Пловдивският “Крал Лир“ роди Нощта на театрите в България

  • от Мария Луцова
  • 16:30, 16.11.2018

Мария Панайотова и Катерина Миланова са от онези млади жени, които спокойно можеш да сложиш в категория "неспокоен дух". Едно представление и споделените с публиката емоции ги тласкат към реализацията на амбициозния проект Нощ на театрите. В началото "бебето" на Мария и Катерина пристъпва несмело, днес обаче с гордост могат да се похвалят, че в инициативата се включват 16 български града с над 150 събития. Какви са те и защо Нощта на театрите е важна - Мария и Катерина разказват пред PlovdivTime.bg.

- Мария, Катерина, разкажете как се роди идеята за Нощта на театрите в България?

Мария: Всъщност идеята за Нощта на теат,ите се роди на едно среднощно представление в Пловдив – „Крал Лир“ на Пловдивския драматичен театър, на което и ние имахме честта да присъстваме една септемврийска нощ преди 7 години. Тогава видяхме как хората наистина имат необходимост от театъра и са с отворени сетива за него дори и в 1 часа след полунощ. Беше вълнуващо и решихме да проверим дали в Европа има такива платформи. Така се намерихме с нашите колеги от Асоциация “Европейска нощ на теaтъра“ в Хърватия, които много се зарадваха, че сме ги потърсили.  И така магията започна да се случва! Вече 6 години.

Катерина: В Нощ на театрите реално случихме това, което ние като зрители и почитатели на театъра искахме да съпреживеем. Например, разходките зад кулисите, възможността да видиш неща само в този ден, срещи с актьори и театрални хора и т.н. Сигурно всеки театрален фен си мечтае да може да посвети един специален ден-нощ на театъра, изпълнен с уникални изживявания.

- Имате ли наблюдения как протича събитието в други държави и какви са резултатите от провеждането им в дългосрочен план?

Мария: Имаме, разбира се. Нощта на театрите се провежда в още 10 европейски държави, всяка трета събота от месец ноември. Пионерите са хърватските ни приятели, те тази година имат юбилейно десето издание и ще отбележат Нощта в 50 населени места.  В Австрия градовете са 26. Най-големият им театър подготвя специално поетично парти за младите хора, ще има и пиеса, която ще се изиграе само пред 10 зрителя.  В Австрия Нощ на театрите е под партонажа на техния президент. Резултатите показват, че заради формата си Нощта успява да вкара в театрите  млада публика и да я сближи с изкуството.

Катерина: Да, ние самите сме присъствали на Нощ на театритев Мадрид, както и на други подобни формати в различни страни. Обменяме много често информация с колегите ни от Чехия, Хърватия, Австрия, Финландия и Белгия. Обединяващото между тях е желанието на публиката да се наслади на това изкуство, да види различни неща, дори да експериментира. Много е различно, защото всяка страна пречупва „Нощта“ според публиката, но пък платформата се запазва и тя е палитра от театър във всякакви цветове и мащаби. В дългосрочен план виждаме, че „Нощ на театрите“ запалва младите хора да ходят на театър, дава се възможност за едно уникално споделяне. Театърът още от древността е бил лакмус на обществото и фактът, че това живо изкуство успява да запази своя чар, въпреки дигиталната реалност, е достатъчно доказателство.

- А какъв е ефектът след провеждането на събитието у нас – увеличава ли се зрителската аудитория?

Мария: Ако имате предвид зрителите в Нощта на театрите – да, зрителите се увеличават с всяка следваща година, а инициативата си намери мястото в културния календар както на София, така и на останалите градове, в които се провежда. Превърна се в очаквано събитие. Това няма как да не повлияе и на посещаемостта в театрите. Обратната връзка от тях е, че Нощта вкарва в театралните зали нова публика.

Катерина: Хубавото на Нощ на театрите е че е инициатива, която наистина предлага на всеки по нещо. Всеки зрител може да намери нещо за себе си, от  класическо представление до по-авангардно изпълнение, от четения до изложби и театър в кино. Показваме всичко това и зрителите вече го очакват и в следващото издание на Нощта, споделят своите „маршрути“ от представления и програмни съдържания, които ще посетят. За нас това е много показателно.

- Как успявате да въвлечете артистичната гилдия?

Мария: Артистичната гилдия припозна в Нощта адекватен комуникационен инструмент за общуване между театъра и публиката. Много сме щастливи, че работим с едни от най-добрите български актьори, режисьори, музиканти, балетисти – всички са доказани имена в изкуството и всеки от тях дава своя принос, вгражда част от себе си в инициативата. И това се усеща от хората – ентусиазмът и любовта, които нашите посланици влагат в Нощта на театрите, са очарователни и от съществено значение за успеха и все по-голямата популярност на събитието. Използвам случая да им благодаря за вниманието, прецизността, достойното отношение и времето, което отделят за Нощта.

