Без билети и кондуктори в автобусите в Пловдив, чертаят бъдещето след провала с монетниците

  • от Благовест Андонов
  • 11:22, 05.02.2020

Най-голямото предизвикателство пред Община Пловдив относно публичния транспорт е промяна на начина на плащане в автобусите. Въпреки че в момента екипи на „Индра” и ОКТ работят за подкарването на монетниците в автобусите и АТМ автоматите, съдбата на първите устройства изглежда предрешена.

До края на годината те трябва да заработят, но дори и да не бъдат ползвани от пловдивчани, те не могат да бъдат махнати заради 5-годишния срок на устойчивост по европрограма. Техниката  на практика е морално остаряла, тъй като е била поръчана през 2008 година. Видно е, че тя не може да отговори на изискванията на публичния транспорт в Пловдив, а в други големи градове устройствата за плащане са далеч по-съвременни.

„Пуснахме експериментално по линия 25 само електронно таксуване. Вътре сложихме наши служители контрольори, които да обясняват на хората как да се таксуват. Изключително неудобно стана понеже се образуваха опашки, хората бързат, изнервени са”, каза зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов. Преди време той обясни, че един билет излиза за повече от 1 минута, а отделно монетниците приемат само точни пари от 10 ст. до 1 лев.   Така за всички е ясно, че този тип устройства не биха отговорили на нуждите, още повече в технологичните времена, в които живеем.

„Вървим в посока да се изместят сегашните монетници с други платежни инструменти. Искаме  система с по-нови решения, като дебитна карти и мобилни приложения. Ще заложим много на популяризацията на АТМ автоматите, като  работим  и по маркетингов механизми. Искаме да говорим с големите работодатели  в Пловдив, като им предоставяме карти и пластики за техните служители, като ги стимулираме да използват градския транспорт”, каза Чонов. Той обясни, че в Община Пловдив има 250 000 пластики, които струват по 50 стотинки бройката, а те могат да се зареждат с различни пътни документи – като 10 билета на цена от 9 лева.

Тепърва ще се мисли и дали да не се предлагат месечните карти и дигиталните билети на промоционални цени. Идеята е след премахването на монетниците и кондукторите всеки да ползва съвременния начин за таксуване. Има идея в краен случай да се купува билет от шофьора, който обаче да бъде на по-висока цена.

Все още обаче Община Пловдив има по какво да работи и по автоматите. Проверка на TrafficNews  показа, че те също имат редица проблеми, които трябва да се отстранят. Решихме да си закупим билет за 10 пътувания за 9 лева от автомата, разположен в сградата на „Организация и контрол на транспорта”. Първото нещо, с което се сблъскахме е, че плащането не бе възможно с дебитна карта. Системата за безкасово плащане бе блокирана. Вторият проблем отново бяха точните пари. Така трябваше да се развалят пари на касата, но отново ограничен вид банкноти и монети – автоматите не приемат над 10 лева или железни двулевки.

След като минахме цялата процедура, документът за пътуване, който трябва да се валидира в автобуса – не падна. Наложи се главният експерт в ОКТ да търси къде е отишла картата, която се оказа заседнала при падането.

В тази връзка не е невъзможно Община Пловдив да търси и нови автомати, които да разположи на обществените места. Това пък от своя страна означава,че дадените пари за техниката и софтуерът ще отидат на вятъра,а пловдивчани ще трябва да поемат финансовото бреме.