Солидарност? Общината ще трябва да даде 10 пъти повече пари от НКЖИ за нов Бетонен мост
„Новият Бетонен мост ще бъде изграден солидарно между Община Пловдив и НКЖИ. В много скоро време ще добиете представа за съоръжението, чийто проект ще го доразвием заедно и ще се търсят необходимите средства - ние в нашия сервитут, а Община Пловдив – в развръзките”, това обяви ръководителят на жп възел Пловдив Иван Бакалски по време на сесията на Общинския съвет.
Повече от два часа продължиха дебатите относно съдбата на Бетонния мост, като съветниците търсиха отговори и решения какво ще се случи след започването на дейностите. Проектът ще бъде даден на Община Пловдив след празниците, като тогава той ще бъде представен и ще се направи обсъждане, пише TrafficNews.
Въпреки заявките за публичност и солидарност между Община Пловдив, Бакалски намекна, че максимално бързо трябва да се действа и да се изкара строително разрешение. Причината – проектът трябва да е завършен до края на 2023 година.
„Предварителният план е мостът да бъде съборен, след като бъде изграден пробива, но никой не може да даде гаранции. Всичко се случва”, каза Бакалски. По негови сметки това трябва да се случи в средата на 2022 година.
„Със сигурност ще има затруднения за гражданите на Пловдив, ще се опитаме да ги минимализираме”, каза още човекът от НКЖИ. Първото, което ще започне по пробива е отварянето и разкопаването на бул. „Христо Ботев” и съседните улици, където трябва да бъдат изместени колекторите и газопроводът. След това ще започне и изграждането на пробива, както и разкопаването на бул. „Васил Априлов”. За да се стигне и до демонтирането на Бетонния мост. Това ще бъде направено от фирмата изпълнител „Трейс холд груп”, но в отделна процедура ще трябва да се изгради новият Бетонен мост.
По предложение на Георги Колев до месец ще бъде подписано ново споразумение, в което Община Пловдив и НКЖИ ще имат взаимни ангажименти за търсенето на финансиране за реализация на връзката.
Видно от кадастъра обаче, ако изграждането на Бетонния мост се прави солидарно – всички в своя сервитут, то е повече от явно, че почти цялата тежест ще е за Община Пловдив.
Реално в сервитута на НКЖИ е теренът над жп линиите, а 90% от съоръжението се пада в този на Община Пловдив. В идейния проект на НКЖИ за нов мост почти всички основи елементи на новото съоръжение се падат над булевард „Христо Ботев”. С други думи – това си е в градинката на градската администрация.
На въпрос към кмета Здравко Димитров възможно ли е новият мост да бъде включен в заема за инфраструктурни обекти, който готви Община Пловдив, той заяви, че всички опции са отворени и скоро ще има яснота. Допълнителни средства ще трябват и за разклоненията на пробива около бул. „Васил Априлов”. Всичко това означава, че Община Пловдив трябва да приготви сериозен финансов ресурс за немалкото предизвикателства, които предстоят след пробива под гарата. Това бе казано и на кмета и неговото вице по финанси Величко Родопски от Слави Георгиев, който ги предупреди да предвидят милиони за приключването на проекта, след като от НКЖИ си изпълнят своята част.