Липса на визия заплашва големите проекти на Пловдив да отворят проблеми, вместо да ги решат

  • от Благовест Андонов
  • 17:12, 26.07.2020

Кохезия е дума, която навлезе в управленското говорене през последната декада, свързана най- вече с европейската концепция за сближаване между отделните страни. В програмирането кохезията е измерител на това как отделните елементи, спомагат за цялостната функционалност на системата. Приложимо към управлението на Пловдив това ще рече кумулативния ефект от изграждането на една важна нова връзка, заедно със съседната инфраструктура.  За съжаление, подобно нещо в Пловдив липса. Същевременно хвалбите на градските управници са насочени към фактите, които се набиват на очи – а именно парите:

 „Само за седмица Община Пловдив привлече над 100 милиона лева инвестиции. Стартираха няколко ключови проекта”. С това се похвалиха от Община Пловдив миналата седмица, след като за два дни пристигнаха премиерът Бойко Борисов, а ден по-рано финансовият министър Владислав Горанов и шефът на бюджетната комисия Менда Стоянова.

Трите проекта, които се визират от Община Пловдив са 17-те милиона за педиатрична болница към УМБАЛ „Св. Георги”, 35 млн. лева за новия лъч на Околовръстното шосе”, 30 млн. лева за новия център за биотехнологии в Тракия и 37-те милиона лева за двата стадиона на Ботев и Локомотив.

Всъщност от въпросните инвестиции единствено парите за двата стадиона са директно обвързани с Община Пловдив. Още през февруари правителството отпусна средствата, а все още градските власти се очаква да отворят обществените поръчки за ст. „Христо Ботев” и ст. „Локомотив”. Останалите средства се движат от организации и публични структури, които нямат отношение с Община, но са важни за гражданите на Пловдив. Новият лъч на Околовръстното шосе ще се движи от АПИ, центърът за биотехнологии от научния институт, а новото педиатрично отделение от най-голямата болница в Южна България.

В този смисъл – да, Пловдив получи над 100 млн. лева за реализация на важни проекти, но директното посочване на  управленската структура - Община за тяхното привличане е твърде преувеличено и некоректно. Причината е, че написано и казано по този начин се омаловажава работата на всички останали звена и структури, които са положили огромни усилия за реализацията на тези проекти.

Реално погледаното всички големи проекти, извън тези, които се изпълняват в момента, са стартирани много преди сегашната градска управа да стъпи на пл. „Стефан Стамболов” 1. В това число влиза Водния цикъл, пробивът под гарата,  милионите инвестиции през Региони в растеж в улици, паркове и образователната инфраструктура.

В момента екипът на кмета Здравко Димитров изпълнява проекти и движи процедури на своите предшественици, а реално пуснатите процедури от тях в този мандат за големи обекти са свързани с „Модър-Царевец” и „Даме Груев”. Разбира се, основните дейности преди поръчките по ЗОП, отново бяха направени в предишни мандати, но все пак те пуснаха процедурите за избор на изпълнител.

Въпросните два проекта се очакват да започнат тази година, но за тях няма изцяло осигурено финансиране. Вероятно „Модър-Царевец”, заедно с продължението на бул. „Северен”, ПК „Младост” и новия мост над Марица ще дойдат от заем,  но е притеснително проектите, които бяха замразени от градската администрация и са пряко свързани с тях.

Именно тук липса кохезията като  измерител, която е основополагаща за развитието на градската инфраструктура.

За всеки един е ясно, че със строителството на „Модър-Царевец” ще се отпуши изключително много движението, като направи директна връзка, като част от вътрешния ринг. Проблемът е, че градските власти не мислят за свързаността между двата района след проекта. В момента двете улици, които ще свържат „Западен” и „Южен” – „Царевец” и „Ал. Стамболийски” са в изключително лошо състояние.  По щастливо стечение на обстоятелствата ВиК ще ги ремонтира през своя проект за Южния обходен колектор, но се поставя въпрос относно габаритите на улицата. Дори след ремонта двете улици ще бъдат с едно платно в посока и твърде вероятно тапите от Коматевския възел, просто да се прехвърлят на въпросните две улици.

В този момент Община Пловдив  не предприема никакви стъпи за отчуждаването на имоти по ул. „Царевец”, които са нужни за разрешението на улицата. Без тя да бъде разрешена, строителството на подлеза по никакъв начин няма да даде този ефект, който се търси.  Поне няколко години са нужни за отчуждаването на имоти и проектирането на улицата, като няма по-подходящо време за започването им от сега. Нищо не се чува и за ремонта на бул. „Хаджи Димитър”, за който Община Пловдив има проект.

От страната на район „Южен” разширението на бул. „Ал. Стамболийски” е кауза пердута. Но предишната власт имаше идея как да се реши проблемa – да се направи алтернативен булевард върху старата жп линия от Коматевско шосе до Кукленско шосе. Дори бяха започнати разговори с НКЖИ за прехвърлянето на имота, който щеше да спести милиони за отчуждаване.  Идеята на този нов булевард бе именно да се сложи нов кръвоносен съд, който да поеме движението от „Модър-Царевец”.

В този смисъл сам по себе си „Модър-Царевец” без развитие на съседната инфраструктура няма да реши проблеми.

По подобен начин стоят нещата и с пробива под гарата. Докато Община Пловдив е насочила вниманието си върху Бетонния мост – кога, как и къде ще бе изграден, не се предвижда нищо за инфраструктурата от район „Южен”, която ще поеме потока от коли.

Градската администрация започна процедурата за „Даме Груев”, но остави в страни друг проект, който е от изключителна важност за пробива под гарата – ул. „Кукуш”, която трябва да е южната връзка от пробива до надлез „Родопи”.  Нужните реконструкции на „Димитър Талев” и „Македония”, където ще се влива движението, също към момента не са на дневен ред.

Продължавайки обектите, които от Община Пловдив искат да реализират – нов мост над река Марица, се поставя проблемът относно липсващата улична инфраструктура от северната страна, както и за състоянието на бул. „Копривщица” и жп прелезите.

Tака, Община Пловдив тръгва напред с голямата кошница, без да се мисли за локалното значение на съпътстващата инфраструктура. Това е все едно да се построи мол в полето край Пловдив без да се направят улици паркинг към него.

И тук вече не става въпрос за колко милиона е привлекла Община Пловдив от правителството, а за правилното управление на средствата по проектите. Подходът - първо правим голямото и тогава ще мислим по-малкото са действия, които говорят за липса за визия в управлението. И колкото да се твърди, че има много време до реализацията на тези проекти, то цялостната концепция за тях, трябва да е ясна от сега. Иначе с решаването на стари проблеми, ще се отворят нови.