22 спектакъла на артисти от цял свят води One Dance Week в Пловдив

  • от Мария Луцова
  • 15:22, 25.06.2019

22 спектакъла от 17 държави гостуват в Пловдив в рамките на специалното издание на фестивала One Dance Weeк от 20 септември до 19 октомври. Програмата, по която екипът на фондация „Едно” работи от близо две години, е любопитна комбинация от красическо изкуство, модерен танц и цирк. 

„Основната мисия на фестивала е да работим с различните публики. Да отговорим на интересите и очакванията им, да ги приобщим. Важно е да развиваме публиката”, казаха организаторите. 

Инициативата Пловдив – Европейска столица на културата е причината тази година фестивалът да си постави още по-сериозни амбиции – в програмата му влизат няколко представления, които идват у нас веднага след световните им премиери. 

Благодарни сме на публиката, която оценява двугодишните ни усилия. Едва ли има друг пример за съвременно танцово изкуство месеци преди представлението билетите да бъдат разпродадени и да бъде обявена втора дата, както това се случи с „Дете” на Peeping Tom, разказа директорът на фестивала Елия Лилова. 

Точно спектакълът на белгийската танцова компания, която идва под тепетата за втори път, ще открие One Dance Weeк на 20 септември от 20 ч. 

Само пет дни след световната премиера у нас идва трупата L-E-V, компания на хореографа Шарон Еял и мултимедийния дизайнер Гай Бехар, които ще представят в Пловдив последното си творение – CHAPTER 3. Еял е изключително авторитетен хореограф. Само преди месеци тя бе поканена да създаде визията на ревюто на пролетно-лятната колекция на Диор. 

Еял е изключително авторитетно име в световен мащаб. Тя е част от изключителната танцова компания Batsheva на хореографа Охад Нахарин и Марта Греъм. Нахарин създава собствен танцов език „Гага”, а преди време по кината вървеше филм, посветен на гениалния израелец. В него, разбра се, блести и Шарон. 

Любопитни за публиката ще бъдат и гастролите на Мартин Талага със Сома – носител на приза за най-добър танцов спектакъл в Чехия, „Медиум” на индонезиеца Рианто, „Танцувам, защото нямам думи” на японската танцьорка и хореографка Каори Ито и баща й - скулптора Хироши Ито. 

„Изключително преживяване за публиката ще бъде и спектакълът „Кармина Бурана” на Сегетската компания за съвременен танц. Това е една от най-красивите продукции, които можете да си представите”, каза директорът на фондация „Едно” Асен Асенов. 

Той допълни, че в програмата вплитат няколко акцента със спектакли с три участия на артисти от Тайван и два проекта от Канада. Асенов подчерта, че фестивалът и тази година няма да изневери на традицията да покаже  проекти от Централна и Източна Европа, а акцентът през 2019-а е полското изкуство с две представления. 

Организаторите от фондация „Едно” разкриха, че се чувстват особено горди и с едно специално събитие – мултимедийния проект „Златни илюзии” на артистите Биляна Вучкова – световноизвестна българска цигуларка, Ханс Питър Кун, Акеми Нагао и Джунко Вада. Заедно те сътворяват образностен свят, вдъхновен от цветове и символи. „Златни илюзии” е проект, създаден специално за One Dance Week. 

Финалът на фестивала е подобаващ – с цирковото представление на австралийската трупа Gravity & Other Myths, които  представят „A Simple Space” на 18 и 19 октомври. 

В програмата попада още едно специално събитие – спектакълът „Под небето ниско” на сирийския артист Уаел Али. Представлението е финансирано от „Творческа Европа”. 

Бюджетът на тазгодишното издание на One Dance Week стъпва върху отпуснатите от общинска фондация „Пловдив 2019” 260 000 лв., останалите средства – около 1 милион лв., са от спонсори, както и от министерствата на културата на държавите, чиито артисти гостуват в Европейската столица на културата. 

