Готвената за уволнение данъчна шефка в Пловдив отива в МФ – ще съветва Илия Кирчев как се прави бюджет

  • от Благовест Андонов
  • 10:30, 18.02.2020

Интересно предложение за работа е получила директорът на „Местни данъци и такси” в Пловдив Цвета Попова, научи TrafficNews.  След като е станало ясно, че тя ще бъде освободена от Община Пловдив към нея веднага е дошло предложение от Министерството на финансите.  Предложена й е позиция в новото звено към МФ, което ще се занимава с методология към общините. Идеята е то да дава наставления към общинските администрации как по-добре да структурират звената си за данъци и бюджети. Причината е, че много от общинските администрации изпитват проблеми с данъците и бюджетите си, поради което влизат в черните списъци на Министерството на финансите.  

Така на практика докато Илия Кирчев търси заместник на Цвета Попова, тя ще заеме длъжност, която ще съветва и учи местните администрации, включително и Пловдив,  как да бъдат по-ефективни с данъчните си системи.

Припомняме, че TrafficNews съобщи, че Цвета Попова е готвена за уволнение от поста си от Илия Кирчев. Самият той заяви, че към момента тя е шеф на звеното, но разговорът с нея бил за прехвърляне в друго звено на общинската администрация . Пред TrafficNews Попова заяви, че зам.-кметът по финанси й е бил казал директно да си търси нова работа и друго не е било дискутирано.

Ето и какво разказа тя за отношения й с Илия Кирчев и как работи в момента звеното:

-Г-жо Попова, имате ли предложение от Министерството на финансите да започнете там работа?

-Да, имам такова предложение. От Министерството на финансите явно са преценили, че с моя професионален опит мога да бъда полезна. Предложената длъжност е експертна и е в сферата на публичните финанси на общините. В момента се създава ново звено, което да подпомага общините, с което те да бъдат по-ефективни. Предстои да обмисля предложението и да науча повече подробности как точно ще изглеждат нещата.

-Вече има разнопосочна информация какъв точно е бил разговора с г-н Кирчев. Какво точно ви каза и предложи ли Ви нова длъжност?

-Не ми е предложил друга работа. Той ме извика в петък, предната вечер бе излязла публикация с моето име за това, че ще бъда освободена. На другия ден смятах, че е редно да ми се кажат нещата. Беше около 16:00 часа, като той  просто ми каза да си намеря някъде другаде работа. Мотивът бе, че формират нов екип и се  търси друг човек. Не ми е предложено нищо друго. Каза ми да се оправям…  Моето лично мнение беше, че ако иска този пост да бъде свободен за някой друг – по-добър специалист, то трябваше да ми предложат нещо, което отговаря на моя трудов стаж и  професионалната ми реализация. Но не получих никакви предложения от г-н Кирчев.

- Има ли напрежение сред служителите в „Местни данъци и такси”  

-Колегите ми знаят, че ще бъда освободена, но нямам  още нищо връчено. Малко или много, не могат да ме уволнят от днес за утре.  Мога да кажа, че има напрежение, защото както днес са решили да се освободят от мен, никой не е застрахован дали няма да бъде заменен утре.

Говорим обаче за хора, които са експерти и са от самото начало в дирекция „Местни данъци такси” от 2006 година, когато бе създадена. Ядрото на тази дирекция са бивши служители на НАП, изключително квалифицирани.  Така, след като поискаха този стол, никой от тях не е застрахован, колкото и добър експерт да е . Притеснени са, тъй като се твърди, че професионализмът се цени, но явно не е така. Работата при нас е със  сложна проблематика –  има  казуси непрекъснато, градът е голям  и с хиляди партиди и предизвикателства  за функционирането на системата. То не е само събирането на парите, макар всеки това да го интересува. Говорим за сложен административен процес , за да се стигне до събирането на парите.  

-Вие откога работите в дирекцията?

- През 2007 година спечелих конкурс за началник на отдел „Обслужваме”, а  от 2009 до 2012 година бях  началник на отдел „Събиране на просрочените задължения”. От 2012 досега съм директор на „Местни данъци и такси”. Преди това 11 години работих в НАП като данъчен ревизор. Целият ми професионален път е свързан с данъчната система на Пловдив и тази материя и определено не ми е все едно какво се случва.

-Как функционира дирекцията в момента?

-Ние сме си изградили страхотен авторитет и винаги сме били давани за пример от Министерството  на финансите и Сдружението на общините. Община Пловдив досега бе еталон за работа с бюджета и развитието й, като смятам, че и аз имам малко или много принос за това. 

-Има ли някаква промяна, която е демонстрирана в отношението към дирекцията с идването на Илия Кирчев на поста?

-Ще ви дам един пример – миналата седмица имаше семинар на данъчните експерти, на нас не ни беше разрешено да отидем, въпреки че пожелах да изпратим хора. Г-н Кирчев не ни разреши – не се мотивира. Има доста промени в закона, като тези семинари, дават добри практически насоки за методология, с която по-добре да функционира дирекцията. Аз смятах, че това щеше да бъде полезно на наши служители да отидат , но той отказа, въпреки че тези експерти, които водеха семинара бяха от Министерството на финансите. Щеше да се получи добра връзка, тъй като те ни питат за проблеми, ние за насоки. Така се получава симбиозата между този вид звена в публичния сектор.

-Заради съкращаване на разходи ли?

-Не мога да Ви кажа, питайте г-н Кирчев… Ние плащаме само за участие в семинара – без да имаме разходи за нощувка, обяди или други неща. Мисля, че разходите за участие на петима души не са кой знае колко, още повече, че благодарение на тези семинари, цялата дирекция работи по-добре. За мен постоянно трябва да се инвестира в квалификацията и знанията на служителите в администрацията. Информацията, която имам е, че от всички общини, който дойдоха тук,са били изненадани защо аз не съм била и не е имало експерти от Община Пловдив.

-Откакто г-н Кирчев стана зам.-кмет предложили  ли някакви реформи в дирекцията?

-Аз с г-н Кирчев за този период съм се виждала за не повече от 5 пъти за около по 3 минути.  Не съм имала възможност да разкажа какво се случва, като не съм получавала и някакви въпроси.  Единствено говорихме по същество за Наредбата за изменението на данъците, тъй като всичко трябваше да стане в много кратък период.  След това бях на сесията, на 28 декември,когато се прие наредбата.

 Исках след това да стигна до него заради няколко казуса,  но не ми бе отделено време. Не мога дори да кажа, че имам впечатления за начина  на работа – не сме имали конкретни задачи, не сме имали оперативки, не са ме викали.  Имали са някакви задания към нас, които бяха много   неконструктивни и недобре подредени, като съм се чудила дори какво се иска от нас. Това може да се отдаде и на краткия срок, в който се случваха нещата.