След ЕСК 2019: Пловдив се променя - в културен, в архитектурен и в духовен план

  • от Парашкева Иванова
  • 10:32, 15.01.2020

 

"То тъй-тъй нямаше нищо, ми поне да го закриват."

"Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив, а оттам и на цялата държава. Културата на България се съчета с културата Европа, на света. Пловдив стана разпознаваем, България – също".

Двете полярни мнения са на двама български министри на културата – един бивш – Вежди Рашидов и настоящият – Боил Банов. Темата обаче е една и съща – Пловдив – Европейска столица на културата 2019.  Снощи градът предаде щафетата на следващите столици  - Риека и Голуей с пожеланието, превърнало се в мото на церемонията „Да останем заедно”.  Годината , в която Пловдив бе културна столица на Европа приключи, но не и дискусиите свързани с това успешен ли бе амбициозният проект. Точно както мненията на двамата министри, в Пловдив мненията са двата края на скалата за одобрение и варират от „Осанна” до „Разпни го”.  Двигателят на процеса- Фондация „Пловдив 2019”  отчете успеха на програмата, определяйки я като „достойна и вдъхновяваща”.  Срещу тя застанаха обичайните критици, които обобщиха представянето на Пловдив като „провал”.

Всъщност както винаги истината е накъде по средата – между несбъднатите /и изцяло погрешни/  очаквания и изключителните проекти, които бяха реализирани през годината.

Да, заявките на Пловдив, заложени в апликационната книга, с която градът кандидатства, бяха амбициозни.  Не по-малко амбициозни бяха и проектите, с които различните културни оператори кандидатстваха.  Само, че когато Вежди Рашидов прави паралели между Пловдив и Матера нека не забравя, че бюджетът на Матера бе 250 милиона евро /50 млн. за култура и 200 млн. за инфраструктура/ срещу 36 милиона лева на Пловдив, че италианското правителство започна да финансира проектите три години , преди 2019, докато нашето чакаше последния момент и доста от тях  не се случиха, тъй като не бяха финансирани навреме. Истината е, че държавата  /в частност София/ в голяма степен неглижира инициативата и не я превърна в национална кауза.  Спорадичните репортажи от по-масовите фестивали  в националните телевизии  /с изключение на БНТ/   не бяха достатъчни  „културният вирус” да плъзне из цялата страна. Тук трябва да отбележим слабата рекламна стратегия и закъсненилите конкурси за изпълнители на фондацията.  Разкопаният площад и строящата се галерия бяха другите муниции в арсенала  на критикуващите.  Три от складовете в Тютюневия град  - тема от апликационната форма, бяха опожарени две години преди инициативата и призрачните им фасади се превърнаха декор за снимки на туристите, които идваха в града.

Всъщност събития имаше – различни по вид, съдържание,  стойност, емоция.  От „Пловдив 2019” отчитат близо  900 събития. През пролетта, лятото и есента календарът на града буквално преливаше от култура. На ден имаше по няколко големи събития, а изборът бе наистина труден.  И тук стигаме до разковничето - как определяш дали една инициатива е успех или провал, без да си посетил поне част от събитията.  Всеки е свободен да изразява мнението си, но за да го направи най- малкото би трябвало  да е видял поне част от програмата на града.  Защото, докато част от хората мрънкаха и се окайваха какъв провал е културната ни столица, други гледаха „Одисей”, „Орфей и Евридика”, „Медея”,  ходеха на рок и джаз концерти,  гледаха танцовите спектакли, слушаха опера, спореха по изложбите,  възхищаваха се на светлинните  инсталации, забавляваха с  уличните артисти.   

Истината е, че градът се променя – и в архитектурен, и в културен и в чисто духовен план. Възражда се градският дух, Трансформира се средата, в която живеем, Сливат се  идеи, опит знания, Релаксът  се е превърнал в запазена марка на града.  Политическите препирни отдавна не са в центъра на обществения интерес. Пловдивчани се вълнуват от визията на града си, от образованието на децата си, от местата за отдих и почивка, от това кога ще имаме сграда за Операта , кога ще бъде довършени стадионите и какви концерти ще има през лятото.  Бавно и сигурно през последните 6-7 години Драматичният театър , Операта, Кукленият театър, фестивалите възпитават и събират публика, която си купува билети за театър за няколко месеца напред и пълни целия Античен театър.  Създават се общности, които провокират общественото мнение по важни за града проблеми – екология, строителство, запазване на културно- историческото наследство. Високият  обществен интерес към последните две обществени обсъждания е сигурен белег за тези тенденции.

Европейска столица на културата Пловдив 2019 бе първият европейски проект от такъв мащаб, печелен от български град.  Времето е най- добрият съдник и отдалечени от емоциите, след няколко години  ще можем да направим равносметка на стореното. По-важно е в тези години да не пропиляваме натрупаните опит, знания, контакти и най- вече възможности.  Качествените продукти, създадени през 2019 да бъдат оценени по достойнство, а хората, които ги направиха възможни, да бъдат тези, които ще превърнат  Пловдив в задължителна дестинация  в културната карта на Европа.

