„Пловдив 2019” със скромен принос за ръста на чужди туристи, посетили музеи и галерии

  • от Мария Луцова
  • 16:42, 25.01.2020

Близо 200 000 чужденци са посетили музеите и галериите на Пловдив през 2019 г., става ясно от отчета на Консултативния съвет по въпросите на туризма в общината за периода, в който градът ни бе Европейска столица на културата.  Това е с едва  41 000 повече от 2018 г. Посещенията на българи са скочили с повече от 100 000 – от 336 310 на 466 711 човека. Така туристите, влезли в обектите на „Старинен Пловдив”, Историческия, Етнографския, Природонаучния и Археологическия музеи, Градската художествена галерия и Културен център „Тракарт” за 663 113. Най-много са туристите посетили „Старинен Пловдив” – 364 768, Природонаучния музей – 91 083, и Етнографския музей – 88 317. 

271 051 човека зрители на конкретни събития са отчели същите културни институции за отминалата година, което е с близо 50 000 повече от 2018-а. 

И в двете статистики лидер е Общинският институт „Старинен Пловдив”, което се дължи на факта, че управлява много сгради – както на територията на архитектурния резерват, така и в центъра на града. Изключително активни по отношение на посещенията на конкретни събития са Етнографският музей, който е привлякъл близо 35 000 зрители, и Културен център „Тракарт” – с 24 617. 

Любопитна е статистиката, която Ивентим е предоставила за продажбата на билети през онлайн системата си. Оказва се, че най-ефективна политика по отношение на събитийния си календар води комплекс СИЛА. С 14 събития частната зала е привлякла 12 388 човека. Значително по-големият като брой места Колодрума е с 18 358 продадени билети за 8 събития. С 81 ивента Домът на културата „Борис Христов”, който е със значително по-малко места, е привлякъл 12 715 зрители. 

В отчета има данни и за това как Европейска столица на културата е допринесла за повишаването на туристическия поток в Пловдив. Според междинно проучване за периода януари-юли 2019 г., направено от фондация „Пловдив 2019”, 80 процента от посетителите на събития от програмата са реализирали средно по 3 нощувки. Над две трети от посетителите, които не са от Пловдив – или 73%, са планирали да пренощуват по време на събитието и още два дни. Една трета от тях са избрали хотели и хостели, 28 процента са си запазили места в апартаменти и къщи чрез онлайн платформи за настаняване, 20% са гостували на роднини и приятели, а 10 процента са предпочели да отседнат в близки до Пловдив населени места.