Един от знаковите директори - Виктор Бойчев, се оттегля от Кукления театър

  • от Мария Луцова
  • 13:10, 10.03.2020

Един от емблематичните пловдивски директори –  Виктор Бойчев, се оттегля от поста след повече от 20 години начело на Кукления театър. Той пое куклениците през 1999 г. и успя да направи много хубави неща начело на институцията. Даде шанс на младите артисти, вписа в програмата много и интересни спектакли за възрастни, които се играеха наред с представленията за деца, разви уличен модул на традиционния фестивал „Двама са малко – трима са много”.  Със зъби и нокти Бойчев се бореше и за мащабните ремонти в театъра  - в основната сцена, административната зала, новата открита сцена в двора, както и в оформянето на подземните пространства в детски център и кафе-сладкарница.

Виктор Бойчев бе подал документи за конкурса за нов директор, но не се яви на събеседването с комисията, назначена от министъра на културата. Все по-усилено се говори, че той поема към ново работно място в Москва.

Конкурсът обаче има победител и той е Петър Влайков. Роденият през  1983 г. пловдивчанин от септември 2019 г. е зам.-директор на Кукления театър и се очаква много по-спокойно и по-бързо да поеме делата на трупата.

Влайков е завършил „Английска филология” в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”, а после и „Актьорство за драматичен театър. През 2016-2017 г. придобива магистърска степен със специалност „Арт мениджмънт” в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев”. Административният му опит е като  заместник-директор на Кукления театър и отговаря за цялостната организационна и административна дейност.  В периода 2012-2019 г. е бил актьор в Хасковския театър.  Хоноруван преподавател е в ПУ  в специалността „Актьорско майсторство за Драматичен театър” от 2011 г.

Петър Влайков представи пред журито в Министерството на културата  своята концепция и впечатли присъстващите. Той изведе няколко основни акцента в програмата си и отговори на въпроси на комисията.

„Театърът има належаща нужда от подновяване на актьорския състав и на службите. Имаме необходимост от 6 човека нови хора – актьори, един разпоредител, двама организатори и един завеждащ постановъчна част. За да се случат тези неща, няма как да не се наложи един основен преглед, осъвместяване на длъжностите. Най-вероятно ще се наложи да пенсионираме някои от хората, но ще продължим да работим с тях на граждански договори и така да обновим екипа. Хубавото е че с това постановление на Министерски съвет № 269, което регламентира разходния стандарт е повишен от 3 на 3.50 лв. за билет.  Ако предположим, че ние имаме същия приход като миналата година, а финансово това за нас означава 70 000 лв., това ще доведе до приблизително  16 процента и те могат да отидат във фонд работна заплата. Така ще осигурим заплати за тези хора”, каза Влайков, след като бе попитан от актрисата Слава Рачева за трупата и нуждата от увеличаването й.

Влайков допълни, че ще работи и с идеята за по-високи заплати  в театъра. Обясни, че големият ремонт и реиновациите в сградата, изграждането на детски забавен кът със сладкарница, ще даде нови възможности за ангажираността на актьорите.

„Много ми се иска да изготвим подробен план със свободна седмица за всеки от актьорите и при наемодаване на помещенията, да работим с аниматорска фирма, а тя да ги ангазира, за да могат  да си осигуряват допълнителни доходи.  Смятам, че така трупата ще се срещне и ще общува с публиката и по друг начин”, подчерта Влайков и обеща, че новата външна сцена в двора на театъра ще се превърне в пространство за различни видове изкуства. Там ще могат да се провеждат концерти, литературни премери, импро театър, стендъп комедия.

Влайков допълни и че основна задача ще бъде и работата по публичния имидж на театъра: „Върху него трябва да се работи. Винаги е бил блестящ, но в последните години се е позагубил. За моя изненада има хора в града на моята възраст, които са забравили за съществуването на Кукления театър”.

Петър Влайков обясни, че някои от проектите, заложени в програмата му, вече са реализирани.

„Предстои премиера на „Трите прасенца” на Лео Капон. Отказваме се от един от проектите – „Питър Пан”, за сметка на това ще представим спектакъл за Никола Вапцаров с дебют на Полина Христова, която познаваме като актриса”, каза той.

Вече е факт и електронната продажба на билети през Ивентим.  Влайков обаче не скри, че не е особено доволен от договорките: „6 процента от приходите отиват при тях. Да, те предлагат и реклама, обаче от представленията, които са факт с усилията на организаторите в театъра по училища и детски граднини, на практика Ивентим не прави нищо, но взима тези шест процента от всички приходи на театъра. Независимо, че не правят нищо”.

Той заяви, че Ивентим са интелигентен партньор и ще потърсят възможности тези ставки да се променя.

Тогава се намеси представителят на Община Пловдив Нина Димовска, която поясни, че общинските музеи и галерии са получили преференциални условия срещу 2 процента комисиона и вече са стартирали включването към тази система.

„Бих поела ангажимент да ви направя среща с тях и при възможност и вие да се включите в тази група, за да ползвате техните условия”, каза Димовска.

Петър Влайков коментира и още един от акцентите в програмата си – работата за привличане в театъра на публиката на възраст 13-16 г.

„Това е дългосрочен проект, който трябва да реализираме съвместно с екипите на Драматичния театър и Операта”,  каза той.  На финала на представянето си, Влайков благодари на Виктор Бойчев: „Той упорито работи младата публика да влезе в залата и да усети остветлението, сцената, духа на храма. Никой от директорите на театри не го прави. Театърът има 430 представления. Само 19 са в турне. Това означава, че всички останали са в залата на Кукления театър той вкарва децата в залата – с осветлението в къщата, в храма, с осветлението, сцената.  А това е публиката, която след това ще се превърне в такава на Драмата и Операта.”

През тази година – наред със заложените премиери, Кукленият театър ще организира поредното издание на Международния фестивал „Двама са малко – трима са много” през септември. Специално за това от общината са заделени 50 000 лв., обясни на колегите си от комисията Нина Димовска.

Отделно куклениците спечелиха финансиране и по отворена покана „Наследство” на фондация „Пловдив 2019”.

Спектакълът на „Бомбето по Йордан Радичков”  получава 28 000 лв. и обещава да се превърне в едно от интересните събития, наследство от инициативата Европейска столица на културата.  Проектът цели създаване на пълноценно и ярко репертоарно заглавие за възрастни, което да разшири и допълни репертоарния афиш на Държавен куклен театър – Пловдив. Включва творческа работа на трупата на театъра, както и привлечени към нея творци с известния „творчески тим” на Катя Петрова – режисьор, и Рин Ямамура- художник, Христо Йоцов – композитор и с Мария Димитрова – хореограф, чрез светогледа на един от най-магичните, комични и мистични български автори Йордан Радичков. 

Още 18 000 лв. пловдивските кукленици получават за спектакъла „Невидимият Тонино”.  Проектът се създава за да допълни репертоарния афиш на Държавен куклен театър Пловдив с заглавие на известния италиански автор Джани Родари, създал множество детски произведения за всякаква възраст. Любопитството към заглавието от страна на „силния“ и млад, заявил се и получил национални награди „Икар“ творчески екип На Елица Петкова, Ива и Ивайло Гикови, музика Пламен Петков, хореография Мария Димитрова и състава на театъра, е продиктуван от тяхната свежа и силна творческа енергия, споделена с други театрални трупи. Надяваме се да започнем сътрудничество за по дълъг период от време и за няколко последователни заглавия. „Невидимият Тонино“ е история за невинната на пръв поглед детска лъжа, най-обикновена и най-очаквана, но с неочаквани последици.