Пловдивски ресторантьори: Новите мерки са дискриминационни

  • от Парашкева Иванова
  • 20:11, 18.12.2020

Новината, че от 22 декември ще бъдат отворени всички ресторанти в хотелите у нас, а останалите заведения за хранене ще останат затворени поне до 31 януари, предизвика негодувание сред пловдивските ресторантьори. Те определят мярката като "двоен стандарт" и смятат,че по този начин се настройват едни срещу други хората в бранша. Други пък са на мнение, че хотелиерите имат по-силно лоби и затова са облагодетелствани. 

TrafficNews направи блицанкета сред собствениците наняколко пловдивски ресторанта, за да чуе техните позиции.

Деан Найденов, собственик на ресторантите "Сохо" и "Елеа":

Новите мерки са жива дискриминация. Не виждам никаква полза от тях, освен че ще се изпокараме в бранша и няма да бъдем единни както досега. Това, което се случва катоприлагане на мерките е некоректно и недопустимо. Работи се с много малък хоризонт на дйствие и няма ясни критерии , покоито се налагат мерките. И днешно торешение е поредното потвърждение. Каква е разликата между ресторанта на един хотел и нашите ресторанти?! Размерите, мерките за дезинфекция? В крайна сметка трябвада се каже при изпълнение на какви критерии ще се отварят или затварят обектите. Защото ние се надявахме на 21 декември да отворим макар и при ограничения, но това несе случи. В крайна сметка в тези обекти работят много хора и ние имаме отговорности към тях. 

Иво Проданов, ресторанти "Хемингуей" и "Мемори"

За съжаление нещата изобщо не изглеждат добре. Това, че ще отворят ресторантите на хотелите е добре, за да може зимният туризъм да си поеме дъх. Нашият бранш обаче е в колапс. Очевидно е , че тези мерки не дават очакваните резултати. Ето че днес беше отчетен пореден черен рекорд. Трябват спешни реформи и промяна в организацията в здравеопазването, защото там е големият пробив. Не мисля, че с подобни половинчати мерки ще избегнем масовото заразяване или високата смъртност. Както всички виждат големите магазини работя, фабриките работят. Предпочитам да работа, вместо да разчитам на помощи от държавата. До този момент сме използвали мерките 80/20 и 60/40, но по програмите за подкрепа на дребния и среден бизнес, за които кандидатствахме през лятото, все още не сме получили нищо. 

Найден Кехайов, ресторант "Аморе" 

Не мога да разбера защо се прилага този двоен аршин. Или да се затваря всичко или да се отварят обектите. КПД-то на така прилаганите ограничания е изключително ниско. В бранша сме разтревожени, защото липсват ясни критерии, по които се налагат мерките. Програмите за подкрепа на бидзнеса също не са оптимизирани така , че всеки да има достъп. Да не говорим за служителите. Нека хората са наясно, че барманите и сервитьорите до Нова година ще получат цифром и словом 24 лева. Защото през ноември има само един ден, в който не са работили. Следващото обезщетение, което е за декември ще го получат чак след 15 януари. А вече чуваме , че в държавните администрации вече се разпределят бонуси. 

Николай Боруков, ресторант "Сол и Пипер"

Правилно е хотелските ресторанти да работят , особено тези в курортите, за да може сезонът по някакъв начин да тръгне. Колкото до нашите обекти - ние изпуснахме периода , в който можехме да генерираме някаква печалба. Януари и февруари са много слаби месеци и без пандемия, а сега когато хората са изключително наплашени, ще е още по-зле. Факт е, че много заведения няма да могат да преодолеят кризата. Надявам се правителството да изпълни ангажиментите си и да обезщети собствениците и служителите.

Невена Барбова, ресторант ГастрономЪ

Не знам колко от нас ще оцелеят до пролетта.  Празниците се изпуснаха и загубите не могат да бъдат наваксани. Януари и февруари са тежки месеци за ресторантьорите. И при тази ситуация клиентелата изобщо няма да дойде. 

Министърът на здравеопазването Костадин Ангелов оправда решенето с нуждата да се запази и психичното здраве на хората.

„Всеки може да посети зимните курорти, където да се разходи на чист въздух и да се разнообрази от затвореното пространство в жилището. Психичното здраве на хората е нещо много важно и ние не сме спирали да го следим. Съответно трябва да бъде осигурена възможността за хранене в съответния хотел“, коментира Ангелов.