Пловдивчанката, която върна деца в училище, номинирана за образователен медиатор на годината

  • от Виктория Петрова
  • 13:36, 27.12.2021

Пловдивчанката Фатме Арслан, която се бори за по-добра съдба на стотици ученици в Пловдив, е номинирана за приза бразователен медитор на годината". Конкурсът се организира от Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе", който работи за по-доброто образование, общностното развитие и равноправното интегриране на ромите в българското общество.

Г-жа Арслан е образователен медиатор към Професионална гимназия по транспорт и строителни технологии "Гоце Делчев". Като медиатор тя се бори за успеха на всяко едно дете, независимо от неговия етнос. Тя вярва в кредото, че всеки има право да изживее детството си и трябва да прекара ученическите си години с връстниците си на ученическата скамейка. Мечтата на Арслан е всички деца да бъдат едни достойни граждани на родината си и да знаят, че освен права имат и задължения.

Фатме, която е родом от Ардинско, но от години живее и работи в Пловдив, започва своя професионален път като образователен медиатор през 2020 година. Тя е завършила българска и турска филология, занимавала се е с преподаване и професионални преводи. Въпреки краткия стаж като медиатор, тя постига сериозни резултати. Фатме работи с над 400 ученика и опитва всеки ден да върне в училище децатакоито системно отсъстват.

Като медиатор с лекота успява да докаже, че може да бъде мост между общността и институциите. Хората в няколко ромски квартала в Пловдив я припознават, като добрия самарянин, защото прави различни кампании, като събиране на дрехи за нуждаещи се семейства и ги раздава.  

Освен това тя прави благотворителни инициативи, чрез които е зарадвала много семейства, като не малко пъти тя използва и личните си средства за закупуваме на храна на семейства в беда, както и раздаване на дрехи и други принадлежности.

Обхожда махалата с радост, защото е припозната от хората. Въпреки трудностите, които среща Фатме, тя е върнала деца, които са били застрашени от отпадане от училище. Мисията ѝ е да се опитва по всякакъв начин да включва децата в училищния и обществен живот. Инициира различни информационни кампании - разпечатва различни брошури, раздава ги и води беседи с хората в махали. По повод отбелязания наскоро Международен ден за елиминиране на насилието срещу жените, тя подготвя материали и ги разпространява сред рисковите групи, обяснява на момичетата и жените как да се предпазят от насилието и как могат да открият подкрепа и защита.

Фатме в момента се старае да създаде родителски клуб към училището и да успее да привлече родителис които да правят ежедневни срещи на различни теми

Сред финалистите, които се борят за приза са още Георги Самиров, Николай Огнянов, Тихомир Георгиев и Мира Стефанова.

Конкурсът се провежда чрез официалната страница на Центъра във фейсбук, а гласуването се извършва прозрачно чрез харесване на снимката и информацията за всеки номиниран. Срокът за гласуване е 30 декември 2021. 

Вижте какво каза пред репортер на TrafficNews номинираната за приза Фатме Арслан.

- Как приемаш номинацията на образователен медиатор на годината?

- Неочаквано я приемам, защото медиаторите сякаш оставаме на дъното на системата. Никой не се сеща за нас, че има такива хора и че въобще съществува такава професия. Много хора даже не са чували. Миналата година, когато кандидатствах дори на мен не ми беше съвсем ясно какво съдържа в себе си като отговорности, дейност и цели. Разбира се, когато трудът ти се цени, ти даваш повече и повече от себе си. Затова приемам с радост и удовлетвореност номинацията, но целта ми не е титла, а обществеността да разбере за важността на професията - за идеала децата ни да учат и да се развият като достойни граждани на родината ни. 

- Защо според теб отпадат деца от ромски произход и какви са пътищата към връщането им в клас? Кой трябва да участва в този процес?

- Причините са различни за учениците в различна възрастова група. По-големите, каквито се обучават в нашето училище, искат да пораснат много бързо. Взимат шофьорска книжа и решават, че повече не им е необходимо образование. На голяма част от тях не им се учи, искат да използват времето си по друг начин, искат да изберат... да ги наречем по-лесни пътища. В нашето училище сме цял екип от специалисти, които участват във връщането на децата - педагогически съветник, социален работник, обсъждаме проблемите и с класния ръководител, защото той е човекът, който първи среща учениците и винаги е зад тях. 

- Какви са пътищата да ги върнеш в класните стаи, какво им казваш? 

- Припомням им, че всички сериозни работодатели търсят хора с образование и ако искат да се реализират като честни, умни и почтени хора, трябва да се изучат. Казвам им, че не трябва да изостават, трябва да слушат учителите си, да използват това време да инвестират в личното си усъвършенстване. За целта организирам различни занимания с тях. С малките е по-лесно, но за големите се изискват по-иновативни форми, в които да ги накараме да се почувстват ангажирани, да ги провокираме да бъдат активни. Например направихме ученически съвет, на който обсъждаме какво можем да направим, за да подобрим климата в училище. Например да боядисаме табелите, пътните знаци, да помислим как може да предотвратим събирането на вода в двора при обилни валежи. когато вали дъжд се събир вода - как можем да отводним? Провокираме ги да мислят и да предлагат и заедно търсим начини за реализиране на техните идеи. 

- Разкажи ни за идеята ти за родителски клуб?

- В този родителски клуб, както и в ученическия съвет има представители от всеки етнос - българи, арменци, руснаци, турци, роми. Ние сме палитра от етноси и е много интересно, защото всеки дава различни идеи за облагородяване на средата в училище и подобряване на учебния процес. 

- Какво ще пожелаеш за предстоящите празници?

- Пожелавам най-вече здраве. Надявам се да продължаваме с успех да работим с децата и пожелавам да успяваме да им предадем важните житейски уроци, да ги накараме да видят и да разберат, че познанието е ценност, която ще ги направи свободни и достойни граждани. 

Сред финалистите, които се борят за приза са още Георги Самиров, Николай Огнянов, Тихомир Георгиев и Мира Стефанова.

Конкурсът се провежда чрез официалната страница на Центъра във фейсбук, а гласуването се извършва прозрачно чрез харесване на снимката и информацията за всеки номиниран. Срокът за гласуване е 30 декември 2021.