Водният цикъл на Пловдив: Проблеми с водата в целия град, чести ВиК аварии и хаос в „Северен”

  • от Благовест Андонов
  • 14:59, 04.03.2020

„След една година се надяваме да дойдем и да открием обновената зона”, това оптимистично изявление бе направено от кмета Здравко  Димитров.  Дългоочакваният проект бе стартиран днес, след като повече от 10 години не можеше да се стартира по различни причини.

Два от лотовете тръгнаха днес за 16,5 млн. лева, като ще се разкопаят 40 улици в район „Северен”.  Подготвят и третия лот, който включва големите водопроводи на бул. „Дунав”  и Брезовско шосе. Поръчката бе прекратена преди два месеца с мотива, че част от елементите на мрежата са завишени. Зам.-кметът Пламен Райчев обясни, че с актуализацията на проекта, ще струва 18 млн. лева ,което е със 7 млн. лева по-малко, пише TrafficNews.bg.

Общо ще бъдат подменени 12,5 км  водопреносна мрежа и 13 км канализационна. Освен това ще се положи нова пътна настилка и тротоари по засегнатите улици. От градските власти се надяват, ако има спирания на водата то да е само за зоната на ремонта и не за повече от 3-4 часа.

Колкото и розово да бъдат представени нещата, практиката при реализация на подобни проекти е точно обратната, а именно – дълго безводие, чести ВиК аварии и забавяне с линейния график. Двете фирми, избрани за първите два лота – „Пътинжинеринг” и „Европейски пътища” са дали заявка, че ще свършат цялата работа за 300 дни, а не 500, както е по договор.

Дали обаче това е възможно?

Шефът на ВиК Спартак Николов се опита да не дава толкова оптимистична прогнозна. Той обясни, че водопреносната мрежа е на окръжен принцип. С други думи – не са директни водопроводи, които да минават през целия град, а системата от помпени станции, които заобикалят целия град. По този начин, когато се наруши водоподаването на една от помпените станции, то неизбежно вододаването в целия град намалява.   С други думи, когато се спре водата на даден участък, или помпена станция, това ще се отрази на целия град по различен начини.

От друга страна практиката е показала, че в резултат на амортизираната ВиК мрежа, по време на такъв тип дейности се случват чести аварии, някои, от които мащабни. Неслучайно при всяко по-голямо спиране на водата, след това има големи аварии в Пловдив. Причината е, че с пускането и спирането, налягането рязко се покачва, а тръбите не издържат и се пукат.

В този смисъл вероятността е не само, че линейния график да не се изпревари, а точно обратното – да се забави.

Проблемът е движението в зоната също ще се влоши. И в момента редицата карета в район „Северен” са недостъпни, както с автомобил, така и дори пеша. Причината е многото спрели автомобили по улицата и тротоарите. При затваряне на улици, то колите от тях, логично ще се пренасочат към съседните им.  

Зам.-кметът по транспорт заяви, че ще се направи организация по начин, по който да се регулират всички проблеми.