Момчето си отива: Богомил Грозев, когото Пловдив не припозна като свой
Кратък, но ползотворен – като такъв обяви мандата си като директор на ОИ „Старинен Пловдив” журналистът Богомил Грозев. Той избра да оповести решението си, че подава оставка с дълъг пост в социалните мрежи и остави отворен въпроса – а сега накъде.
PlovdivTime и TrafficNews първи съобщиха на 16 февруари 2020 г., че телевизионерът сменя попрището и ще акостира в Пловдив, за да поеме грижата за съкровищата в архитектурно-историческия резерват. Ден по-късно в сутрешния блок на Нова тв Богомил Грозев официално оповести новината и даде заявка, че ще направи и невъзможното за развитието на общинския институт „Старинен Пловдив”.
Новината мигновено разбуни духовете в града под тепетата – първо защото при цялата си разпознаваемост Грозев нямаше необходимата квалификация, за да заема поста, второ и заради чувствителността на пловдивчани по темата външни на духа на града хора да се грижат за емблемите му.
Директорът влезе в сградата на управлението, съпроводен от кмета Здравко Димитров, който не пропусна да отбележи, че лично е взел решението за това назначение. Посрещнаха го с питка и пожелание за успехи. Вместо това обаче се занизаха поредица от скандали, които доведоха до този финал. Някои останаха скрити за публичното пространство, други – не.
Първият голям удар по авторитета на директора Грозев бе меко казано неудачното назначение на уредник на Античния театър в лицето на Григор Чолаков. В публичното пространство веднага се появиха скандални снимки на новия служител, който скоропостижно – след намесата на кмета Здравко Димитров, си стегна куфарите за София.
После избухна скандал с ограничения достъп на специалистите от Археологическия музей до Епископската базилика след сигнал, че част от мозайките зеленясват заради проблем с отводняването.
Грозев успя да разгневи и гилдията на архитектите, след като махна курса за архитекти по опазването на културно-историческо наследство École de Chaillot от къща „Нишанян”. Аргументът му бе, че сградата е предоставена за стопанисване на „Старинен Пловдив” със заповед на кмета Здравко Димитров.
Скандал взриви и спекулативната новина, че в един от апартаментите, стопанисвани от Общината, върви мащабен ремонт, за да се нанесе Грозев там. Слагаме я в категория „спекула” заради факта, че това така или иначе не се случи и никой не успя да докаже истинността ѝ.
Всички тези видими за обществото ходове и скандали около новия директор допълнително нагнетяваха напрежението и логично бяха съпътствани с множество подписки, открити писма и публични коментари на журналисти, общественици и политици.
Скрити за широката публика останаха и други ситуации, които нагнетиха напрежение и сред гилдиите. По схемата с къща „Нишанян” без хранилище в Стария град остана Археологическият музей. Къщата отново бе взета, защото вече е актив на Общинския институт.
Директорът успя да изнерви и организаторите на събития на Античния театър. Първо написа доклад до институциите – Министерство на културата и Общината, срещу Държавна опера-Пловдив с аргумента, че увреждат с декорите си паметника на културата. Актът не предизвика публични реакции, но е факт, че от операта усилено започнаха да търсят алтернативни сцени, за да си спестят административни и всякакъв друг вид пречки. Така част от събитията на музикалната институция от тазгодишния Opera Open се преместиха на Бунарджика, макар преди това традиционно да се провеждаха на Античния театър.
За сметка на традиционните събития, които се провеждаха на древната сцена, Грозев се похвали, че привлича атрактивни съвременни изпълнители да правят свои концерти като Поли Генова, Миро и други. Нищо че и на поп концертите (пример БГ Радио) имаше тежки декори, качване на рояли по скенето на театъра.
Така директорът на практика пое изцяло мениджмънта на Античния театър, подбирайки изпълнителите, които да се изявяват.
Без да е пряк виновник Богомил Грозев като директор на „Старинен Пловдив” бе и в епицентъра на друг скандал – този за решението управлението на Епископската базилика да се прехвърли на Общинския институт, а не на Археологическия музей въпреки решението на Министерски съвет. После и бройките с нови служители, отпуснати от Министерство на културата, бяха насочени към „Старинен Пловдив” в противоречие на заповедта на министъра.
В спора се намеси и „Америка за България” – активен участник в процеса на създаване на най-новия културен център на Пловдив. В публична позиция от фондацията заявиха, че именно Общинският институт има капацитета да се грижи за обекта. А това си е откровена обида към екипа на Археологическия музей, където също работят експерти с дългогодишен опит в съхраняването на културно-историческото наследство на Пловдив. Бурята бе потушена, след като в крайна сметка бе изпълнена заповедта на Министерство на културата.
След цялата тази поредица от събития се стигна и до днешното решение на телевизионера да обяви оттеглянето си. Дали преодолявайки, или бранейки егото си - въпрос на гледна точка.
Кралят е мъртъв, да живее кралят – с тази фраза херолдът във Франция възвестявал смъртта на владетеля и възкачването на престола на неговия наследник. Такава е ситуацията в момента и около овакантения от Богомил Грозев пост. Нужен е нов крал. Грозев премести офицера и каза „шах”, общината трябва да отвърне с ход с царя, да приключи партията с „мат” и да обяви дълго чакания конкурс за директор на ОИ „Старинен Пловдив”.
Само така ще се преодолее усещането за назначения на маса, на брега на морето, с питие в ръка, които подронват всяка власт и корозират доверието на обществото.
ЧЕТЕТЕ ОЩЕ: