„Под игото” на шльокавица влезе в учебник по литература

  • от PlovdivTime
  • 20:37, 16.04.2019

„Две години след бурния скандал, който предизвикахме с "Под игото на шльокавица", книгата влиза в учебниците по литература за 10. клас. Последвана от умни и подобаващи въпроси, чиято роля е да предизвикат размисъл.

За кодовете на общуване и техните различни роли. За същността на езика не само като средство, но и като памет, като светоусещане. За азбуката като идеологическо средство. И като роден дом.

Щастлив съм, че удържахме на напора от хули и праведно възмущение, с които ни засипаха в дните след излизането на книгата. . И по-недвусмислено. Струваше си. Определено си струваше”, написа в профила си в социалните мрежи издателят Манол Пейков. 

През 2017 г. издателство „Жанет 45” и писателят Константин Трендафилов, който днес е популярен и в ролята на Папи Ханс, подеха акцията с „Под игото” на шльокавица в навечерието на 24 май. Книгата излезе от печат в лимитиран тираж, а всеки продаден екземпляр, водеше след себе си дарение от две български книги на училища, читалища и библиотеки. 

„Едва ли това ще те изненада, но огромен брой хора пишат на шльокавица. Пишат абсурдни съчетания от латински букви, цифри и препинателни знаци. Затова издадохме книга специално за тях. За да покажем на всички в какво ще се превърне езикът ни, ако не направим нищо по въпроса.  За 24 май пуснахме в книжарниците първата в България книга на шльокавица. Избрахме вечния роман „Под игото“, защото знаем, че той заема специално място в съзнанието на българите и само така можехме да привлечем вниманието на всички. Само така можехме да им покажем колко много губим, пишейки на шльокавица. Губим езика си, с него губим културата си. А в крайна сметка губим и идентичността си”, аргументираха се от екипа на издателството. 

Появата на „Под игото” на шльокавица логично предизвика дискусия. Мненията бяха разнопосочни. 

Две години по-късно в учебника по литература за 10. клас събитието се подлага на анализ.  Авторите приканват учениците да проведат собствено разследване в интернет, за да систематизират и обобщят реакциите в спора, разбрало ли е обществото посланието на издателството, какво вижда и чува то в подобна акция. Към гимназистите се отправя и предизвикателството да изразят собственото си мнение към подобен род литературни издания.