Добрият пример на графитите: Скулптор рисува фасади на детски градини и училища

  • от Соня Желязкова
  • 15:59, 28.02.2021

В поредицата на TrafficNews и PlovdivTime, посветена на графитите, ви показахме състоянието на Сахат тепе и околните сгради, които ежедневно осъмват с нови „творения“ върху себе си. Представихме ви и няколко гледни точни по темата − на Общината, на общинските предприятия, на професионален графитър и на биолог. Различните перспективи обаче имат обща връзка – несъгласието с това природните забележителности на Пловдив да бъдат унищожавани от ръцете на недоброжелатели, а последици да няма за никого.

Продължаваме поредицата с една по-различна история − тази на добрия пример.  

Пловдивчанинът Ангел Каравланов завършва НХГ „Цанко Лавренов“, а по-късно Национална художествена академия със специалност скулптура при ръководител проф. Емил Попов. Посвещава повече от 15 години от живота си на професионално занимание с изкуство. През това време е направил множество паметници, скулптури, монументи−чешмата на Света Петка, бюста на Иван Вазов в едноименната библиотека, бюста на Стою Шишков и още много други в Пловдив. Следа е оставил и из родопските села, където реставрира параклиси и храмове напълно доброволно.

От година желанието му да даде добър пример го среща с нова инициатива – Ангел посвещава почти изцяло свободното си време на това да изрисува фасадите на детски градини и училища в Пловдивско с графити.


Изрисувана с графити фасада на детска градина

Хората твърдят, че промяната към по-добро е невъзможно начинание, но всъщност за нея се изисква само да поставиш началото. И без друго ежедневието ни е напрегнато от ситуацията покрай вируса. А децата се нуждаят от страшно малко−малко внимание и малко правилно отношение. Те с удоволствие отиват на училище и обичат това място, защо то да не излъчва една приятна атмосфера“, коментира Ангел.

Той отдавна се занимава и с графити, защото тази форма на изкуство има своите позитиви−по-бърза е и отнема по-малко ресурси. Скулпторът споделя, че понякога хората не могат да си позволят полето да бъде нарисувано по класическия начин, а и там отношението е по-различно. Първите детски градини и училища той изрисува изцяло на свои разноски. Когато инициативата му бива забелязана, ръководства и родители сами започват да го търсят.


Изрисувана с графити фасада на детска градина

„В последно време учителите инициират всичко, купуват спрейове, осигуряват вишка. На мен се пада честта да изрисувам фасадата и стените отвътре. Това заема по-голямата част от свободното ми време, но по този начин си почивам“, споделя той.

Ангел Каравланов открива своята мотивация в радостта и усмивките на децата. Според него възпитанието на идните поколения трябва да бъде обществен дълг:

Рисувам ликовете на наши патрони, будители, народни дейци, защото тези хора, трябва да се помнят. Родовата памет трябва да се възпитава в младото поколение и е наша отговорност да не позволяваме делата на предците ни да бъдат заличени“, категоричен е Каравланов.


Ангел Каравланов рисува стена на училище 

Ангел споделя, че благодарното отношение се предава, а учители и родители са не по-малко щастливи от децата.

„Заслужава си дори да се тровиш с изпаренията на спрейовете, когато видиш грейналите лица на децата, всичко се отплаща. Това си е жива революция“.

Що се отнася до оскверняването на тепетата в Пловдив Ангел заема по-различна позиция.

Темата с обществените пространства и много спорна, спорно е и на кого принадлежи. Аз също съм израснал по тези тепета, помня много по-красиви гледки. Самите управници забравиха да се грижат за тях и да ги поддържат. Преди години отношението беше по-различно и от страна на пловдивчани, което отново ни връща към темата с обществения дълг за възпитание на добродетели“, категоричен е Ангел.


Добрият пример на графитите: преди и след

Досущ като посланието на Левски „Дела трябват, а не думи“, инициативата на скулптура Ангел Каравланов ни показва, че, за да се води битка с вкорененото нехайство и липсата на отговорност, са ни нужни по-малко приказки и повече действия.

 ОЩЕ ПО ТЕМАТА: