За “Пловдив 2019“: Инициативата показа, че имаме изкуство на световно ниво

  • от Мария Луцова
  • 16:30, 29.12.2019

 Европейска столица на културата – Пловдив 2019 е на финала си. Остават броени дни до официалния край и предаването на щафетата на следващите домакини през 2020 г. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде попитахме творци, общественици, журналисти, които бяха активна част от случващото се през годината.

Стоян Даскалов, галерист

- Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата?

- Европейската столица на културата показа, че театърът, операта и изобразителното изкуство в Пловдив са на световно ниво. Не съм имал грандиозни очаквания за външни продукции. Но тъй като следя работата на основните културни институции в града, бях сигурен, че  тази година ще видим много стойностни неща. В това отношение очакванията ми дори бяха надминати.

-  С кое събитие ще свързвате отминалата година?

 - Концерта на невероятните Петър Салчев, Крейк Бейли и Камелия Тодорова е моето събитие на 2019. През годината също така имаше изключителни постановки на пловдивския театър и опера.

 - Къде се провалихме?

 - Провалихме се там ,че отново по български всичко беше омаскарено отново според класика Елин Пелин – видяхме гения на завистта! Адмирации към Александър Секулов и екипа на Драматичния театър ,че въпреки всичко, което се случи, той направи продукции като „Дебелянов и ангелите” и „Одисей”. Те са доказателство , че все пак можем независимо дали Пловдив ще бъде Европейска столица на културата.

- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години?

- Пловдив е град с изключително любопитна и образована публика. Много от туристите, които идваха, дори не знаеха за събитието. Но това едва ли ще им попречи да дойдат пак или да разкажат за Пловдив на свои приятели, ако са били впечатлени. Надявам се и след ЕСК, държавата и Община Пловдив да отделят достатъчно пари за изкуство, защото без финансиране не може да има качествени продукции. Надявам се също така да има прецизно селектиране на нещата, които се финансират, защото мисля, че през 2019 бяха направени доста компромиси.

ЧЕТЕТЕ ОЩЕ: 

За “Пловдив 2019“: Нямаше го слогана “Заедно“, а имаше разединение между културните общностиВ чисто туристически план, докато няма нарочна маркетингова структура по туризъм в общината или областта, не може да се говори за планиран ефект от събитието

За “Пловдив 2019“: Градът не беше подготвен, изчистен, „нагласен” като за посрещане на скъпи гостиХаресах много събития - премиерата на „Одисей” на Диана Добрева и Александър Секулов, цялата програма на „Опера Опън”, Лиз Райт и джаз феста, постановката „Орфей и Евридика” на Стефано Пода, казва Елена Левашка

За “Пловдив 2019“: Не предизвика национална или поне регионална еуфорияМисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци, казва галеристът Димитър Инджов

За “Пловдив 2019“: Постигнахме важни цели - децентрализация на културния сектор и акцент върху танцаПровалът ни бе, че се примирихме се с “реалността”, забравяйки, че реалността е такава, каквато я направим ние, казва директорът на “ЕДНО“ Асен Асенов

За Пловдив 2019: Реализираха се множество “политически коректни” проекти, които разпиляха средстваНикога в последните 20 години не се е говорило толкова много за култура. Дори само това създава една различна “акустика”, която е важна, казва журналистът от БНТ-Пловдив Десислава Шишманова