ЕТО КАКВА ПРОГРАМА ПРЕДЛАГА ФЕСТИВАЛЪТ: 

20 СЕПТЕМВРИ 

20 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Peeping Tom (Белгия)  представя спектакъла „Дете”
 

Нежната струна, крехкото съкровище, първата грижа на всяко семейство. Детето. Танцьори от различни поколения и мецосопрано връщат на сцената детството, което сме забравили, надраснали или не разбираме съвсем. Борбата срещу страховете, отърсването от илюзиите, първите самостоятелни избори, физическата трансформация – това е детството без розови очила. Белгийската компания за танцов театър Peeping Tom се завръща в Пловдив със съкрушителен портрет на онези важни първи години, когато се изгражда личността. Спектакълът отразява поведенчески модели, наука и личен опит, за да пресъздаде сложния вътрешен и външен свят на децата по пътя им към зрелостта. „Дете” е последната част от завладяващата трилогия, посветена на семейните отношения на хореографите Габриела Каризо и Франк Шартие, и вече получи възторжени реакции от критиците и публиката след световната си премиера в Люксембург. Спектакълът впечатлява с оригинални декори, които създават приказна гора на сцената с извисяващи се дървета и скали - монументална метафора за детското съзнание, в което реалността се оплита с илюзията, мечтите - със страховете, измислените герои - с реалните личности. 

21 СЕПТЕМВРИ 

21.30 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Peeping Tom (Белгия)  представя спектакъла „Дете”
 

Нежната струна, крехкото съкровище, първата грижа на всяко семейство. Детето. Танцьори от различни поколения и мецосопрано връщат на сцената детството, което сме забравили, надраснали или не разбираме съвсем. Борбата срещу страховете, отърсването от илюзиите, първите самостоятелни избори, физическата трансформация – това е детството без розови очила. Белгийската компания за танцов театър Peeping Tom се завръща в Пловдив със съкрушителен портрет на онези важни първи години, когато се изгражда личността. Спектакълът отразява поведенчески модели, наука и личен опит, за да пресъздаде сложния вътрешен и външен свят на децата по пътя им към зрелостта. „Дете” е последната част от завладяващата трилогия, посветена на семейните отношения на хореографите Габриела Каризо и Франк Шартие, и вече получи възторжени реакции от критиците и публиката след световната си премиера в Люксембург. Спектакълът впечатлява с оригинални декори, които създават приказна гора на сцената с извисяващи се дървета и скали - монументална метафора за детското съзнание, в което реалността се оплита с илюзията, мечтите - със страховете, измислените герои - с реалните личности.

22 СЕПТЕМВРИ 

19 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Рианто (Индонезия) представя спектакъла „Медиум”

Един културен феномен от сърцето на Индонезия пристига на съвременната сцена, за да не бъде изгубен. Ленгер, танцът на съблазняването от Централна Ява, е основан на фолклорен ритуал за плодородие и сила. Легендата разказва, че танцът се родил, когато един благородник тръгнал да търси своята любима – дъщерята на краля, която избягала, защото трябвало да се омъжи за друг. Войнът и подчинените му странствали, преоблечени като жени–танцьорки. За да ги види, принцесата напуснала скривалището си. Изпълняван предимно от мъже в женски и мъжки образи, тук танцът е обогатен със съвременни техники и заживява нов живот в солото на Рианто. Чрез транс и самоконтрол, той се превръща от мъж в жена, птица и войник - в поредица бинарни образи, за да окрили ума. „Медиум” е вик за свобода, предаден чрез експресивния език на тялото, а вокали и музика на живо, изтръгната от екзотични инструменти, засилват въздействието на спектакъла. Хореографът превръща тялото си в прожекционен екран на състояния и идентичности, за да докаже силата на метаморфозата.

27 СЕПТЕМВРИ

20 ч., Драматичен театър
Уаел Али (Сирия) представя „Под небето ниско”

Как се прави изкуство, ако местата, които са те вдъхновявали, вече ги няма? Как се разказва история, ако няма как да си върнеш спомените, а приятелите ти са се разпръснали по света? Двама артисти от Сирия събират личен опит и исторически събития, а резултатът е откровен пърформанс - пътуване във времето. "Под небето ниско" е поредица от необичайни, неочаквани, познати или невъзможни срещи, представена под формата на фрагментирани разкази и видеосъдържание.

