Дом за Пловдивската опера търси съдействие от Европа за бездействието на държава и местна власт

  • от Мария Луцова
  • 15:45, 03.09.2019

Фондация „Дом на Пловдивската опера” търси помощ от европейските институции по проблемите около идеята за изграждането на сграда за музикалната институция и ремонта на Концертна зала. Писмото е адресирано до Председателя на Мониторинговата комисия за Европейска столица на културата 2019 в Брюксел и до Христо Христов, временно изпълняващ длъжността ръководител на Представителството на Европейската комисия в България. 

В него те разказват историята около дългогодишната си битка най-голямата музикална институция под тепетата да има собствен дом и рушащата се Концертна зала и пълната липса на интерес от страна на местна и държавна власт към проблема. 

Реакцията им е провокирана от последните действия на Министерство на културата и Община Пловдив. 

„Вече 3 години и половина ние петимата, с подкрепата на 15 000 пловдивчани, се борим за тези две каузи. Нещата се случват много бавно. На 2 август миналата година Общинският съвет взе решение да отреди парцела под Партийния дом за сграда на операта. На 4 септември написахме писмо, с което предложихме на Общината да организираме конкурс, за да отговори на въпроса възможно ли е да се случи това точно в този имот. Отговор не последва. В края на октомври писахме отново. Седем месеца по-късно все пак бе взето решение за обявяването на конкурс за създаването на обемно-пространствен проект за нова сграда на Операта. На 21 юни 2019 г. подписахме договор с общината за обявяването на този конкурс с награден фонд 20 000 лв. Четири дни по-късно внесохме предложението за условията по конкурса. След 40-дневно чакане получихме едно решение на Експертния съвет по устройство на територията, който не коментира заданието, а ни обяснява, че там няма как да бъде построена опера. Та нали точно конкурсът трябваше да отговори на този въпрос и така да се спре с дискусията. Така предложението ни за изискванията по конкурса бяха отхвърлени. Писахме писмо до Община Пловдив с призив да изпълни решението на Общинския съвет и вече 11 дни нямаме отговор”, разказа председателят на Съвета на учредителите на „Дом за Пловдивската опера” Любозар Фратев. 

Ситуацията с Концертна зала също не е опимистична. След дълго проточила се процедура едва на 15 юли Министерство на културата обявило, че има избран изпълнител за изготвянето на технически проект за музикалното пространство в сърцето на Пловдив. След обжалвания и съдебни спорове на 24 юли Административният съд се е произнесъл в полза на избрания изпълнител. Договор обаче Министерство на културата още не е подписало, проследи и казуса с Концертна зала Любозар Фратев. 

По думите на друг член на Учредителния съвет на „Дом за Пловдивската опера” – арх. Илко Николов, с решението на Експертния съвет по устройство на територията заданието за конкурса за нова сграда на операта е много подробно и ясно. 

„То има за цел точно това – да отговори на въпроса може или не може теренът на Партийния дом да се превърне в място за нова опера. Още повече конструктивно обследване доказва, че сградата на Партийния дом не е сеизмично осигурена по новите изисквания. Т.е. тя трябва да бъде укрепена и санирана.  Нали оттам тръгна дебатът – струва ли си да се инвестират 10 милиона за това или да се инвестира в нова сграда”, коментира още арх. Николов. 

По думите на финансиста Георги Стоев , член на СУ на фондацията, казусът с Дома на операта ще бъде сериозен лакмус за това как местната власт ще работи с държавната. 

„За мен седмици преди официалния старт на предизборната кампания  е тревожно, че нито един от кандидат-кметовете не е потърсил контакт с нас, за да си изясни казуса с Дома на Пловдивската опера. Ние ги очакваме, за да им разкажем за целите си”, допълни още той. 

Именно ситуацията около двете инициативи на фондацията и неглижирането  на проблемите с базата на Пловдивската опера ги накарало да потърсят морална подкрепа от европейските институции, обясни Мариана Чолакова.

 

Ето и пълния текст на писмото, изпратено до председателя на Мониторинговата комисия на Европейска столица на културата в Брюксел и до временно изпълняващия длъжността ръководител на представителството на ЕК в България Христо Христов: 

Уважаеми дами и господа, 

ние сме гражданско сдружение – фондация „Дом за Пловдивската опера” в Европейската столица на културата 2019 – град Пловдив, Република България. Дейността на нашето сдружение се подкрепя от 15 000 граждани на Пловдив – имаме събрани техните подписи.

Целта ни е да бъде построена сграда за Пловдивската опера, която съществува от 60 години, но няма своя сграда. Тя играе своите представления в Дома на културата на град Пловдив, където има достъп до сцена 15 дни в месеца, защото това е единственото място и за други културни, обществени и социални събития. Няма как да се разгърне целият потенциал, няма как да се създадат достойни условия на труд, няма как да се развиват студентски програми, няма как да се планира дългосрочно. Налага се отделните звена да работят извънредно нощем, за да се обслужват спектаклите в съкратения месечен график.

