Небет тепе - бетон, двуметрови огради и боя! Готов ли бе Пловдив за този мащабен проект?

  • от Мария Луцова
  • 16:37, 11.03.2024

Жалба срещу двуметровата метална ограда на Небет тепе, предизвикала негодувание сред пловдивчани, е изпратена по компетентност на Окръжна прокуратура–Пловдив. Проверката е образувана по чл. 278 Б, ал. 2, който касае длъжностно лице, дало противозаконно разрешение за унищожаване, разрушаване, повреждане, видоизменение или за износ на културна ценност.

Оградата, издигната край крепостната стена, не е одобрена от Националния институт за недвижимо културно наследство и Министерството на културата. Според директора на НИНКН арх. Петър Петров в заданието към проекта няма изискване за изграждане на ограда и тя ограничава свободния достъп на жителите на града. Включването ѝ в проектната документация е недопустимо.


В  становище, изпратено от института до бившия кмет Здравко Димитров през 2022 г.,  експертите от НИНКН посочват множество недостатъци и пропуски в проекта. В документа Институтът обръща внимание, че Небет тепе не бива да се превръща в „атракцион с нарушена автентичност и разрушена жива връзка с пловдивчани". Проектите на Община Пловдив за археологическия резерват са връщани многократно с препоръки за преработване и за осмисляне на културната му стойност.

Всъщност - предвид тоновете бетон, които се леят на тепето, може да се окаже, че оградата е най-малкият проблем на изключително спорния проект, защото най-важна е археологията.
През последните години Пловдив очевидно губи битката в защита на културно-историческото наследство, грижата за него, достойната му реставрация, консервация и експонация, макар че това е един от най-важните тестове за едно общество за неговата зрялост. Историческата памет е изключително важна за бъдещето на един град, регион, държава за неговата визия и самочувствието на неговите граждани.

В последните месеци във фокуса на общественото внимание е поредица от разрушителни действия и посегателства върху облика на автентичния Пловдив. Бутане на къщи, пожари в други, липса на застраховки на ключови за културния живот на града пространства.

Институциите си прехвърлят топката, а никой не поема отговорност за унищожените паметници или спорните намеси при археологическите разкопки.

Всъщност проектът за консервацията и реставрацията събуди много въпроси още със старта си. Обществените обсъждания, особено за Небет тепе, бяха бурни и с много забележки както от професионалните гилдии, така и от гражданите.

Самата процедура по възлагане на проекта предизвика страхове у експертите, които, времето показа, че са били напълно основателни. Най-големите опасения бяха заради процедурата на инженеринг. Както архитектите се аргументираха  – това е все едно в залата съдията, прокурорът и адвокатът да са едно и също лице. 

Има потресаващи примери за унищожаване на паметници на културата от строители, заяви в свое интервю арх. Петър Петров, директор на НИНКН.Според него инженерингът в реставрацията е практика на непрозрачност и безконтролност, а вероятно и на корупция.

Инженерингът, сроковете за изготвяне на проекти, ниската им цена и реалното отстраняване на проектанта от строителството са основните причини за вредата от обществените поръчки за градската среда, изтъкват архитекти. Отстраняването на проектанта означава, че на практика липсва ефективен и качествен авторски надзор, а материалите, които се влагат, могат да бъдат подменяни от строителя. Без одобрен проект, само с техническо задание, той трябва да определи цената на бъдещите намеси. Експертите знаят, че е невъзможно. И най-добросъвестният строител не може да определи адекватно цената за бъдещите дейности без работен проект.  

Тук можем да дадем пример с Рим, чиято история също се крие под земята. Въпреки това градската управа направи всичко възможно да осигури удобства за гражданите и туристите, но и пази и експонира новооткрите археологически обекти. Разширението на метрото в Рим с нова 25–километрова линия е едно от най-големите предизвикателства за Вечния град през последните 10 години. Макар че Рим и Пловдив са на една и съща възраст, няма да сравняваме мащабите на дейностите, които се финансират и извършват. По-скоро е важен подходът към изграждане на връзка между подземната инфраструктура и археологическото наследство. Преди да започнат разкопките за Линия С, в продължение на цели 5 години комисия от експерти от всички ангажирани структури чертаят план за работа, така че всичко намерено, да може да бъде запазено във възможно най-автентичен вид. В момента има открити над половин милион артефакта, голяма част от които ще бъдат експонирани на станциите на метрото.

