„Великият укротител“ Папайоану в търсене на съкровеното в Пловдив

  • от PlovdivTime
  • 08:27, 26.09.2018

Големият гръцки артист Димитрис Папайоану ще бъде награден със „Златен век” - печат на Цар Симеон Велики – златен и грамота, от министъра на културата Боил Банов след първата премиера у нас на спектакъла „Великият укротител“ на 28 септември от 19.30 часа в Дома на културата „Борис Христов“. Световноизвестният хореограф вече е в Пловдив, а участието му в 11-ото издание на фестивала за съвременен танц и пърформанс One Dance Week в цели три поредни дни - на 28, 29 и 30 септември, е едно от събитията в танцовото изкуство за тази година. И трите представления на „Великият укротител“ вече са продаден, а в салона на Дома на културата „Борис Христов“ ще влязат ценители от цяла България. 

 „Великият укротител“ представя идеята за човешкия живот като издирване на съкровеното, пътешествие за скрити съкровища, душевно археологическо проучване за смисъла. Вече три десетилетия Димитрис Папайоану режисира въображаеми, абсурдни, циркови светове на сцената. Човешките тела се превръщат в бойни полета, взаимодействат със сурови материали, сливат се в хибриди, усилвайки оптическите илюзии, в които той е толкова добър. 

Художественото образование на Папайоану обяснява зрелищните декори и запомнящите се картини на неговите спектакли, в които талантливият грък жонглира с препратки от историята на изкуствата, разнообразни техники и изразни средства, идеите за нашия произход. Целта му е да освети възвишеното в земното. 

Премиерата на „Великият укротител“ се състоя на 24 май 2017 в Атина. Спектакълът обра овациите на публиката на два континента, включително в Сеул, Тайпе, Париж, Мадрид, Барселона, Неапол, Стокхолм, Базел и Белград. Положителни оценки валят и от критиците. В. „Катемарини“ определи продукцията като „галерия на истината“, а испанското издание El Periódico – като „пътуване към най-скритите места на съществуването“. 

Димитрис Папайоану е автор на повече от 25 продукции – от интимни постановки пред малцина зрители, до масови спектакли със стотици участници на олимпийските стадиони в Атина и Баку. Неговите сюрреалистични, изумителни като сценография и дълбоки по смисъл спектакли вече три десетилетия са висш пилотаж в света на изпълнителските изкуства. Той е артист за всяка сцена – от ъндърграунд пространства до големи театри и стадиони, от древния амфитеатър в Епидавър до Théâtre de la Ville в Париж и Teatro Olimpico във Виченца. 

Носител е на редица отличия, сред които Специалната награда на Европейските театрални награди, раздадени в края на 2017-а, заради неговия „тотален театър, с очевидна зрялост на изразните средства“. В средата на май тази година Папайоану стана първият нов автор, създал постановка за трупата на легендарната Пина Бауш във Вутерпал. 

Роден в Атина през 1964 година, Папайоану нашумява като художник, илюстратор и автор на комикси, преди да превземе висините на изпълнителските изкуства като режисьор, хореограф, танцьор, сценограф, дизайнер на костюми, грим и осветление. 

През 1986-а Папайоану основава Edafos Dance Theatre като трибуна за авторските му продукции от физически театър, експериментален танц и пърформанс. 

От ъндърграунда компанията оспорва наложените разбирания в изкуството и бързо печели нарастващ кръг от последователи. Спектакълът “Медея“ (1993) павира пътя към големите сцени и днес се смята за особено значим. За 17 бурни години Edafos Dance Theatre оставя дълбока среда в артистичния живот на Гърция. 

Папайоану става широко известен като автор на грандиозните церемонии по откриване и закриване на Летните олимпийски игри в Атина (2004), в които участват хиляди доброволци. Две години по-късно, със спектакъла “2“, Димитрис вече поставя авангардни творби в големите театри в Атина. Експериментът се оказва успешен, постановките се играят редовно и чупят рекорди, разпродавайки над 100 000 билети. 

Папайоану продължава с театралните експерименти в голям мащаб – спектакълът „Nowhere“ за откриването на реконструирания Национален театър на Гърция (2009), и „Inside“ (2011) в Pallas Theater (2011). През следващата година, връщайки се към основите на творчеството си, Папайоану представя „Primal matter“ на Фестивала в Атина и стъпва отново на сцената след 10-годишна пауза. Търсенето на изчистена естетика и непринуденост води до „Still Life“ (2014) – първият спектакъл, с който Папайоану тръгва на продължително турне в Европа, Южна Америка, Азия и Австралия. 

През 2015-а се провеждат първите Европейски игри в Баку и талантливият грък отново дирижира откриващата церемония. 

„Великият укротител“ е първата международна копродукция на Папайоану с десет партньори, включително Фестивала за изпълнителски изкуства в Авиньон.