Опера Пловдив не разполага и с репетиционна зала за своя оркестър от 90 души, който е най-големият извънстоличен симфоничен оркестър в България. Затова Опера Пловдив наема помещения на свободен наем за работата на оркестъра. На свободен наем са договорени и складови помещения за съхранение на декорите.

Поради липса на собствена зала, Опера Пловдив има най-малък брой спектакли и концерти годишно в сравнение с останалите оперни театри в страната  - 95 броя за 2018 година, което е до три пъти по-малко! И въпреки посочените трудности, дейността на операта е с оценка „отличен” от оценяването на Министерство на културата за 2018 година, което включва репертоарен план, годишен брой зрители, годишни приходи, финансова дисциплина и други показатели.

През лятото оперните представления се случват на Античния театър в нашия град. От създаването си през 2014 година като наследник на Верди фестивал, зрителите на OPERA OPEN са се увеличили с 300 %, средната цена на билета е увеличена с 400 %. Чрез партньорства с туроператори и реклама в международни медии над 25 % от публиката е от чуждестранни туристи, което утвърждава OPERA OPEN като основен фактор за развитието на международен културен туризъм на национално и регионално ниво.

Операта има своя Концертна зала, която е пригодна само за симфонични концерти, но така или иначе е затворена от 2017 г., защото е в много лошо състояние – не е ремонтирана от 40 години.

Операта развива свои представления за деца, както и Академия за обучение на деца и младежи. И всичко това въпреки несгодите, въпреки политическото безразличие, но с преданността на публиката и нейната обич.

Няма да изреждаме колко граждански обсъждания, конференции, прес-конференции, форуми, подписки сме провели и колко личен труд безвъзмездно сме инвестирали от 2017 г. до сега. Финансирали сме събития на операта. И ще продължим да го правим, но ни е нужна светлина в тунела.

Обръщаме се към Вас с молба за съдействие по следните два въпроса: 

1. Успяхме за почти 2 години труд да получим решение на Общинския съвет за предоставяне на общинската сграда на площад Централен 1 /бившия Партиен дом/ за изграждане на опера. Тази сграда не е в добро състояние, но би могла да се преработи за Дом за операта. След това решение на Общинския съвет, вече една година с административна пасивност Община Пловдив не съдейства с нищо, за да вървим напред. Ние предоставихме средства за обявяване на национален архитектурен конкурс за изследване на възможността настоящата сграда да стане Дом за операта. Община Пловдив допълни на хартия тези средства, но повече от медиен ефект, до тук няма нищо от нейна страна. 

Ние смятаме, че е срамно в Европейската столица на културата през 2019 г. операта да няма своя сграда и да не принадлежи към приоритетите на един културен град. Една от целите на Европейска столица на културата е подобряването на културната инфраструктура и активизирането, подкрепата на участието на гражданското общество в европейските културни политики. Тази цел не само, че не е постигната – тя е напълно неглежирана от страна на Община Пловдив. 

В тази връзка имаме нужда от морална солидарност с нашата културна кауза от Ваша страна.

2. От почти две години водим кореспондеция с Министъра на културата на Република България г-н Боил Банов за това, че не може да започне Европейска столица на културата без Концертна зала. Преди тези две години нееднократно сме обръщали внимание на това, че трябва да се планира достатъчно рано нейният ремонт и всички да е готово за 2019 г. Резултат – нула! Т.е. Министерство на културата на Република България, за което българската Европейска столица на културата трябва да е абсолютен приоритет, не се интересува нито от Пловдив, нито от операта, която е на негово подчинение. Потресени сме от това политическо безгрижие.В тази връзка също имаме нужда от морална солидарност за незабавното започване на ремонт на Концертната зала на град Пловдив. 

Част от Съвета на учредителите на фондация „Дом за Пловдивската опера” сме били в УС на фондация „Пловдив 2019”.  Имаме опит с комуникацията с общинската и държавна администрация, но истината е, че става все по-трудно. Освен това почти липсва комуникация между Община Пловдив и Министерство на културата. 

Имаме нужда от помощ отвън. Не става дума за финансовата страна на двете задачи: Дом за операта и Концертна зала. Финансови средства има и ще се намерят. Става дума за това, че липсва политическа воля да се свършат тези задачи. Когато някой каже, че ето – искаме, но обжалват конкурсите, имаше грешка в техническото задание и т.н. вече не му вярваме, че иска да има резултат. Политическата безпомощност наказва българските граждани и гражданското ни общество. Ние смятаме, че който иска – търси пътища, който не иска – търси причини. Ние търсим пътища и затова се обръщаме и към Вас. 

Искаме да имаме оперна сграда и Концертна зала. Това би бил един достоен резултат от една успешна Европейска столица на културата. Ние търсим този резултат и устойчивостта от един такъв културен проект. Искаме заедно с Вас да се наслаждаваме на чудото на операта и симфоничното изкуство. 

Това е. Ще се радваме на среща с Вас – в Пловдив, за да Ви покажем лично при какви условия работи операта и как изглежда Концертна зала. Разчитаме на Вашата морална подкрепа във форма, която Вие прецените, че е подходяща. Надяваме се, че ЗАЕДНО с Вас ще активизираме процесите и ще мотивираме общинските и държавни институции да си свършат работата.