Мишел Клеменис: Паметта изгражда вкуса

  • от PlovdivTime
  • 16:59, 28.05.2018

Приятно ми е, казвам се Мишел Клеменис. Аз съм съм от Марсилия. С тези думи и със стъпка от класическия екзерсис се представи известният френски танцьор и хореограф по време на среща по време на Международния обмен на организации и фестивали в областта на сценичните изкуства в Пловдив.

Мишел разказа как се извървява дългият път до успеха да управлява танцов център и да работи с трупите на някои от най-големите културни институции във Франция – балета на Парижката опера, балета на Марсилия, както и Женевския балет, снимането на продукции за телевизиите, създаването ма свои спектакли с трупата, която ръководи.

Започнах танцовата си кариера през 80-те години на 20. век. В този момент във Франция бе взето политическото решение за развитие на културата. Подпомагаха се добрите творчески идеи чрез финансиране, включително и на хореографски центрове. Това бе началото и за нашата компания. Тогава реших, че тези пари, които получих, трябва да ги върна на града и гражданите под формата на танцови представления, разказва Клеменис. Преди това публиката във втория по големина град може да избира само измежду класически заглавия. В Марсилия пълновластен господар е Националният балет начело с великия Ролан Пети, работил с артисти като Мая Плисецкая.

Забележителният хореограф и постановчик не желаел в града да има конкуренция на балетната му трупа. Влиянието му било толкова голямо, колкото и талантът, а за алтернативните форми на танца нямало поле за развитие.

С решението на френското правителство да подкрепи развитието на изкуството, хореографите също получават своя шанс. Клеменис следва неотлъчно правилото си, че паметта изгражда вкуса.

След 10-годишен упорит труд гласът ми беше чут. Получихме едно голямо студио за репетиции. Прецених, че можем да предоставяме пространството на всички артисти, които нямат сцена, защото репетирахме по 4 месеца в годината. Така за десетилетие в студиото са гостували почти всички танцови компании в Марсилия и региона. Сега в нашия Дом на танца KLAP Maison pour la danse има 3 сцени, 1 танцово студио, голямо студио за представления. Тези пространства посрещат 90 събития, 50 от тях са спектали. Премиерните заглавия са 20, а 10 от тях са на национално или европейско ниво, разказва Клеменис. Повече от 10 000 зрители избират танцовите проекти на KLAP и партньорите им. За да изпълнят своята мисия да предложат разнообразие в изкуството, артистите от Дома на танца събират продукцията си в три фестивала.

Клеменис сподели и опита на марсилската танцова гилдия от инициативата Европейска столица на културата. Вторият по големина френски град бе домакин на събитието преди 5 години.  Известният танцьор отбеляза, че инициативата е внесла нова динамика в града и още преди самото му провеждане е довела много туристи.

Прокарани бяха трамвайни линии. Цялата крайбрежна ивица бе обновена, имаме национален музей, променени са и западналите дотогава квартали в Марсилия. Европейската столица на културата постигна и нещо друго – обедини танцовите трупи, имаме обединен подход към големите проекти. До този момент това не се получаваше. Така създадохме и необходимата културна среда, разказва Клеменис.

Заместник-директорът на KLAP Лоран Меус допълни, че организацията им членува и в European Dancehouse Network, която наброява 40 къщи от 23 европейски държави. Това създава възможност за обмен на артисти, за изява на международна сцена и съвместни продукции.

Клеменис и Меус, заедно с хореографа  Милен Ламуниер ще гостуват утре в репетиционната зала на Националната гимназия за сценични и екранни изкуства утре, за да участват в уъркшоп с възпитаниците на училището.

Артистите от KLAP Maison pour la danse гостуват под тепетата благодарение на съвместната инициатива на фондациите „Черната кутия” и „Пловдив 2019”. В рамките на тази и следващата година ще има още подобни срещи за обмяна на опит.