Христо Бозуков: Заради пандемията осъзнахме колко бързо могат да заменят изкуството със страх

  • от Мария Луцова
  • 11:02, 31.05.2020

Христо Бозуков е роден на 12.03.1987 г. в  Пловдив. Средното си образование завършва през 2006 г. в гимназия „Никола Вапцаров“ под тепетата, а висшето - във Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий”, факултет по Изобразително изкуство, специалност: „Изящни изкуства – Стенопис“, бакалавър и магистър. Участвал  е досега в 54 изложби, от които 10 са самостоятелни и 44 общи. Носител е на награди:  второ място в конкурс за млади автори „Ичко Лозев” – 2011; награда за живопис на годишната студентска изложба – 2012;  награда в студентска изложба-конкурс „Изкуство на хартията” – 2012;  специална награда за млад автор в годишната изложба на Дружество на пловдивските художници – 2015. Член е на Дружеството на пловдивските художници в България и на Съюза на професионалните берлински художници (BBK) в Германия.

С Христо Бозуков си говорим за откриването на изложбата му „КоВра-19” в галерия Seven в Капана на 3 юни от 18 ч. Куратор и организатор на изложбата е Джей Хaуари - магистър на Академия ВОГ-Нидерландия и член на Академичния Съвет на Националната модна академия като преподавател по моден дизайн и модна стилистика с майсторски клас.

 

- Христо, защо „КоВра-19” и защо В е главно? Разтълкувайте ни заглавието на новата си изложба.

- Името произхожда от пандемията с Ковид-19 в света. В същото време го свързвам с Кобра – отровната змия,  от която всички се страхуват, защото ако ухапе  някого, той приключва.  Главното „В”  в КоВра-19 е поради неверието на българина в Ковид-19 и Кобра, това е един вид провокация.

- Успя ли тази кобра да смрази и вас, да ви обездвижи и да ви взема свободата?

-Не, но успя да ме накара да се замисля за свободата на всеки от нас. Това донякъде ме притесни и около 2 седмици не съм рисувал. И въпреки всичко, когато застанах пред платното, се получи от първия път, тъй като не знаех дали ще има утре.

- Каква е историята с картината маска?

- Това е акцентът в изложбата – показвам истинска маска в смола.

- Наричате периода на пандемията сюрреалистичен, с какво той е свръх реалистичен и кое от подсъзнанието ни изведе на повърхността?

- Защото това е един Световен пърформанс, реализиран от някой с една лекота. Лично аз виждам много по–сериозен и голям проблем от това, което медийно ни беше представено. И този проблем е в хората, които стоят на високите етажи, които ни управляват.

- Какви бяха сънищата ви в този период на тотална социална изолация и как те се превъплътиха в картини?

- Сънят ми бе реалистичен с едно красиво, къдраво момиче, което остана в България, заради панденията и което провокира създаването на тази изложба.  Така че картините ми са вдъхновени и от любовта. 

- Как се живее в период, когато хората са лишени от възможността да общуват с живото изкуство?

- Живее се изключително тежко, защото виртуалното изкуство не може да замени живото.

- Какво научихте за себе си, а и за другите по време на кризата?

- Всеки човек най-точно се оценява в екстремна ситуация. При мен се случи преоценяване на ценностите и сито на кръга от хора около мен.

- Как захранвахте духа си, за да се вдъхновите и да продължите да работите?

- С истинска любов, без маска!

- Кое е нещото, което ви прави щастлив днес?

- Щастието е в пътя към вечното изкуство!

- Какво ще промени тази криза за хората на изкуството?

- Ще ги накара да бъдат истински в изкуството, защото осъзнаха, че с една лекота може да им се отнеме свободата и изкуството им да се замени с ежедневен страх; а истински свободните автори не се страхуват.

Фотографии: Личен архив на художника

Kоментари

коментар
Plamen G.
00:36, 03.06.2020
Отговор

смешен... ***Сънят ми бе реалистичен с едно красиво, къдраво момиче, което остана в България, заради панденията и което провокира създаването на тази изложба. Така че картините ми са вдъхновени и от любовта. ***С истинска любов, без маска???? Като чукаш жена на друга жена! Ти си просто жалка калайджия !!!