица на Европа приключи, но не и дискусиите свързани с това успешен ли бе амбициозният проект. Точно както мненията на двамата министри, в Пловдив мненията са двата края на скалата за одобрение и варират от „Осанна” до „Разпни го”. Двигателят на процеса- Фондация „Пловдив 2019” отчете успеха на програмата, определяйки я като „достойна и вдъхновяваща”. Срещу тя застанаха обичайните критици, които обобщиха представянето на Пловдив като „провал”.
Всъщност както винаги истината е накъде по средата – между несбъднатите /и изцяло погрешни/ очаквания и изключителните проекти, които бяха реализирани през годината.
Да, заявките на Пловдив, заложени в апликационната книга, с която градът кандидатства, бяха амбициозни. Не по-малко амбициозни бяха и проектите, с които различните културни оператори кандидатстваха. Само, че когато Вежди Рашидов прави паралели между Пловдив и Матера нека не забравя, че бюджетът на Матера бе 250 милиона евро /50 млн. за култура и 200 млн. за инфраструктура/ срещу 36 милиона лева на Пловдив, че италианското правителство започна да финансира проектите три години , преди 2019, докато нашето чакаше последния момент и доста от тях не се случиха, тъй като не бяха финансирани навреме. Истината е, че държавата /в частност София/ в голяма степен неглижира инициативата и не я превърна в национална кауза. Спорадичните репортажи от по-масовите фестивали в националните телевизии /с изключение на БНТ/ не бяха достатъчни „културният вирус” да плъзне из цялата страна. Тук трябва да отбележим слабата рекламна стратегия и закъсненилите конкурси за изпълнители на фондацията. Разкопаният площад и строящата се галерия бяха другите муниции в арсенала на критикуващите. Три от складовете в Тютюневия град - тема от апликационната форма, бяха опожарени две години преди инициативата и призрачните им фасади се превърнаха декор за снимки на туристите, които идваха в града.
Всъщност събития имаше – различни по вид, съдържание, стойност, емоция. От „Пловдив 2019” отчитат близо 900 събития. През пролетта, лятото и есента календарът на града буквално преливаше от култура. На ден имаше по няколко големи събития, а изборът бе наистина труден. И тук стигаме до разковничето - как определяш дали една инициатива е успех или провал, без да си посетил поне част от събитията. Всеки е свободен да изразява мнението си, но за да го направи най- малкото би трябвало да е видял поне част от програмата на града. Защото, докато част от хората мрънкаха и се окайваха какъв провал е културната ни столица, други гледаха „Одисей”, „Орфей и Евридика”, „Медея”, ходеха на рок и джаз концерти, гледаха танцовите спектакли, слушаха опера, спореха по изложбите, възхищаваха се на светлинните инсталации, забавляваха с уличните артисти.
Истината е, че градът се променя – и в архитектурен, и в културен и в чисто духовен план. Възражда се градският дух, Трансформира се средата, в която живеем, Сливат се идеи, опит знания, Релаксът се е превърнал в запазена марка на града. Политическите препирни отдавна не са в центъра на обществения интерес. Пловдивчани се вълнуват от визията на града си, от образованието на децата си, от местата за отдих и почивка, от това кога ще имаме сграда за Операта , кога ще бъде довършени стадионите и какви концерти ще има през лятото. Бавно и сигурно през последните 6-7 години Драматичният театър , Операта, Кукленият театър, фестивалите възпитават и събират публика, която си купува билети за театър за няколко месеца напред и пълни целия Античен театър. Създават се общности, които провокират общественото мнение по важни за града проблеми – екология, строителство, запазване на културно- историческото наследство. Високият обществен интерес към последните две обществени обсъждания е сигурен белег за тези тенденции.
Европейска столица на културата Пловдив 2019 бе първият европейски проект от такъв мащаб, печелен от български град. Времето е най- добрият съдник и отдалечени от емоциите, след няколко години ще можем да направим равносметка на стореното. По-важно е в тези години да не пропиляваме натрупаните опит, знания, контакти и най- вече възможности. Качествените продукти, създадени през 2019 да бъдат оценени по достойнство, а хората, които ги направиха възможни, да бъдат тези, които ще превърнат Пловдив в задължителна дестинация в културната карта на Европа.
ЧЕТЕТЕ ОЩЕ: