За “Пловдив 2019“: Очаквах да видя една много по-интензивна и смислена година
Европейска столица на културата – Пловдив 2019 е на финала си. Остават броени дни до официалния край и предаването на щафетата на следващите домакини през 2020 г. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде попитахме творци, общественици, журналисти, които бяха активна част от случващото се през годината.
Емил Миразчиев, художник и куратор, инициатор на кандидатурата за Европейска столица на културата, художествен директор (2013-2014) на фондация „Пловдив 2019” и пряко отговорен за художествената програма на апликационната книга
- Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата?
- Очакванията ми за Европейска столица на културата бяха големи, имайки предвид опита от 1999-а, когато Пловдив беше домакин на събитието Европейски месец на културата. Очаквах да видя една много по-интензивна и наситена със смислености година, която да даде на града и гражданите малко повече от един обикновен фестивал, в какъвто де факто се и превърна Европейска столица на културата. Това беше и най-голямото ми опасение. Много енергия и любов положихме в подготовката на Пловдив за Европейска столица на културата и това наистина си пролича и в самата апликация, която беше високо оценена от експертното жури. За съжаление след спечелването, въпреки предупреждението и на немските ни консултанти, политиците обсебиха и в голяма степен провалиха проекта. Това което се афишираше на предварителни срещи и дебати, че Пловдив няма да бъде един обикновен фестивален град, а ще допринесе много повече за развитието на културата и културните политики в града, ще надгради и ще намери една по-устойчива преспектива, не се случи.
- С кое събитие ще свързвате отминалата година?
- Събитията, с които свързвам изминалите години, са безпорно много ярките издания на Седмица на съвременното изкуство, в които успяхме да привлечем за участие имена от световната сцена като Ханс Шабос, Алберто Гарути, Юлиян Розенфелт и безспорно моят фаворит, който си го бях нарочил още в началото на инициативата през 2010 г., най-големият видео художник в света Бил Виола. Той е един от пионерите, които в световен контекст промениха визията в изпълнението на класическа музика и опера и внесоха съвременност и изключителна творческа мощ. Радостно е, че забелязвам подобни тенденции и в нашата опера, което е похвално. Чрез филма "Инфинити" пловдивската публика успя да се запознае и с творчеството на едно от най-яките имена на съвременната художествена сцена, известна като най-скъпата и влиятелна съвременна художничка - Яой Кусама. Не мога да не спомена инсталацията "На родените днес" на световноизвестния италианския художник Алберто Гарути, която се превърна в едно от знаковите събития на Европейска столица на културата, придобила изключителна известност, превърнала се в любима на пловдивчани и гости на града. Надявам се тази инсталация да остане за вечни времена в града ни. Друга интересна изложба е колекцията на Ифа, която имаше ретроспективен характер, запознаваща пловдивчани с важни творци и моменти от развитието на немското изкуството.
- Къде се провалихме?
- За провалите не искам да говоря. Тепърва ще анализираме всичко, което се случи през годината. Има много неща, от които можем да си извадим поука.
- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години?
- Ефектът от Европейска столица на културата по принцип къде по-малко, къде повече, безспорно съществува. Най-малкото - поне доста хора от Европа и света имаха възможността да се докоснат до невероятната атмосфера на нашия град, а той - с или без Столица на културата, безспорно я носи. Ефектът от събитието го има в развитието на съответните културни институции и хората, занимаващи се активно с културни практики. За съжаление не можа да се изгради един по-устойчив модел на развитие и съответно културна стратегия. Чух много странно изказване на Светлана Куюмджиева (б.р. артистичен директор на фондация „Пловдив 2019”), която казва, че ще продължат, но да видят с какъв бюджет ще ги подкрепи общината. Бих желал да чуя: „Да, ще продължим, натрупахме огромен опит и капацитет и можем да се самоиздържаме и да привличаме и допълнителен ресурс за културни проекти”. А не да разпределяме и харчим готови пари на данъкоплатеца.
ЧЕТЕТЕ ОЩЕ: