Пловдив спасява монументалното си изкуство с проект “Новото наследство“

  • от Мария Луцова
  • 12:05, 11.10.2022

Пловдив се включва в мащабен проект за спасяването на монументалното изкуство чрез проект „Новото наследство”. Той е насочен към творби в публични пространства – сграфита, мозайки, паметници. Инициативата е съвместна на Община Пловдив и фондация „Балканско изкуство”, която е спечелила финансиране от близо 100 000 лв. Със средствата ще бъдат описани всички подобни творби както в Пловдив, така и в София, Бургас и Велико Търново, които също се присъединяват към инициативата.

„Градът ни ще бъде първият,  който да има програма за опазване на монументалното изкуство. Тези творби  се водят ничии, нямат статут на недвижима културна ценност.  Всичко през последните 70 години в публичните пространства не е защитено от Закона за културното наследство”, каза зам.-кметът Пламен Панов. Той припомни, че Пловдив вече има добри примери като спасяването на сграфитото на Георги Божилов-Слона в началото на Стария град, което е на фасадата на частна сграда, почистването на мозайките на Йоан Левиев, а сега и аварийното укрепване и после спасяване на сграфитото на Димитър Киров на фасадата на АМТИИ на ул. „Съборна”.

„Ние ще маркираме и изготвим конкретни проекти за монументалните творби. Над  40 са те в Пловдив. Ще бъдат възстановявани от реставраторите на „Старинен Пловдив” и Градската художествена галерия”, каза още Панов.

Големият проект е предшестван от изложба  „Пловдив – град на мозайките”, която  е експонирана в Епископската базилика.

 „Тя цели да привлече вниманието на гражданите към богатството от мозайки в Пловдив. Градът е първият, който има специален маршрут, който представя мозайките. Тази изложба е нещо като тийзър и благодарение на съществуващата страница хората ще могат да  могат да разгледат тези съкровища . Надявам се да създаде интерес не само сред хората, които лично са дошли, но и такива, които биха посетили Пловдив, за да се запознаят с културното наследство на града”, каза Иван Василев от фондация „Балканско наследство”.

Директорът на ОИ „Старинен Пловдив” Елена Кантарева-Дечева анонсира и предстоящото домакинство на града под тепетата на XIV Международна конференция на Международния комитет за консервация на мозайки ( ICCM ), която ще се проведе в Дома на културата  „Борис Христов“ от 24 до 28 октомври., по покана и с домакинството на Община Пловдив. ICCM е организация с над 40-годишна история, в която членуват повече от 300 професионалисти от 35 държави. Президент на организацията е Роберто Нарди, който е и Директор на Центъра за археологическа консервация в Рим.

 „След дълго отлагане Пловдив ще посрещне забележителни учени като Роберто Нарди – директор на Центъра за археологическа консервация в Рим, и директора на фондация  „Гети”. Ще се включат над 200 специалисти от  Великобритания, Северна Македония, Гърция, Сирия, Северна Африка.  Тази конференция ще се случи за първи път в България. Обикновено се провежда в държави около Средиземно море. Първата е в Югоизточна Европа тази след Гърция. Важното е, че от известно време това събитие се насочва не само към античните мозайки, но и към съвременните, каквато е и нашата цел”, каза Елена Кантарева-Дечева.

PlovdivTime алармира за проблемите с монументалното изкуство в поредица от материала. Ето част от тях:

Изчезващото монументално изкуство в Пловдив: Заличиха стенопис на Николай Кучков в Клуба на културните дейциНяма ги красивите рисунки в кръчма “Пловдив“ и тези на Борис Димовски в Къщата на архитектите в Стария град

По дирите на загиващото монументално изкуство в ПловдивПроизведения на знакови български творци се рушат, защото законът е неадекватен за опазването им

Законът за културното наследство загърби монументалното изкуство в БългарияРушиш паметника на Съединението или мозайка на Йоан Левиев – глобяват те за увреда на общинска собственост