Катерина: Присъединявам се към благодарностите на Мария към нашите посланици. Те наистина са изключително отдадени и подхождат професионално и много емоционално. Припознаха каузата Нощ на театрите и осъзнават колко е важно именно те да предадат любовта и страстта си към театъра, операта и балета на хората и най-вече на младата публика.

-  А реакциите на публиката?

Мария: От реакциите на публиката разбираме, че театърът наистина е нещо, което ги вдъхновява и имат нужда от точно такова общуване, от лична покана за една хубава Нощ в театъра, от постоянна информираност и адекватна комуникация. И нещата могат да се случат, трудно е, но не е невъзможно. Ето един коментар за Нощта от театрален зрител във фб страницата на Юлиан Вергов: „Театърът е магия, страст, любов, красота, емоция. Тази инициатива е прекрасна. А и много ми харесва как хората, които стоят зад нея, се опитват да я направят различна и уникална всяка година“.

Катерина: Реакциите на публиката усещаме и когато вървим по улицата в съботната вечер, тичайки от локация на локация (всяка трета събота от ноември) и дочуваме обсъждания на току-що видяното представление или как се прави план за посещение на друго и се сформира група. Обажданията на хората, които получаваме, защото много искат да си запазят места за дадена постановка, но е в последния момент и ни молят за съдействие. Хора от чужбина, които идват специално, за да посетят събития в Нощта. Много е вълнуващо и наистина „горим“ в това, което правим, защото е с много любов за нещо, което и ние много обичаме - театър.

- Пловдив също е част от събитието, но като че ли в предходни години афишът беше по-богат. Опитвали  ли сте се да въвлечете в Нощта  трупи като А`Парт, Хенд, Операта в Пловдив?

Мария: Опитваме се да въвлечем всеки, който има отношение към театъра. За Пловдив е факт, че в предишни години имаше повече съдържания, повече съпътстващи събития. Тази година участието е по-скромно, но пък е от сърце, за което благодарим на Драматичен театър – Пловдив, Куклен театър – Пловдив, Bee Bop Café, Синема сити и Британския съвет. Надявам се догодина да е по-мащабно. От градовете извън София – Варна, тази година е за пример. Там „Нощта“ ще прекрачи времето и ще превземе още няколко денонощия. Още в петък флашмоб ще подгрее театралния празник, който ще се разгори мощно в съботния 17 ноември и ще продължи и на следващия ден. Специално за „Нощта на театрите“ във Варна ще пристигне Кралският театър на Черна гора.

Катерина: Да, Нощ на театрите е отворена за всеки, който се занимава с театър. Много сме щастливи, когато видим ентусиазъм и желание от страна на някой участник, защото взаимно осъзнаваме какво е общото помежду ни – да направим нещо за зрителите в „Нощта“.

- Обмисляте ли вариант за акцент върху Пловдив догодина, когато градът ще бъде Европейска столица на културата?

Мария: Да, ще има специален акцент върху Пловдив в седмата „Нощ на театрите“, работим по нещо съвместно, насочено към нагласите и очакванията на театралната публика, заедно с другите европейски нощи и се надяваме скоро да имаме какво да споделим.

Катерина: Надяваме се, че Нощ на театрите в Пловдив ще бъде уникална.

- Изпитвате ли притеснение, че в един момент този формат може да се превърне в рутинно събитие и как работите в посока то да изненадва зрителите всяка година? Питам ви, защото през такъв кризисен период мина Нощта на музеите и галериите в Пловдив.

Мария: Наясно сме, че всеки формат има своя жизнен цикъл, който с времето започва да се „износва“. Затова всяка година се опитваме да представим нашата бранд философия и мисия на „Европейската нощ на театъра“ с различни послания и да ги облечем с адекватни съдържания и комуникация. Не случайно сега сме „очи в очи с театъра“, защото много искаме да влезем в театъра през неговата душа (а очите са най-краткият път към нея). И това послание го материализираме в няколко съпътстващи и специални проекта – „Ношните персонажи“ с илюстрации на Теодор Лозанов и фотографии на Диляна Флорентин, Live Cam студиото, в  което ще вляза всичките ни посланици и ще застанат „очи в очи“ с въпросите на зрителите, поредицата от видеа, които ще покажат живота на актьорите през  техните собствени очи и други подобни. Работим с много талантлива творческа агенция – The Smarts, които много ни помагат за цялата комуникационно и творческо съдържания на Нощта на театрите.

Катерина: Може би винаги има риск да влезеш в едни „релси“, но пък на този етап ние все още се разрастваме. Винаги сме търсещи и не се страхуваме да опитваме нови комуникационни подходи, идеи идващи и от нашите посланици, а и всяка година се изправяме пред различни предизвикателства. Може би ще се повторя, но театърът е живо изкуство – това винаги ще му придава уникалност и чар.

- В мотивацията ви за подобен род събитие казвате, че днешният театър има силна необходимост от общуване с публиката. Смятате ли, че в рамките на Нощта то е по-различно от традиционното посещение на театър през останалото време то годината?