28 СЕПТЕМВРИ

20 ч., Драматичен театър
Каори Ито и Хироши Ито представят „Танцувам, защото нямам думи”

Хореографът Каори Ито и баща й - скулпторът Хироши Ито - излизат на сцената на Камерната зала на Драматичен театър - Пловдив, за да преоткрият една от най-силните семейни връзки. Да стопят дистанцията от хиляди километри и различни културни влияния, заради която любовта се показва и вижда едва доловимо. Защо пушиш? Защо не харесваш приятелите ми? Защо живееш? Обичаш ли майка ми? Една дъщеря може да има толкова много въпроси към своя баща. Особено ако типичната японска сдържаност дълго време не е позволявала въпроси, а днес изкуството ги свързва по-силно от кръвта. Тя, пленена от красотата на движението, той – от застиналата вечност на скулптурата. Тя, напуснала страната си отдавна, той – решил да я последва като родител и като артист. Те ще се опитат да намерят нещо, което отдавна е изгубено, и да разговарят с езика на танца. 

29 СЕПТЕМВРИ 

19 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Szeged Contemporary Dance Company (Унгария) представя „Кармина Бурана” 

Една класика пристига от Унгария осъвременена, с безупречни движенчески техники и въздействащи театрални декори. Хореографът Тамаш Юронич изправя невидимо огледало на сцената, за да отрази нашите емоции и да ни помогне да разберем себе си. В центъра на всичко, разбира се, е въздесъщата Фортуна. Съдбата може да бъде щедра, измамна или жестока, но винаги е неизбежна. И това не се променило досега. Днес една от най-известните и адаптирани сценични творби,  „Кармина Бурана“ завладява света през 30-те години на миналия век. Композиторът Карл Орф създава внушителна кантата по стиховете от едноименния средновековен поетически сборник. „С изживените разочарования, радости, страхове всички научават все повече за самите себе си, за съдбата си, за възможностите си – за човешката си същност“, казва хореографът Тамаш Юронич.

3 ОКТОМВРИ

19 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Horse (Тайван) представя „Свободни стъпки”

„Свободни стъпки” e 10-годишен проект, който търси и представя най-първичното и чисто състояние на танцовото изкуство. Хореографията е създадена единствено и само заради самото движение, пречистена от наслагвания и ограничения. Резултатът е едно много физическо, но също и концептуално танцово произведение, в което тялото може да покаже своите способности. 

20.30 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Луна Ченаре (Италия)  представя „Кокоро”


Голотата разчиства насложените върху тялото очаквания, функции, смисли. Тялото става прожекционен екран на настроения, спомени и илюзии. Плътта губи формите и очертанията, в която сме свикнали да я виждаме. Една душа оставя стъпки на сцената. Италианката Луна Ченере показва „вътрешното съществуване“, или както японците казват „kokoro”. Комбинация от думите „ум“ и „сърце“, изразът вдъхновява хореографа чрез книгата „Невидимият актьор“ на Йоши Оида и Лорна Маршал. Солото на Ченере предизвиква предразсъдъците и колективните заблуди. Нейният оригинален движенчески език разказва за разлома в понятията, с които възприемаме реалността. В съвременния свят нищо не е еднозначно „добро“, „лошо“, „красиво“ или грозно“. Да вземем за пример човешкото тяло: на сцената то ще бъде изложено на показ в съвсем различна светлина. 

4 ОКТОМВРИ

19.30 ч., Дом на културата „Борис Христов” – Балетна зала
Мартин Талага (Чехия) представя „Сома”

В това танцувално дефиле главният герой е тялото. Ще го видим в цялата му прелест и грозота, възможности и ограничения. Какво може да каже човешкото тяло? И какво не може да изрази? За да покаже несъвършенствата на човешкото тяло, хореографът Мартин Талага използва крайници и части от манекен - тези пластмасови парчета на пръв поглед изглеждат перфектни и съразмерни. Манекенът може да се движи, но е студен, бездушен, бездиханен. Неговата роля в спектакъла е на чучелото, което да напомни, че твърде много се прекланяме пред външността на тялото, красивата му фасада, перфектна му форма. Че забравяме важните неща. И онова, което е скрито зад обвивката на плътта. Без да се усетим, ставаме по-студени, по-безчувствени, по-роботизирани от всякога. И бавно, но сигурно губим това, което ни прави хора. Мартин Талага работи в областта на физическия театър и съвременния танц като хореограф и изпълнител. Интересува се още от експериментални и визуални произведения, както и от фолклорни танци. 

21 ч., Дом на културата „Борис Христов”, Фоайе
Horse (Тайван) представя „Свободни стъпки”

„Свободни стъпки” e 10-годишен проект, който търси и представя най-първичното и чисто състояние на танцовото изкуство. Хореографията е създадена единствено и само заради самото движение, пречистена от наслагвания и ограничения. Резултатът е едно много физическо, но също и концептуално танцово произведение, в което тялото може да покаже своите способности. 

