22 000 зрители гледаха Opera Open в Пловдив

  • от Мария Луцова
  • 12:31, 24.09.2019

22 000 зрители са гледали 12-те спектакъла от програмата на фестивала Opera Open на Античния театър през лятото на 2019 г.  Екипът на музикалната институция отчете и 60 процента увеличение на приходите спрямо 2018-а.

„Радваме се, че бяхме едно от големите събития на Пловдив-Европейска столица на културата 2019. Благодарение на фондация „Пловдив 2019” и Община Пловдив успяхме да реализираме някои от големите си мечти”, каза директорът на Операта Нина Найденова. Тя благодари на всички артисти и технически служби, защото в продължение на месеци са успели да удържат нивото си и да изнесат тежки продукции с по над 100 участници и то през няколко дни.

Найденова изрази задоволството си, че все повече млади хора гледат спектаклите на Операта, а 30 процента от тези 22 000 зрители са били и ценители от чужбина, дошли под тепетата специално за фестивала.

„Партньорството ни с Държавна опера-Пловдив е едно от най-успешните в рамките на програмата на Европейска столица на културата.  Операта изпълни на 100 процента всички аспекти на философията на европейски столици на културата – за излезе извън стандартните пространства, да представи по-различни продукции, международни партньорства, гастроли на големи артисти, да бъде сред хората. Видим е икономическият ефект. Изчислихме, че за 6 месеца от Европейска столица на културата платените събития са посетени от около 120 000 зрители. Сами си направете сметка какъв сериозен дял за тази цифра имат артистите от Операта”, каза и артистичният директор на фондация „Пловдив 2019” Светлана Куюмджиева.

Въпреки добрите резултати и признанието на публика и партньори, в Операта не крият, че са притеснени за следващото издание на фестивала на Античния театър.

„Програмата за 2020 година е готова. Можем да я публикуваме и още чакаме да ни одобрят датите за ползване на Античния театър. Крайният срок е до утре, за да попаднем в рекламните материали на туроператорите. Чрез Асоциацията на българските туроператори имаме официално запитване за обябяване на спектаклите поради интереса от чужбина, затова настояваме  да имаме гаранции за Античен театър максимално бързо, а не през януари 2020-а, когато отново ще е твърде късно за договаряне с туроператорските фирми. Не можем да разчитаме на туристи, ако нямаме яснота какво ще се случва догодина. Програмата е очарователна, но за съжаление , за да я реализираме, трябва да работим на принципа на риска, защото няма никаква яснота как и с колко ще се финансира Opera Open 2020. Точно това се опитвахме да предотвратим и от  2-3 години водим разговори общината да зададе ясните си приоритети по отношение на културата и фестивали като нашия”, обяви Нина Найденова. Тя допълни, че трупата ще може да се възползва от натрупаната енергия, от опита и от изградения авторитет само при ясна стратегия какво ще се случва с Opera Open 2020. Директорката на Операта призова кандидатите за кметове да посетят представление на музикалната трупа и да заявят позицията си по наболели проблеми като липсата на сграда и окаяното състояние на Концертна зала.

„Ние също задаваме въпроса за стратегията за културата в Пловдив. Европейска столица на културата е дългосрочна инициатива, която трябва да има ясно развитие и за след 2019-а”, допълни я Светлана Куюмджиева.

Новият сезон на Държавната опера започва с премиерата на „Фалстаф” от Верди на 28 септември от 19 часа в Дома на културата „Борис Христов”. Спектакълът е перла в короната за всеки оперен театър – истинско предизвикателство, защото е ансамблова опера , висш пилотаж. Изисква много умения и поне два състава.

„Всеки режисьор мечтае за „Фалстаф”. Особено когато в състава блестят имена като тези на Кирил Манолов и Марияна Пенчева. Заедно те двамата имат поне 30 „Фалстаф”-а по световните сцени, но точно тук – в Пловдив, се събират за първи път в един спектакъла. Манолов е провъзгласен за най-добрият Фалстаф на нашето време от Рикардо Мути, а Марияна Пенчева е едно от знаковите имена в българското оперно изкуство. Изключително ангажирана е и заради преподавателската си работа. Но ето че са тук и ще пеят пред пловдивската публика. Това представление не е поставяно досега в Пловдив”, разказа Нина Найденова. Звездният състав се допълва от диригента Павел Балев, ръководител на Филхармонията в Баден-Баден, от един от знаковите български сценографи – Елена Иванова. В роли влизат и Михаил Пулиев, Свилен Николов, Август Методиев, Марк Фаулър, Георги Султанов, Александър Баранов, Димитър Зашев, Борис Кучков, Момчил Караиванов, Евгений Арабаджиев, Александър Носиков, Марияна Панова, Светлана Иванова, Вера Гиргинова, Валерия Мирчева, Анита Дафинска, Елена Чавдарова-Иса, Цветанка Ангелова.

„Пея за втори път през този сезон в Пловдив след „Аида”.  Не успях да видя всички предсталения от програмата на фестивала, но гледах „Орфей и Евридика” и ще ви кажа, че това е световен спектакъл. Мога да ви говоря много за Фалстаф, но по-скоро бих се обърнал чрез вас към политиците: Елате на опера, за да видите колко публика харесва продукцията на пловдивската трупа. Тя е обречена без собствена сграда. Ако построите такава, пак можете да крадете, но ще оставите нещо след себе си”, включи се в разговора и световноизвестният баритон Кирил Манолов. Той подчерта, че културата трябва да бъде приоритет на всички български политици заедно със спорта и образованието.

„Това са жизненоважни неща, за да се съхраним. Културата трябва да е национален приоритет. Аз съм пловдивски зет, обичам този град и винаги, когато съм тук, се успокоявам. Важно е Пловдив да има своя опера, защото публиката пълни залите и Античния театър”, завърши Манолов.

Колежката му Валерия Мирчева допълни, че операта е скъпо изкуство и никъде по света не се самоиздържа и че тук трябва да има ясна стратегия за развитието на това изкуство, за да може то да оцелее.

Иначе през новия сезон от Операта обещаха, че ще продължат да водят целенасочена политика по приобщаването към публиката и на най-малките. След изданието на Opera Open за деца, в програмата ще продължат да попадат представления за най-малките.

 

 

Kоментари

коментар
Никола
15:00, 24.09.2019
Отговор

Какво общо има операта с кмета и общината. Не е ли държавна и на държавна издръжка. Реваха че няма сграда, оказа се че има и дори има повишаване на приходите. Стига с тези манипулации. Новия кмет има много по-важни задачи за града от операта, театъра или погребалния дом. Има за довършване булеварди, стратегически проекти, голямо конарско шосе и много други. Айде стига вече.

коментар
Иванова
14:55, 24.09.2019
Отговор

Най-вече новите кметове трябва да разровят тази "перачница" на пари в Операта и да сменят това крадливо ръководство!