Мария: Убедени сме, че тази необходимост е факт и колкото повече „Нощи“ минават, го затвърждават. Трябва да отбележим и това, че за инициативата започва да се „говори“ два-три месеца по-рано – в социалните мрежи, медиите, театрите и цялото това говорене създава очакване и необходимост от планиране. Хората могат да посетят едно след друго няколко представления, да отидат в клуб, кино или галерия и пак да са близо до театъра, защото в тази Нощ театърът е навсякъде - и на очаквани, и на неочаквани места, и в стандартен, и в нестандартен час.

Катерина: О, да. Емоцията е по-различна. Виждаш толкова много хора по улиците с една „мисия“. Това се усеща във въздуха. Отделно, екипите в някои от театрите наистина подготвят различни изненади за своята публиката. Мария сподели за Драматичния театър във Варна. Софийска опера и балет всяка година правят толкова много събития за малки и големи.

- Насочвате вниманието си към младите хора. Какви реакции имат, какво казват – разкажете интересни разговори с хора, посетили събитието през годините?

Мария: Преди 3 години българи, живеещи в Италия, се върнаха в София специално за Нощта защото искаха да влязат зад кулисите в Народния театър, да заведат децата си на това магично място. Миналата година с нас се свърза жена от Плевен, която си беше направила цял маршрут в Нощта – беше комбинирала 3-4 събития, едно след друго. Беше ни помолила за съдействие да ѝ резервираме места, защото искаше да направи изненада на дъщеря си, която живее и учи в Австрия и щеше да пристигне в България, за да изживее една магична Нощ с театъра.

Катерина: В едно от изданията на „Нощта“ с нас се свърза една млада учителка, която беше класна на ученици от 7 клас. Беше решила да заведе целия си клас на някое представление в „Нощта“, което би било интересно за младежите. Тогава им предложихме да посетят „Хамлет“ в Алма Алтер - университетския театър към Софийски университет, и един пърформанс на театър „Цвете“, който засягаше проблема с агресията и нетолерантността. Бяха очаровани.

Малките момиченца, които гледат с възхищение балерините или костюмите в Операта, като проронват обещанието „и аз ще стана балерина като порасна“, точно след като Марта Петкова им е показала пачката си.

Срещите с актьорите след представление също са много желани – спомням си, че след една постановка в Сатиричния театър, една млада дама беше в такъв възторг, че е говорила с Владо Карамазов.

Имаме толкова мили и емоционални истории, които ни показват, че има смисъл от тази инициатива и това ни дава сили да я случваме занапред. 

ЕТО КАКВА Е ПРОГРАМАТА ЗА НОЩТА В ПЛОВДИВ:

10.30 и 11.45 ч.,  Залата на Радио Пловдив
„Житената питка”  по българска народна приказка – спектакъл на Държавен куклен театър-Пловдив; Драматургия и режисура: Ирослав Петков; Сценография и кукли: Мария Ибришимова; Композитор: Кристиян Бояджиев; Участват: Наталия Василева и Александър Караманов/Соня Ботева и Панайот Добрев-Понко

11.30 ч., Театър „Хенд“
„Вещицата от килера” по Пиер Грипари; Режисьор: Иво Игнатов – Кени; Участват: Иво Игнатов – Кени и Добрин Добрев – Додо; Продължителност: 45 мин. 

19 ч., Драматичен театър, Голяма зала
„Дебелянов и ангелите”  от Александър Секулов, използвани са текстове от „Слепия градинар” на Валери Стефанов; Режисьор: Диана Добрева;  Сценография и костюми: Мира Каланова; Музика: Петя Диманова; Участват: Ненчо Костов, Добрин Досев, Симеон Алексиев, Алексей Кожухаров, Ивайло Христов, Красимир Василев, Димитър Банчев, Венелин Методиев, Никола Орешков, Тодор Дърлянов, Троян Гогов, Стилиян Стоянов, Петър Тосков, Мария Генчева, Мария Сотирова, Радина Думанян, Патриция Пъндева

19 ч., театър „А`Парт”
„Камината” по едноименната пиеса на Маргарит Минков; Сценична версия: Сашо Петков; Музикална конструкция: откъси от творби на проф. Иван Спасов; Реализация Алия Хансе и Екатерина Кадийски

19 ч., Cinema City 
NT Live: „Макбет” на Британския национален театър

19.30 ч., Театър „Хенд“
„Дон Кихот и Санчо Панса или нелепите приключения на Дончо Мачев и Станчо Панчев“ по Мигел де Сервантес; Режисьор: Добрин Добрев; Музикална обработка: Петър Стоянов – Пепе; Сценограф: Ваня Стефанова; Участват: Иво Игнатов - Кени, Мария Димитрова и Ивайло Иванов; Продължителност: 60 мин.

20.30 ч., Дворът на Драматичен театър-Пловдив
Нощ на театрите – парти с Александрина Александрова, Явор Милчев и DJ Stephane Love