Михаела Филева като Есмаралда от “Парижката Света Богородица“ в Пловдив

  • от PlovdivTime
  • 13:47, 18.03.2023

Михаела Филева влиза в кожата на Есмералда в рок-операта "Есмералда - Парижката Света Богородица" на 4 април от 19 часа в Дома на културата "Борис Христов". Спектакълът е на Старозагорската опера гостува за първи път в Пловдив. Автор на музиката е Рикардо Кочанте, вдъхновен от великата едноименна творба на Виктор Юго. Оркестрацията за голям симфоничен оркестър и рок група е на Людмил Горчев. Либретото е написано от Люк Пламондон.

Освен многобройните екранизации по мотиви на романа са създадени балети и мюзикъли. Самият Юго смятал, че “Парижката Света Богородица” може да послужи като основа за опера и дори написал либрето. На Михаела Филева ще партнират Борис Тасков в ролята на Квазимодо, Николай Моцов - Грeнгоар, Денис Иванов  - Фроло. Участват още Димитър Райчев (Феб), Ивон Иванова (Фльор де Лиз), Денис Бояджиев (Клопен), оркестър, рок група, хор, балет, деца от Детско-юношеската студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур”. Режисьор на спектакъла е Виолета Горчева, диригент Владимир Бошнаков, хореограф е световноизвестният Марио Пиаца, автор на сценографията и костюмите е Денис Иванов, хормайстор Младен Станев, художественият превод е на поета Йордан Пеев.

„Водещ е монтажният кинопринцип, с резките и контрастни преходи, екстремалните и нагнетени сцени, драматургично заложени и подпомогнати от мини

мализма и лаконичността на музикалната форма, съвременния ритъм и метрум, произтичащи от самия концепт /модел на жанра рок опера. Хорът, който е главно действащо лице, присъства като метафора на Катедралата, на Съдбата, на Провидението и Висшия разум”, акцентира режисьорът Виолета Горчева.

„Говорейки за „Not”r dame” говорим за любовта и за смъртта. Тези две теми, свързани с танца са винаги заедно. В тази опера аз съм ловец на перли. Всеки певец, всяка нота, всяко движение на танцьора са хореографска и музикална концепция. Всеки работи и знае партията и на другия. Всеки започва или прекратява живота на другия. Това е моята философия, която дадох на заглавието. Всякохореографско движение съм поставил така че да експресирам живота и смъртта. Когато обърнете внимание на символичните жестове на танцьорите или това, което се нарича мудра, това подчертава всяка музикална нота и всеки литературен текст. Заявявам, че трупата, с която работя „Парижката Света Богородица“ е на много високо ниво", казва хореографът Марио Пиаца.

 

Диригент на постановката е Владимир Бошнаков, който споделя: „В Пловдив ще представим произведението с голям симфоничен оркестър, рок група, голям и малък хор. Много съм щастлив ще имах възможността да работя с Марио Пиаца, чиято концепция всички заедно ще реализираме по най-добрия начин. Това, което той иска да пресъздаде с танц, ние ще направим с музика от оркестър и глас. В момента, в който се сблъсках с музиката, видях едни „музикални асансьори“, нещо което не може да се определи като тенор, баритон, сопран, мецосопран…Солистите се „разхождат“ по един огромен диапазон и покриват не само музикален, но и психологически диапазон от пресъздаване на душевни състояния. От мюзикъл, както и маестро Пиаца каза, правим опера. Тук няма текстове. Действието върви от музикално произведение в музикално произведение, които на брой са 51 + увертюрата всичко в рамките на два часа. Има сола, дуети, терцети. Музиката е шлагерна, естрадна, на места – драматична, но много мелодична“.

„Единствените елементи, които илюстрират директно църквата са голямо изображение на скърбящата мадона – една великолепна и безкрайно изразителна статуя на Света Богородица от катедралата на Барселона /Погребението на Христос на Хосеп Лимона и Бругера (1864 – 1934), създадена през 1920 г./, която, композирана по определен начин в сценичното пространство, създава усещането, че наблюдава с жалост действието и сякаш е съпричастна с терзанията на героите и съпреживява с тях чувствата и пътя им. Другият реален елемент са трите камбани, които символично маркират кулата на Квазимодо и неговата обител. Костюмите са съвременни, без ангажираща конкретика в епохата и стила, просто някога през 20-ти век. Изведени са на преден план характерите на персонажите и тяхната социална индивидуалност и специфика, като колорит”, разказва сценографът и костюмограф Денис Иванов.

За очарователната поп певица Михаела Филева Есмералда е дебютна роля в мюзикъл. Обичаната поп изпълнителка ще зарадва своите многобройни почитатели, които ще могат да я аплодират в нейното ново артистично амплоа. „За мен е чест, удоволствие и голям късмет да градим образи с прекрасните колеги. Между нас има огромна eнергия, работим с желание и любов и съм сигурна, че този наш плам ще стигне до публиката“.

Когато през 1998 година мюзикълът „Парижката Света Богородица” е представен за първи път в Париж, той прави такъв фурор, че след година вече е вписан в Книгата на Гинес заради интереса, който предизвиква. Продажбите му на DVD носители изпреварват тези на блокбастъри като "Батман" и "Игра на тронове".