Лифт до Небет тепе - новият „митологичен” проект след този на Бунарджика и стъкления под на Главната

  • от Благовест Андонов
  • 13:00, 01.02.2020

Лифт до върха на Небет тепе – това предложиха от „Бизнесът за Пловдив”, които се бяха обявили за  коректив на местната власт. Предложението дойде преди Община Пловдив да кандидатства за финансиране за разкриването на една от големите забележителности на Пловдив. Според членовете на Бизнеса за Пловдив е възможно да се изгради въжена линия, която да осигурява директна връзка от площад „Шахбазян”.

Предложението е меко казано спорно. Въпросната въжена линия би струвала изключително много пари, макар разстоянието до върха на Небет тепе е изключително малко.От друга стана самите въжета ще минават през архитектурния резерват, което противоречи на нормативната уредба.

Това стана ясно още при първи проект на Димитър Георгиев – Розата за „дупката” до Понеделник пазара. Той включваше направата на панорамен асансьор, който да качва туристите до Джабаз тепе. Амбициозният проект бе спрян от НИНКН тогава, а една от забележките бе именно прекият път до върха на тепето.

Списъкът с екстравагантни предложения в Пловдив не се изчерпва с тези два проекта. От години под тепетата има митове, които витаят за амбициозни проекти, които биха „изстреляли” града в друга величина. Част от тях бяха подети и от кандидат-кметовете през есента, но станаха обект на подигравки.

Другите „митологични” обекти на Пловдив, за които от време на време се сещат различни гилдии и личности са -  целият под на Главната улица да бъде от стъкло, да се качим до върха на Бунарджика или Хижа Здравец с лифт или да плаваме по река Марица.

За тези проекти  се е говорило много, но преди всичко като добри намерения, а скептиците бяха повече, отколкото мечтателите

Подът на Главната от стъкло

Под Главната улица на Пловдив има уникални артефакти и съоръжения, останали от Древния Филипопол. Само големината на Римския стадион е внушителен – от площада на Джумаята, където е разкритата част, до стълбите на Каменица. Малко по-надолу започва и композицията от сгради, които са свързани с Одеона и Форума край Пощата. В част от магазините по Главата е консервирана част от Римския стадион, но твърде малко от цялото съоръжение.

Амбициозната идея, която бе хвърлена в общественото пространство, е да се направи стъклен под, който разкрива богатствата на Пловдив. Подобно начинание обаче е твърде скъпо, а и може да се каже прекалено футуристично.Именно това предложение бе анонсирано от Атанас Костов по време на предизборната кампания. Бившият кмет Иван Тотев го определи, като „най-абсурдното”.

„Ако направим стъклен под на Главната ще виждаме само обраните води  и канализацията от магазините и сградите”, каза тогава Тотев.

По същия начин стоят нещата и с проекта на португалците от ФОРА. Въпреки че спечелиха конкурса за площад „Централен”, градските власти се отказаха от заданието. Причината е, че проектът е прекалено скъп, а и трудно осъществим. Идеята бе площадът да стане на две нива, като на подземното да се разкрие археологията и да стане музей на открито.

Лифт до Бунарджика и  Хижа Здравец

Друга екстравагантна идея бе да се направи въжен лифт до Бунарджика, тепетата и дори Хижа Здравец! Най-обсъждана бе  инициативата за подобно съоръжение на Бунарджика. Еколози няколко пъти са се противопоставяха на идеята, тъй като според тях подобно съоръжение не може да се поставя в парк, който е защитена територия. На последното обществено обсъждане за развитието на пловдивските хълмове, експерти обориха тезата и заявиха, че няма пречка за направата на подобно съоръжение.

Градските власти тогава изтъкнаха,че принципно няма пречка за изграждането на лифт, но този проект все още не е приоритетен.

Един далечен проект, който е на повече от 40 години, все още не е забравен -  за лифт от село Марково до Хижа Здравец.Тогава Дража Вълчева е планирала да строи лифт, за което на гражданите са им били правени отчисления от заплатите, за да се съберат средствата за съоръжението.

Река Марица плавателна

Представете си да плувате по река Марица с атракционно корабче, както по Темза в Лондон или Шпрее в Берлин. Няколко хидроинженери смятат, че реката и сега може да се направи така, че да плават по нея кораби в рамките на града. Те признават, че инвестицията е изключително голяма, но не е невъзможно да се направи. В момента има планове за социализация на коритото на река Марица . По крайбрежието на реката ще се направят велоалеи, пешеходни зони, детски и спортни площадки. Според специалистите, които изготвяха проекта, е невъзможно  10 километровата отсечка по реката да стане плавателна.

Друг соц проект, който все още е в съзнанието на пловдивчани е с кораб по канала Пловидв - Бургас.