„Арт Позитив” търси своите артисти под мотото „Розово”

  • от Мария Луцова
  • 11:53, 14.01.2024

Артисти работещи в Пловдив са поканени да представят проект за изложбата „[Не]реалност” с мото „Розово” в рамките на 14-есетото издание на фестивала „Арт Позитив”, който ще се проведе от 17 март до 10 април в галерия „Капана”.

Авторите могат да изпратят проектите си и подробен бюджет до 30 януари 2024 г. на [email protected]

"Арт Позитив" идва с тема „Розово“. Това е своеобразно затваряне на поредица от 17 издания, като първото през 2004 година, представящо автори работещи в Пловдив. Започва като „Арт Позитив“, което е тема, но остава и като заглавие на проекта – позитивизъм, без наивитет на фона на една не „розова“ действителност", казва организаторът Емил Миразчиев.

„Розово“ е поставен като идеен и пластичен проблем пред автори, които да създадат своите произведения обвързани с една начална стъпка, а именно присъствие на розово или идея за розово.

Това дава възможност на артистите очаквано да направят неочаквани съчетания и връзки между розовото и предметите и материите.

„Ето някои от нюансите на розовото в едно изречение – розова роза, наситена розова роза, наситена череша, ярко розово алено, розово сьомга, розово корал, бледо лилаво розово, пурпурно розово, тъмно лилаво розово, фуксиново розово /или магента/, антично розово, светло розово, перлено розово.

Всеки друг цвят на мястото на розовото би превърнал темата в цветна задача, но не и този цвят толкова натоварен със символика, отговорен за безброй асоциации и известни фрази.

Дори там където розовото е просто част от цветен контраст и интерпретация на светлината, а именно в живописта, дори там се усеща неговата предистория. И това е „розовия данък“, който цвета плаща на психологията. От една страна розовото придава усещане за мекота, жизненост, спокойствие, мир, романтика, свежест. От друга страна е символ на съблазън или двусмисленост. Може би не е нужен безпристрастен поглед към розовото, който не може да избегне своята емоционална натовареност.

От розовите пръсти на зората, споменати от Омир при описанието на изгрев в Одисея, до розовите точки на Яйои Кусама, розовото, този противоречив цвят, печели най-много от своята предопределена символика”, обяснява концепцията си и кураторът Надя Генева.