От “Старинен Пловдив“ сигнализират - падат бетонни елементи от скенето на Античния театър

  • от Мария Луцова
  • 12:07, 10.08.2021

Падат декоративни бетонни елементи от задната страна на скенето на Античния театър. За проблема екипът на „Старинен Пловдив” е информирал Министерство на културата. Направен е оглед от представителя на Инспектората на МК арх. Слави Славов.

„Проблемите на Античния театър са сериозни. Не му е правено конструктивно обседване, откакто е въведен в експлоатация от началото на 80-те години на 20. в. Падат много тежки бетонени декоративни елементи от задната страна на скенето.  Алармирали сме отдавна институциите”, каза директорът на „Старинен Пловдив” Елена Кантарева-Дечева.

Тревожното е, че Античният театър се експлоатира за всякакви различни събития, а яснота за състоянието на всички оригинални елементи, монтирани на скенето – корнизи, части от архитрави и други, няма.

„Точно затова е много рисково организаторите на събития  да монтират декори допълнително, фиксирайки ги за скенето. Това може да доведе до допълнителни увреди. Да не говорим, а ние носим цялата отговорност, какво би се случило, ако падне такъв тежък елемент”, допълни Елена Кантарева-Дечева.

Тя подчерта, че в „Старинен Пловдив” се съхранява пълната документация за Античния театър и там има един много важен документ, изготвен от проектантите на паметника на културата. Те са изписали правила и инструкции за неговата експлоатация.

„Там пише, че е забранено монтирането на каквито и да е декори и други елементи на скенето. Ние също имаме една много детайлно разписана инструкция, с която всеки един от организаторите на събития се съгласява и подписва преди да наеме театъра, но не всички се съобразяват с нея. А явно контролът от наша страна не е достатъчен”, разказа реставраторката.

Затова в „Старинен Пловдив” е формирана специална комисия, на която всеки организатор на събитие предоставя предоставя предварително плановете и схемите за декори и след това специалистите решават дали могат да дадат разрешение.

Голямата задача пред Кантарева и екипа ѝ е обследването на състоянието на паметника на културата.  Тя се надява да бъдат отпуснати средства и иска да събере екип, в който да бъдат хора, работили при въвеждането в експлоатация на обекта.

„Трябва да проверим дали можем да ангажираме някой от проектантите на театъра. Разбира се, ще се включи и арх. Румяна Пройкова, която може да ни е много полезна със знанията си за конструкцията, защото за съжаление мисля, че конструкторът почина. Така че трябва да направим проучване за колегите, които са участвали в реставрацията. Те биха били най-полезни и най-адекватно могат да преценят каква е ситуацията”, обясни Елена Кантарева-Дечева.

Така тя и екипът ѝ ще са по-спокойни за експлоатирането на сцената, знаейки точната информация каква за ситуацията с Античния театър.

„В инструкцията на проектантите на театъра е отбелязано, че е хубаво да се използва естественият декор и сцена и да не се натоварва с други елементи. Смятам че в днешно време няма да е проблем необходимите декори да са със средствата на 3D мапинг или пък други мултимедиини технологии.  Жалко е, че когато е поставяна сцената долу, не е помислено за някаква конструкция, на която да се монтират ферми и декори. Сцената в момента е изработена от дърволекс и не може да бъде пробивана”, каза още директорката на „Старинен Пловдив”.

Тя допълни, че голям проблем създава и вкарването на алкохол – особено червено вино. Ако бъде разсипано, то оставя трайни петна и уврежда паметника на културата. Това се случва въпреки, че инструкциите са ясни – в театъра може да се внася само вода.

"Работата ни по съхраняването и опазването на Античния театър е важна задача и се надявам, че всички заедно ще се погрижим той да се запази в красивия си вид и за идните поколения", завърши Елена Кантарева-Дечева.