5 ОКТОМВРИ 

20 ч., Дом на културата „Борис Христов”
L-E-V Company (Израел) представя „Глава трета: Жестокият път на сърцето”
 

L-E-V, компанията на хореографа Шарон Еял и мултимедийния дизайнер Гай Бехар, ще представи в Пловдив последното си творение – CHAPTER 3. Спектакълът ще гледаме броени седмици след световната му премиера на 26 и 29 септември в Германия. CHAPTER 3 продължава темата за любовта, която е водеща в последните две продукции на компанията – OCD Love и Chapter 2. И двете части от трилогията впечатлиха критиците и публиката по света, описвайки дълбочината, красотата, невъзможността и горчивината на най-силното човешко чувство – любовта CHAPTER 3 е посветен на превъзмогването на раздялата, на възстановяването на счупеното и новите пътища. Засега компанията се подготвя усилено за световната премиера в края на септември, а подробности за спектакъла със сигурност предстоят в следващите седмици и месеци. 

6 ОКТОМВРИ

19 ч., Дом на културата „Борис Христов”
L-E-V Company (Израел) представя „Глава трета: Жестокият път на сърцето”
 

L-E-V, компанията на хореографа Шарон Еял и мултимедийния дизайнер Гай Бехар, ще представи в Пловдив последното си творение – CHAPTER 3. Спектакълът ще гледаме броени седмици след световната му премиера на 26 и 29 септември в Германия. CHAPTER 3 продължава темата за любовта, която е водеща в последните две продукции на компанията – OCD Love и Chapter 2. И двете части от трилогията впечатлиха критиците и публиката по света, описвайки дълбочината, красотата, невъзможността и горчивината на най-силното човешко чувство – любовта CHAPTER 3 е посветен на превъзмогването на раздялата, на възстановяването на счупеното и новите пътища. Засега компанията се подготвя усилено за световната премиера в края на септември, а подробности за спектакъла със сигурност предстоят в следващите седмици и месеци.

11 ОКТОМВРИ 

19.30 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Клара Фюрe (Канада) представя „Космическа любов”
 

В “Космическа любов” канадският мултидисциплинарен артист Клара Фюре създава хореография на абстракцията, която разкрива уникалното сияние на живите тела. Поставя под въпрос вакуума на междугалактическото пространство, като подчертава динамичните връзки, от които е съставено. Спектакълът разглежда философската представа за тъмнината и неспирния диалог на тялото с вселенските контрасти. Благодарение на минималистичните декори и сиянието от прожекторите, предадено върху живите тела, имаме усещането, че се намираме в Космоса. Като свързването на звездите на небосклона с невидими линии, “Космическа любов” е спектакъл за емпатията и за чуването помежду ни. Клара Фюре се вълнува от непрестанната трансформация на енергия, оставяйки място за комуникация и свободна интерпретация от зрителите. Работи върху това да представи хореографията по еднакво вътрешно скрит и осезаем начин. Използва музейни пространства, смесва визуални, изящни изкуства и хореография в опит да прескочи отвъд границите на танца.

21 ч., СКЛАД в Тютюневия град, Етаж 4
Биляна Вучкова, Акеми Нагао, Джунко Вада, Ханс Питър Кун  представят „Златни илюзии”
 

„Златни илюзии” е пърформанс – инсталация, в която четирима артисти преплитат звук, светлина и движение в едно цяло. Те съграждат свят от художествени образи, вдъхновен от цвят и символика. Светлинната и звукова инсталация на Ханс Питър Кун осигурява основата за диалог между хореографията и танца на Акеми Нагао и Джунко Вада, към които се присъединява звуковата композиция и пърформанс на цигуларката Биляна Вучкова. 

12 ОКТОМВРИ

18.30 ч., СКЛАД в Тютюневия град, Етаж 4
Биляна Вучкова, Акеми Нагао, Джунко Вада, Ханс Питър Кун  представят „Златни илюзии”
 

„Златни илюзии” е пърформанс – инсталация, в която четирима артисти преплитат звук, светлина и движение в едно цяло. Те съграждат свят от художествени образи, вдъхновен от цвят и символика. Светлинната и звукова инсталация на Ханс Питър Кун осигурява основата за диалог между хореографията и танца на Акеми Нагао и Джунко Вада, към които се присъединява звуковата композиция и пърформанс на цигуларката Биляна Вучкова. 