Но да се върнем към нашите географски ширини. Готов ли бе Пловдив за толкова мащабен проект?

От това, което виждаме, че се случва на Трихълмието, очевидно не. Пловдив не е подготвен нито финансово, нито технически, за да превърне Небет тепе в знаков, световно-разпознаваем проект, към каквито би трябвало най-старият град в Европа да се стреми, потвърждава арх. Калина Райчева.

По направеното досега си личи, че проектът е далеч от световно ниво. Личат компромисите в проектирането (детайли на изпълнение, използваните материали, парапетите, намазания видим бетон и т.н.), направени поради ограничени средства.

Държа да отбележа, че считам арх. Румяна Пройкова за изключителен специалист с богат опит. Според мен оградата и бетонът не са нейна идея, а на някой кмет - така, както искаха да оградят Дондуковата градина (и слава Богу не успяха), където участвах като проектант.

Следващата реконструкция ще бъде след около 50-60 години и до тогава ще трябва да живеем с този компромис.” казва тя. 

Какво ще видят туристите в кроая на април – едно добре реставрирано пространство или поредната бутафория?

Дали то ще се харесва или не от посетителите е второстепенен въпрос. Важна е неговата историческа достоверност, защото Пловдив не е Дисниленд. 

Но както вече казахме, кучето е заровено в самата процедура, по която се извършва консервацията и реставрацията на археологическия обект. В техническата спецификация за процедурата няма заложени специфични изисквания към фирмите, които изпълняват проекта, като например предишен опит на подобни обекти.  Всъщност проверка на TrafficNews показва, че на една и съща група от фирми са поверени три от най- мащабните проекта в Пловдивска област, започнати в миналия управленски мандат. Всички те са на инженеринг, а договорите са сключени по едно и също време. Общата стойност надхвърля 22 милиона лева, а осигурените средства са от европейски фондове.

Кои са избраните фирми, какъв е механизмът, по който са спечелили и какво е тяхното портфолио?

 „Античният град Диоклецианопол (гр. Хисаря) – перлата на провинция Тракия на балнеолечението в Римската империя”

Процедурата е за „Изпълнение на инженеринг – проектиране, изпълнение на консервационно- реставрационни работи и строително монтажни работи и осъществяване на авторски надзор. Стартирана е през 2020 г.  Участват 5 фирми и консорциуми, четири от тях са отстранени – ДЗЗД „Античният град Диоклецианопол”, „Пи Ес Пи” ЕООД, „Екса” АД, „Парсек груп” ЕООД. Прогнозната стойност на проекта е 7 905 116,67 лева без ДДС.

За изпълнител е избран консорциумът „Хисаря 2020” , в който влизат  фирмите „Алтрам” ЕООД (Карлово), „Стройекспрес-НН” ООД (Търговище) и „ПМ Архитекти” ЕООД (София). Водещата фирма е хасковската с управител Ради Стоянов.

Проектът включва три подпроекта: Южна крепостна порта "Камилите", Римски терми и Североизточна ъглова кула от крепостна стена.  

Заложените реставрационни и консервационни дейности целят експониране, възстановяване и запазване от разрушаване на античното богатство на Хисаря, социализиране и изграждане на художествено осветление на археологическите обекти.

Срокът за изпълнение е 30 ноември 2023 г., а дейностите по реставрация и консервация на обектите е необходимо да се извършват при подходящи метереологични условия. Срокът не е спазен, тепърва предстои обектът  да бъде представен. 

„Консервация, реставрация и експониране на туристическата инфраструктура в община Карлово“

 Процедурата е отново е инженеринг, стартирана е през 2020 г.  Участват 6 фирми и консорциуми, пет от тях са отстранени – ДЗЗД „Реставрация и консервация на недвижимо културно наследство”, Обединение  Георест Карлово”, „Стреза” ЕООД, „Парсек Груп” ЕООД, „Астра Билдинг Груп” ЕООД. Прогнозната стойност на проекта е 4 117 650 лв. без ДДС. Процедурата е стартирана през 2020 г.

 За изпълнител е избран консорциумът „Карлово 2020” от фирмите „Алтрам” ЕООД (Карлово), „Стройекспрес-НН” ООД (Търговище) и „ПМ Архитекти” ЕООД (София). Водещата фирма е хасковската с управител Ради Стоянов.

