Омбудсманът иска отмяна на матурите за 4-и и 10-и клас

  • от PlovdivTime
  • 12:00, 22.01.2021

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на образованието Красимир Вълчев с настояване да бъдат отменени изпитите за Национално външно оценяване (НВО) след завършване на IV и X клас през настоящата учебна година. Това съобщиха от пресцентъра на омбудсмана.

Повод за препоръката на доц. Ковачева са жалби и подписки на родители до обществения защитник, в които изразяват категоричното си несъгласие с провеждането на въпросните матури през 2021 г.

 

„Гражданите посочват, че учениците повече от 5 месеца се обучават в електронна среда от разстояние и това се отразява на тяхната подготовка, като усвояването на част от материала е недостатъчно задълбочено и няма как да той да бъде наваксан. Те смятат, че към момента „няма обоснован отговор защо тези изпити са задължителни за учениците, които искат да продължат образованието си в XI и XII клас, нито е утвърден материалът, който ще бъде включен на въпросните матури“. Според тях, децата им се нуждаят от подкрепа и от възможност да покажат знанията си в нормални учебни условия, а не в настоящата ситуация“, посочва омбудсманът.

В същото време, „за малките ученици от I до IV клас, които сега поставят основата на своето образование, онлайн обучението не спомага за създаването у тях на умения за учене, за комуникация с учителите и връстниците им и за адаптация към настоящата ситуация на онлайн обучение, което се отразява и на резултатите им в учебната дейност“, допълва Диана Ковачева.

„Във връзка с извънредната ситуация в страната и към момента учениците от V и ХII клас продължават да се обучават в електронна среда от разстояние, като за гимназиалния курс това вече е повече от два месеца без прекъсване. Не малка част от първия учебен срок на настоящата учебна година учениците са в онлайн обучение и в този смисъл резултатите на децата няма да са адекватни, защото онлайн обучението не е като присъственото“, пише още омбудсманът.

Тя припомня и сериозния проблем за дигиталното неравенство, породено от липса на електронни устройства и на интернет за не малка част от учениците, което прави невъзможен алтернативния метод за образование.