Боил Банов: Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив и на цялата държава

  • от Мария Луцова
  • 14:14, 13.01.2020

Боил Банов, министър на културата на Република България след закриването на Европейска столица на културата 

- Министър Банов, каква е вашата оценка за Европейска столица на културата-Пловдив 2019? 

- Равносметката е положителна и то за първи път не съм тъжен. Обикновено, когато стане голямо събитие и то свърши, има една тъга и носталгия в мен, че е приключило нещо красиво, нещо хубаво. Столица на културата е дългосрочен проект, устойчив проект , и това е, което хората тепърва ще разбират.  И начинът, по който се случиха нещата в Пловдив в последните две години, независимо от това кои доволни, кои недоволни, е позитивен, добър. Стана страшно раздвижване в културните пластове на Пловдив, а оттам и на цялата държава. Културата на България се съчета с културата Европа, на света. Пловдив стана разпознаваем, България – също. Оттук насетне след усилната работа, години наред този проект ще носи добавена стойност в развитието на нашия дух и култура и в развитието на прекрасния Пловдив. 

Пловдив 2019: 900 събития, милион зрители и участници, над 3300 светлини за новородените в КапанаТалантливите млади музиканти на града вдъхновиха с вълнуващи изпълнения от сцената

- Какво пропуснахме да постигнем използвайки тази инициатива? 

- Най-важното се случи. Градът беше зареден с енергия, не спираха разговорите. Дори и негативните мнения също са част от важността на този проект, от това да се случат нещата още по-добре. Ако градът е пропуснал някои ключови проекти, устойчивостта е важна, така че те ще се случат във времето. Основният ключ, универсалният ключ към културата, към гордостта на пловдивчани се намери. Където и да отидех в други градове, хората говорят с приповдигнато настроение за Пловдив – Европейска столица на културата. Искаха да дойдат. А  много от тях – извън телевизорите не са имали досег с култура от години насам. 

Така че най-важното е постигнато. Всичко зависи от самия град, от неговата общественост, а и от държавата, за да продължи устойчиво да се развива този проект. 

- Да се развива в посока да превърнем места като Тютюневия град в живи градски зони, например… 

- Разбира се, така е. Това е един ключов проект, който трябва да се случи и ще се случи. Нещата се получават, когато държавата, общината и хората се обединят.  Аз съм сигурен, че складовете ще станат може би най-прекрасната културна зона в цялата държава. Това ще се случи скоро. 

- Има ли такива индикации? 

- Ще станат нещата. Ние работим усилено с това ръководство на общината. Така че, мисля че бъдещето е позитивно.

Фотография: Росина Пенчева

ЧЕТЕТЕ ОЩЕ:

 

За “Пловдив 2019“: Голямата ни победа бе вълнуващата колаборация между Opera Open и Plovdiv Jazz Fest за два много силни и стилни концертаЕдно от най-големите ни препятствия като организатори на събитие част от официалната програма на Пловдив-Европейска столица на културата произхождаше от прекалено усложнените административни изисквания към нас в качеството ни на публично- частна ини

За „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоЗа „Пловдив 2019”: София неглижира събитиетоВъпреки недостатъчната реклама, Пловдив привлече много гости, които дойдоха специално за събитията, казва художникът Атанас Хранов

За Пловдив 2019: Предпочитам да приема, че даде доста възможности да се говори повече за изкуствоЛично моите високи преживявания са няколкодневната наситена програма на Plovdiv Jazz fest, спектакълът „Одисей” на Драматичен театър-Пловдив, Националните есенни изложби, фестивалите Opera Open и One Dance Week, както и Международните фотографски сре

За “Пловдив 2019“: Пловдив бе по-успешната столица на културата от ЕсенТази година много мои познати от Германия посетиха Пловдив само защото бяха научили, че градът е ЕСК, а това, което видяха и преживяха тук, надмина очакванията им, казва фотографът Александър Богдан Томпсън

За „Пловдив 2019”: Превръщането ни в европейски център на изкуството не е задача на една прояваГрадът ни е променен, дали в тази посока и степен, в която ни се иска, е друг въпрос. Инициативата надмина моите очаквания, казва художникът Йоханес Артинян

За “Пловдив 2019“: Беше силна година за сценичните изкуства - театър, опера, танцЗа мен особен провал е липсата на съвременен художествен музей и атрактивна програма от музейни изследователски изложби, които да представят възможно най-пълноценно художествената традиция у нас, казва Галина Лардева

За “Пловдив 2019“: Очаквах да видя една много по-интензивна и смислена годинаСъбитията, с които свързвам изминалите години, са безпорно много ярките издания на Седмица на съвременното изкуство, в които успяхме да привлечем за участие имена от световната сцена като Ханс Шабос, Алберто Гарути, Юлиян Розенфелт и Бил Виола

За „Пловдив 2019”: Година на професионалната отговорност на националните културни институтиИма известен шанс да има ефект от събитието, ако новият Управителен съвет на фондацията формулира цели, които да преизградят общественото доверие

За „Пловдив 2019”: Да продължим, но след сериозен анализ на свършено и несвършеноКогато се дават повече пари за изкуство на умни и кадърни хора, връща ни се печалба. Пример са резултатите в пловдивските културни институции – операта и двата театъра, казва Пенка Калинкова

За “Пловдив 2019“: Инициативата показа, че имаме изкуство на световно нивоТеатър, опера, изложби показаха, че градът ни е богат на събития, казва галеристът Стоян Даскалов

За “Пловдив 2019“: Нямаше го слогана “Заедно“, а имаше разединение между културните общностиВ чисто туристически план, докато няма нарочна маркетингова структура по туризъм в общината или областта, не може да се говори за планиран ефект от събитието

За “Пловдив 2019“: Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гостиХаресах много събития - премиерата на „Одисей” на Диана Добрева и Александър Секулов, цялата програма на „Опера Опън”, Лиз Райт и джаз феста, постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода, казва Елена Левашка

За “Пловдив 2019“: Не предизвика национална или поне регионална еуфорияМисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци, казва галеристът Димитър Инджов

За “Пловдив 2019“: Постигнахме важни цели - децентрализация на културния сектор и акцент върху танцаПровалът ни бе, че се примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние, казва директорът на “ЕДНО“ Асен Асенов

За Пловдив 2019: Реализираха се множество “политически коректни” проекти, които разпиляха средстваНикога в последните 20 години не се е говорило толкова много за култура. Дори само това създава една различна “акустика”, която е важна, казва журналистът от БНТ-Пловдив Десислава Шишманова