Изпълнението на поръчката включва: . Консервация и реставрация на „Куршум джамия” в Карлово и облагородяване на околното пространство;  Реставрация и консервация на „Павурджиевата къща” в  Клисура;  Консервация, реставрация и адаптация на пристройка Патева къща в Карлово. 

Проектът „По крепостните стени на Филипопол” в Пловдив

 Процедурата и тук е инженеринг, стартирана е през 2020 г.  Участват 4 фирми и консорциуми, три от тях са отстранени – Обединение „Камо-Рест 2020” , „Пи Ес Пи” ЕАД, ДЗЗД „Интерхолд-Парсек”. Прогнозната стойност на проекта е 5 831 909,05 лв. без ДДС, но в последствие е индексирана с над 1,3 милиона лева.

 За изпълнител е избран консорциумът „Филипопол 2020” от фирмите „Терасист” ООД (Карлово), „Стройекспрес-НН” ООД (Търговище) и „ПМ Архитекти” ЕООД (София). Водещата фирма е карловската с управител Димо Канев.

 Обществената поръчка е в три обособени позиции: Консервация, реставрация и експониране на античен комплекс “Източна порта” на Филипопол;  Археологически комплекс „Небет тепе” - консервация, реставрация, и експониране; Реконструкция на елементите на техническата  инфраструктура и благоустрояване на подходи към археологически комплекс "Небет тепе”.

Сумата на договора е анексирана през май 2023 г. по позиция 1 – Източна порта, с 558 000 лв. с ДДС; Небет тепе – 562 020 лв. с ДДС; Инфраструктурата и подходите към Небет тепе – 237 516 лв. с ДДС.

И понеже става въпрос за изключително чувствителна инфраструктура – недвижими културни ценности от „Национално значение”, предимно археология, проверяваме какво е портфолиото на четирите фирми, които стоят зад реализацията  на проектите.

Правим го с особена чувствителност, защото специалистите наричат Небет тепе – акта за раждане на Пловдив, а Източната порта – учебник по археология. 

„ПМ АРХИТЕКТИ” ЕООД

Фирмата няма собствен сайт, от който да получим повече информация какъв е характерът на обектите, по които е работила. Поради липса на професионално представяне, разчитаме на откъслечните дири. Изпълнявала е инженеринг „Многофункционална зала” в Шумен на стойност 8 млн. лв. без ДДС като част от обединение ДЗЗД „Шумен спорт”. Участва и в поръчки за училищна инфраструктура.Строителен надзор е на обект Спортен комплекс в с. Годлево (Разлог), стадион в Рудозем, изграждане на козирка на стадион в Пазарджик - централна трибуна в сектор А с козирка, поливна система и рекултивиране на футболен терен. Най-общо до явяването си като част от консорциум „ПМ архитекти” ЕООД изпълнява преди всичко  спортна и образователна иннфраструктура и проекти за саниране.

Собственик е Маринела Иванова Георгиева – Трифонова.

„АЛТРАМ” ЕООД

 Фирмата също няма сайт, на който да представи проектите си, но печели доста поръчки в областта.  Търсачките показват, че е избрана за ремонт на основните пътни артерии в Царска Баня, инженеринг – проектиране, строителство и авторски надзор на обект: „Реконструкция на улица „Владимир Ленин“ в с. Каравелово, община Карлово“,  обновяване на футболния терен и откритата лекоатлетическа писта на стадион „Христо Ботев“ в Габрово, инженеринг – проектиране, строителство и авторски надзор на обект: „Ремонт на покрива на Народно читалище „Христо Ботев – 1869 г.“ в гр. Калофер“, „Ремонт и модернизация на ДГ „Евлампия Векилова” в Копривщица, ремонтът на комбинирана спортна площадка в градския стадион „Ганчо Панов” в Павликени и др. Собственик на фирмата е Ради Стоянов, който има участие в още 6 дружества. В едно от тях е бившият депутат от ГЕРБ Николай Петков.

„ТЕРАСИСТ” ООД

Водещата фирма в реализацията проекта „По крепостните стени на Филипопол” има сайт, от който става ясно, че профилира в две посоки – компютри, перифери, интернет, бизнес софтуер и строително-монтажни дейности, ремонт на пътища, обществени и административни сгради. Там не става ясно кои са изпълнените им проекти. Но от публични регистри става ясно, че са изпълнители на проект „Изграждане на нов физкултурен салон към Детска градина “Зорница“ в УПИ I-за училище и детски дом, кв. 16 по РП на гр. Карлово „Благоустрояване на УПИ VI-жилищен комплекс в кв. 54 по плана на град Карлово“, който ще се изпълняват в рамките на Капиталовата програма към одобрения Бюджет на Община Карлово за 2021 г. , многофункционален физкултурно-музикален салон в ДГ “Първи юни“ в Карлово и др. Собственик и управител на фирмата е Димо Канев.  Той е доставчик на интернет услуги в подбалканския град, а преди 7-8 години влиза в строителния бизнес.

