Спомени от миналото: Емблемата на Пловдив - „Ален мак“
„Ален мак“ е завод за парфюмерийно-козметични продукти, който води началото си от основаната през 1892 г. от А. Папазов – Първа българска парфюмерийна фабрика „А. Папазов“. Тридесетгодишният тогава индустриалец създава в Пловдив фабриката за парфюми и сапуни, която по-късно ще се превърне в козметичния гигант „Ален мак“. Още на Първото българско изложение в Пловдив фабриката получава златен медал.
Малко по-късно продуктите й получават признание от световните изложения в Анверс, Белгия 1894 г., Париж, Франция 1900 г., Сейнт Луис, САЩ, 1904 г., Лондон, Англия 1905 г. Асортиментът освен одеколони, парфюми и тоалетни води включва също кремове, помади, прахове и пасти за зъби, бои за коса, лосиони, тоалетен сапун, глицеринов крем, както и модерният по онова време фиксатор за мустаци. Амбалажът изцяло се внася от Франция. С маркетингова цел Антон Папазов организира първите български конкурси за красавици. С имената на победителките след това кръщава някои от своите парфюми и одеколони. Мениджмънтът на фирмата винаги се придържа към най-високите тогава световни стандарти и това обяснява пазарните успехи на нейните продукти. Кремовете са предлагани предимно във вносни порцеланови бурканчета, а парфюмите в красиви стъклени флакони, задължително с луксозни цветни етикети.
Българската палата на Изложението в Париж през 1900 г. където фабрика „Антон Папазов“ Пловдив печели златен медал.
През 20-те и 30-те години фирмата няма сериозна конкуренция на българския пазар. През 1929 г. Папазов получава царска грамота, с която е назначен за придворен доставчик. Любопитно е, че той регистрира и марка №1 в първия бюлетин за индустриална собственост, орган на Бюрото за индустриална собственост на Министерството на търговията и земеделието. Това е „Млечен сапун“, а датата на регистрация е 15 април 1904 г. Фирмата му има магазини в София, Пловдив и Русе, а продуктите й се продават в цялата страна. Благодарение на нея много българи и най-вече българки разбират, че красотата, макар да е дар от Бога, заслужава и по-специални грижи. Фабриката е разширена през 1900 г.
През 1930-1939 г. се разраства и модернизира. Създадени са още около 50 нови асортимента (най- известен е одеколон „Магнит“, произвеждан и до 80-те.). Фабриката е национализирана през1947 г., а през 1948 е обединена с други парфюмерийни фабрики и с едно сапунено предприятие.
През 1950 е преименувана в „Ален мак“. В нова сграда е от 1970 г. След обединяването (1976) с фабриката за метален амбалаж в с. Хвойна, Смолянски окръг и със завода за хартиени опаковки в с. Лесичово, Пазарджишки окръг, „Ален мак“ става завод, който произвежда козметични кремове, одеколони, парфюми, есенции, пасти за зъби, средства за декоративна козметика, детски и бебешки препарати и др. Използва над 200 ароматични материала и над 100 основни суровини.
Десетилетия наред „Ален Мак“ е непоклатим лидер в бранша. Продуктите на компанията са особено популярни на руския и украинския пазари и в останалите държави от ОНД. Това е и причината през 2004 г. част от производството на компанията, предназначено за тези пазари, да бъде изнесено в Киев, Украйна. Производството за българския пазар си остава в Пловдив. След 2005-2006 г. продажбите спадат драстично, изгубени са огромните руски пазари Компанията изпада в несъстоятелност през 2011 година, поради невъзможност да обслужва облигационен заем. завода е обявен за продажба. „Ален Мак България“ ЕАД е компанията-собственик на акциите на производственото предприятие, която към момента извършва търговска дейност.
През 2013 година най-голямата козметична компания на българския пазар „Рубелла Бюти“ АД закупува марките на „Ален Мак“ на стойност 1,050 млн. лева и правата да ги произвежда.
Из"Енциклопедия на Пловдив", автор Божидар Тотев