Зико: Не съм решил за втори мандат, Голямоконарско и Рогошко шосе са последните проекти в този

  • от Благовест Андонов
  • 11:42, 01.01.2023

Ще се кандидатира ли Здравко Димитров за втори мандат? Какви проекти  ще  се реализират през последната година от този? Ще има ли транспортен хаос през 2023-а година, коя е сферата, в която Община Пловдив изостава?  Ето и отговорите на градоначалника пред TrafficNews.

-Г-н Димитров, влизате в последната година от мандата си, който бе съпроводен с много трудности – световна пандемия, война, галопираща инфлация, политическа криза на национално ниво, вътрешнополитически противоборства в Пловдив. Така ли си представяхте кметуването в началото и всичко ли върви с цената компромиси?
 
-Няма човек,  който така да си представя мандата си напред и то в такива мащаби, засягащи  целия свят.  Така е, всичко се прави с цената на компромиси, защото иначе нищо няма да се случи . Извървяхме три години с търпение и компромиси, но нямахме  друга опция.

- Може ли още една година да продължите с тях?

- Длъжен съм! Трябва да се завършат всички обекти, които започнахме. В тази ситуация няма и други начин. Трябва да работиш с различни правителства, с различни хора, изредиха се и няколко служебни кабинета. Единствените, с които така и не успях да се сработя бе кабинетът на „Продължаваме промяната”.  Не искаха да се виждат с кметовете.  В Пловдив идваха при областния управител, говориха за неща, които са напред в бъдещето, а едва ли не, че ще се случат утре – повдигането на жп линиите, градската железница. През това време ние не знаехме  какво се случва с нито един от тези проекти.

-Започнахте големи проекти и вие във вашия мандат, освен инфраструктурните улични ремонти, искате да направите  нови зали за баскетбол, волейбол, спортен център до езиковите гимназии, басейн „Младост”  и други подобни обекти. Като че ли обаче назаден план остава инфраструктурата в кварталите и междублоковите пространства. Така виждаме нови обекти  за милиони, а покрай тях инфраструктура, която не е пипана от 30 години. Не липсва ли балансът?

- В действителност прави впечатление на хората, когато се построят нови неща, около тях какво е. Пловдив обаче е длъжник на спорта. Нищо не бе правено  през годините за него. Сега се струпаха повече неща. След като бъдат завършени тези проекти, както и стадионите на Ботев и Локомотив, ще обърнем внимание на инфраструктурата около тях.  Но, ето направихме толкова бързо бул. „Христо Ботев” и бул. „Копривщица”, а  никой едно браво не каза. В същото време вече втора година ни се обжалва процедурата за уличните ремонти в районите”Централен”, „Западен” и „Южен”.

Казал съм и на районните кметове, който каквито проекти има да ги даде и догодина да работим по тях. Тази година сме дали над 1 млн. лева на всички районни кметове, на „Централен” целево са много повече дори.  В действителност трябва  да поработим повече в кварталите това ще е акцентът през 2023 година.

-В същото време се работи по много улични проекти. Всичко се струва наведнъж, имате ли План Б за трафика, защото  през 2023 година ще е тежко положението – пробивът на Централна гара, Брезовско шосе, бул. „Александър Стамболиийски”, ул. „Царевец”, искате да започнете Голямоконарско и Рогошко шосе.  Отказахте се от Кукленско шосе… Ще има ли други  проекти, които искате да започнете ?

- С Голямоконарско и Рогошко шосе приключваме уличните ремонти, които ще започнат този мандат.  Няма как да не е затруднено движението, но ще се опитаме да въведем етапност. Първо ще пуснем „Модър-Царевец” и тогава ще се затварят улици по пробива на Централна гара. Истината е, че се работи много, но не и с тези темпове, на които  на нас ни се иска. Толкова много обекти никога не са започвани в Пловдив. Това не е кино „Космос” – да го лъснем и да го видят хората . При уличните ремонти има неудобство, но няма как без да се затварят улици. След това направеното остава за всички нас.

 -Смятате ли, че пловдивчани имат нисък праг на търпение относно такъв тип ремонти и задръстванията заради тях?

-Не знам дали имат нисък праг на търпение всички. Много хора разбират ситуацията, но има и една друга група хора. Те са 20 човека, които негодуват от всичко, повечето от тях се виждат в столовете на общински съветници, кметове в следващия мандат, но не е това начинът.