„СТРОЙЕКСПРЕС-НН” ООД

Фирма „Стройекспрес – НН” ООД е голяма строителна фирма от Търговище , с богато портфолио. Специализирана е във високо  строителство, ремонти, реконструкции, изграждане на инфраструктури, проектира, произвежда, продава и ремонтира не само жилищни, но и административни, обществени и промишлени сгради на територията на Република България. Тя е редовен член на Българска Строителна Камара и Българска Търговско-Промишлена палата.

Де факто и Де юре 

На практика имаме три консорциума с идентични имена, в които участват едни и същи фирми. Водещи и при трите проекта са карловските фирми "Алтрам" и "Терасист".  Официално между двете не откриваме връзка, но за сметка на това  разполагаме с писмено доказателство, че "Алтрам", която не  е част от "Филипопол" 2020" възлага СМР-та на Небет тепе. 

През 2022 г. при проверка на сигнал за незаконна сеч на Небет тепе, TrafficNews се натъкна на изключително странно обстоятелство. Пловдивският общински инспекторат бе направил проверка на място, но тогава извършители не бяха установени. Инспекторите направили констативен протокол на техническия ръководител на фирма  „Д4 КЪМПАНИ“ ЕООД, представил дружеството като подизпълнител на консорциум „Филипопол 2020“. Лицето било предупредено да не предприема и да не възлага действия по изсичане. Въпросното дружество се представило като подизпълнител на карловското дружество "Алтрам" и е представило договор възлагане на строително монтажни дейности. 

Имената на тези фирми не присъстват и сред официалните участници в консорциум "Филипопол 2000". В разговор с репортер на сайта и двете фирми тогава отрекоха да имат каквото и да е общо с дърветата, но и с проекта.

Управителят на фирма "Д4 КЪМПАНИ", на която е издаден констативен протокол, Добрин Цанов, тогава заяви пред репортер на TrafficNews, следното: „Нямам информация за наши работници участвали в сеч. За пръв път чувам“. След репортерски въпрос за това, че медията разполага с информация, че има издаден констативен протокол на фирмата за незаконна сеч, Цанов  отговори: "Не е акт, по-скоро от самият Инспекторат не знаят, че това е част от съставен договор, не е незаконно или нещо". След това затвори и повече не вдигна телефона си. 

От „Алтрам“ – посочената фирма, на която "Д4 КЪМПАНИ" били подизпълнител, също заявиха пред медията ни, че нямат общо с проекта или сечта.

"Многократно коментирахме вече - станало е някакво недоразумение, за да търсят нас. Повече информация могат да ви дадат от Община Пловдив - ръководителя на проекта", посочи управителят на карловска фирма Ради Стоянов. На въпрос дали са фирма подизпълнител на някой от Консорциума и дали имат някакво отношение към проекта, Стоянов бе категоричен: "Не, нямаме". Ръководителят на проекта от общината Таня Петкова също заяви за TrafficNews, че на Небет тепе работят само трите фирми от консорциума. 

Но договорът от 29 август 2022 г. показва съвсем друго нещо. "Алтрам" е ВЪЗЛОЖИТЕЛ", а "Д4 КЪМПАНИ" е ИЗПЪЛНИТЕЛ. Предмет на договора са консервация и реставрация на Източната порта, както и СМР-то по архитектура, строителни конструкции, ВиК, геодезия паркоустройство и др. Същите дейности да и за Небет тепе. Общата стойност на договора е 4 129 574 лв. с ДДС. Срокът за изпълнение е 450 календарни дни.  

Поне според публично достъпната информация в момента на терен в най-знаковите археологически обекти в Пловдив работят фирми, които нямат в портфолиото си примери за достатъчно сериозна експертиза. Друг е въпросът каква е вероятността три консорциума с идентични имена и с едни и същи фирми участници да спечелят три от най-големите археологически обекта в Пловдивска област по едно и също време?

Това е причината обществото да бъде крайно критично и да не приема управленските решения на инженеринг и още повече с едни и същи играчи.