20.30 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Out Innerspace (Канада) представя „Някога преди”

Танцовата компания Out Innerspace, един от най-ярките и гласовото представите на новата пълна на танцовото изкуство от Канада, идва в Пловдив на 12 октомври с последната си продукция - “Някога преди”. Това е въздействащо произведение, в което танц, призрачна архитектура, кукловодство и театрални илюзии създават псевдо-свят на границата между формите и безформеността. “Някога преди” разглежда физическите измерения на времето и демонстрира как миналите преживявания оформят личността, как изпитанията могат да се превърнат в нещо красиво, тук и сега. Спектакълът се занимава с темите за натрупания опит, спомените, колебанията и личностното развитие. Танцът е строг, прецизен и наситен с детайли. Възцарява физическо беззаконие, което разбива логиката и въздейства като ода към невидимите сили и вътрешно желание.

18 ОКТОМВРИ 

20 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Gravity & Other Myths (Австралия)  представят „A S
imple Space” 

„A Simple Space” е екстремен спектакъл, в който 7 акробати ще летят над главите на публиката. Без предпазни манежи. Без обезопасителни въжета. Без помощни технологии. Сцената е оголена арена за извънземна акробатика и стартова площадка за главозамайващи излитания на артисти, които смятат гравитацията за мит. В това сурово, но изпипано до последния детайл представление, публиката ще усеща тръпката на риска и ще вижда всеки електрически импулс в телата на артистите. Gravity & Other Myths е реномирана и многократно награждавана австралийска циркова трупа. Спектаклите им се отличават с неподправеност, впечатляващи движения и прямота спрямо публиката. Това е нов вид акробатичен физически театър, който бяга от наложените модели на традиционното цирково и театрално изкуство. Gravity & Other Myths създават изкуство, в което всичко е наистина, до краен предел възможностите на човешкото тяло.

19 ОКТОМВРИ 

11 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Gravity & Other Myths (Австралия)  представят „A S
imple Space” 

 „A Simple Space” е екстремен спектакъл, в който 7 акробати ще летят над главите на публиката. Без предпазни манежи. Без обезопасителни въжета. Без помощни технологии. Сцената е оголена арена за извънземна акробатика и стартова площадка за главозамайващи излитания на артисти, които смятат гравитацията за мит. В това сурово, но изпипано до последния детайл представление, публиката ще усеща тръпката на риска и ще вижда всеки електрически импулс в телата на артистите. Gravity & Other Myths е реномирана и многократно награждавана австралийска циркова трупа. Спектаклите им се отличават с неподправеност, впечатляващи движения и прямота спрямо публиката. Това е нов вид акробатичен физически театър, който бяга от наложените модели на традиционното цирково и театрално изкуство. Gravity & Other Myths създават изкуство, в което всичко е наистина, до краен предел възможностите на човешкото тяло.

17 ч., СКЛАД в Тютюневия град
Агата Синиарска, Каролина Гживнович (Полша) представят „Втора природа”

Сцената прилича на градина, в която място е отредено само за един-единствен вид. Агата Синиарска и Каролина Гживнович изследват природата, за да представят съвременен прочит на травмата на Холокоста. Те базират своя спектакъл на историята на Пола Ниренска, полска танцьорка от еврейски произход, която след множество перипетии се установява в САЩ. Там тя се превръща в знакова фигура за модерния танц, но така и не успява да се освободи от призраците на миналото до края на живота си.

20 ч., Дом на културата „Борис Христов”
Аурора Лубос (Полша) представя „Добре дошли”

От сцената Аурора Лубос протяга ръка за състрадание, макар че мнозина вече отказаха. В родната й Полша, а и не само, темата за приема на бежанци доведе до раздори и затръшнати врати. Какво изпитваме ние, преситените европейци, към другите, чуждите, изпадналите в беда. Добре дошли ли са наистина? Аурора Лубос задава тези въпроси на зрителите, на полското общество, както и в по-широк европейски контекст. Нейното солово изпълнение е колкото покана за човечност, толкова и протест срещу безразличието. Танцов апел към западния човек, скрит зад уюта и сигурността, който затваря очите и сърцето си за бягащите от, конфликти, репресии, смърт и глад.