- Отказахте се от пробива на Водната плата след протестите за него…

-Този проект ще стане рано или късно. Колкото по-рано, толкова по-добре, но няма да е в този мандат. И ще си има виновни, ще се знае, кой е искал да оправи трафика в зоната и кой е пречил…

-Освен уличната инфраструктура кои са другите проекти, които да очакват пловдивчани?

-Детските градини, държа много на тях да станат бързо, басейн „Младост”, двете училища – ремонтът на Хуманитарната гимназия и  новата  сграда на ОУ „Княз Александър”.

-Градският транспорт е една от болните теми на Пловдив. За тези три години не се вижда подобрение, напротив – нещата от ден на ден стават по-зле. Зам.-кметът по транспорт дава за отправна точка избора за надграждане на системата на „Индра”, но това не е панацея за проблемите…

-Това е стъпка, няма да реши проблема, но трябва да се тръгне отнякъде. Процедурата е на финала, имаме една фирма, която е подала оферта.  Осъдихме „Индра” за депозита, спечелихме и делото за финансовата корекция. Сега ще ги съдим за цялата сума.

Превозвачите  постоянно търпят санкции. Ако не се справят, взимаме линиите и ги даваме на други. Вдигнахме им компенсациите с 3 млн. лева,  защото на тези договори нафтата я дават като разход от 1,5 лв. на литър. Реално с 10 млн. лева въртим целия градски транспорт. В София дотацията е 170-180 млн. лева, в Бургас е 68 млн. лева…

Направихме  общинско дружество за екологичен градски транспорт. Чакаме да отворят европрограми, за да кандидатстваме за подвижен състав.  Направихме стъпки в посока подобряването  на градския транспорт.

-Изменението на Общия устройствен план е факт, по какъв начин, ще се регулира строителството и  презастрояването на града?

-Намалихме сериозно  параметрите на строителството и вдигнахме озеленяването на всички имоти. Каквото и да направим обаче Пловдив е едва 100 кв. км между общините „Родопи” и „Марица”. Неведнъж съм казвал мнението си по този въпрос.  Очакваме и референдума в Белщица, което също е стъпка в тази посока. Пловдив е един от развитите градове и може да предложи повече на тези хора. След това може и други населени места да поискат – Гълъбово например. Те са в Община Куклен, където е най-големият парк на Пловдив – екопарк „Родопи”. Това е още по-недалновидно решение, което е взето по-скоро за кукленската община.  

-Има ли нещо, на което не сте обърнали  достатъчно внимание през този мандат?

-Екологията е нещо, което остава на заден план,  а трябва много  повече внимание. Още в първия ми ден като кмет на Пловдив ме глобиха заради мръсния въздух, нямах 100 дни толеранс. Пловдив е много  зелен град, но има много  кални петна, хора, които се отопляват с твърдо гориво, коли спрени в зелените площи. Уличните ремонти ще намалят задръстванията, работим и по подмяна на старите уреди и въвеждането на зони с ниски емисии. Трябва обаче да обърнем повече внимание в следващите години на тази област.

-Нови паркове кога ще има Пловдив? В момента има и протести срещу новото отреждане на 81 дка в парк „Отдих и култура”. Там има ли шанс Община Пловдив да си го вземе?

- Имотът от 81 дка не може да се отчужди, единственият вариант са преговори и собственикът  да ни го продаде. Ще видим какво ще искат те, след като седнем  на масата за преговори.  Когато те приключат ще внеса предложението в Общинския съвет.  

Относно новите паркове – очакваме реконструкцията на Дондуковата градина през 2023 година, както и залесяването на 660 дка край Гребната база по европейски проект.

-Г-н Борисов обяви, че ГЕРБ ще имат нов кандидат за кмет за Пловдив, след като вие  сте му съобщили, че не искат втори мандат. На едно от обществените обсъждания обаче заявихте, че все още не сте взел решението. Към днешна дата какво мислите за втори мандат?

- Живеем в динамични времена. Има 10 месеца до изборите. Те са открит процес - всеки може да участва, да си представи програмата,  хората да гласуват за него и да управлява. Това е и голяма отговорност, особено  в тези тежки времена. Не е лесно и не за всеки тази  работа, макар да има много кандидати, според мен ще са поне 25 души. Но няма лошо това е състезание на идеите за развитието на града.