ЧЕТЕТЕ ОЩЕ:

Незабравимите моменти на Пловдив-Европейска столица на културата (Фотогалерия)Градът премина през множество интересни събития, които останаха в историята му

Пловдив 2019: 900 събития, милион зрители и участници, над 3300 светлини за новородените в КапанаТалантливите млади музиканти на града вдъхновиха с вълнуващи изпълнения от сцената

Пламен Панов: ЕСК не се изчерпва само със събития! В Пловдив имаше от всичкоТрябва да подобрим комуникацията с обществеността и културния сектор, убеден е зам.-кметът

Амелия Гешева: ЕСК не беше просто фойерверк и Пловдив никога вече няма да е същиятПроцесите на културата отдавна са излезли от състоянието на летаргия, казва заместник-министърът на културата

Боил Банов: Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив и на цялата държаваАз съм сигурен, че складовете ще станат може би най-прекрасната културна зона в цялата държава, категоричен е министърът на културата

 

За “Пловдив 2019“: Голямата ни победа бе вълнуващата колаборация между Opera Open и Plovdiv Jazz Fest за два много силни и стилни концертаЕдно от най-големите ни препятствия като организатори на събитие част от официалната програма на Пловдив-Европейска столица на културата произхождаше от прекалено усложнените административни изисквания към нас в качеството ни на публично- частна ини

За „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоЗа „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоВъпреки недостатъчната реклама, Пловдив привлече много гости, които дойдоха специално за събитията, казва художникът Атанас Хранов

За Пловдив 2019: Предпочитам да приема, че даде доста възможности да се говори повече за изкуствоЛично моите високи преживявания са няколкодневната наситена програма на Plovdiv Jazz fest, спектакълът „Одисей” на Драматичен театър-Пловдив, Националните есенни изложби, фестивалите Opera Open и One Dance Week, както и Международните фотографски сре

За “Пловдив 2019“: Пловдив бе по-успешната столица на културата от ЕсенТази година много мои познати от Германия посетиха Пловдив само защото бяха научили, че градът е ЕСК, а това, което видяха и преживяха тук, надмина очакванията им, казва фотографът Александър Богдан Томпсън

За „Пловдив 2019”: Превръщането ни в европейски център на изкуството не е задача на една прояваГрадът ни е променен, дали в тази посока и степен, в която ни се иска, е друг въпрос. Инициативата надмина моите очаквания, казва художникът Йоханес Артинян

За “Пловдив 2019“: Беше силна година за сценичните изкуства - театър, опера, танцЗа мен особен провал е липсата на съвременен художествен музей и атрактивна програма от музейни изследователски изложби, които да представят възможно най-пълноценно художествената традиция у нас, казва Галина Лардева

За “Пловдив 2019“: Очаквах да видя една много по-интензивна и смислена годинаСъбитията, с които свързвам изминалите години, са безпорно много ярките издания на Седмица на съвременното изкуство, в които успяхме да привлечем за участие имена от световната сцена като Ханс Шабос, Алберто Гарути, Юлиян Розенфелт и Бил Виола

За „Пловдив 2019”: Година на професионалната отговорност на националните културни институтиИма известен шанс да има ефект от събитието, ако новият Управителен съвет на фондацията формулира цели, които да преизградят общественото доверие

За „Пловдив 2019”: Да продължим, но след сериозен анализ на свършено и несвършеноКогато се дават повече пари за изкуство на умни и кадърни хора, връща ни се печалба. Пример са резултатите в пловдивските културни институции – операта и двата театъра, казва Пенка Калинкова

За “Пловдив 2019“: Инициативата показа, че имаме изкуство на световно нивоТеатър, опера, изложби показаха, че градът ни е богат на събития, казва галеристът Стоян Даскалов

За “Пловдив 2019“: Нямаше го слогана “Заедно“, а имаше разединение между културните общностиВ чисто туристически план, докато няма нарочна маркетингова структура по туризъм в общината или областта, не може да се говори за планиран ефект от събитието

За “Пловдив 2019“: Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гостиХаресах много събития - премиерата на „Одисей” на Диана Добрева и Александър Секулов, цялата програма на „Опера Опън”, Лиз Райт и джаз феста, постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода, казва Елена Левашка

За “Пловдив 2019“: Не предизвика национална или поне регионална еуфорияМисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци, казва галеристът Димитър Инджов

За “Пловдив 2019“: Постигнахме важни цели - децентрализация на културния сектор и акцент върху танцаПровалът ни бе, че се примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние, казва директорът на “ЕДНО“ Асен Асенов

За Пловдив 2019: Реализираха се множество “политически коректни” проекти, които разпиляха средстваНикога в последните 20 години не се е говорило толкова много за култура. Дори само това създава една различна “акустика”, която е важна, казва журналистът от БНТ-Пловдив Десислава Шишманова