Разруха и неясна съдба за емблематична пловдивска сграда
"Орта мезар арт-кафе галерия" на две нива със стъклен под между етажите, а отстрани реставрираната мазилка със стенописите опреди четири века. Чрез металната конструкция със стъкло ще може да се вижда сградата отвсякъде, а на първото ниво ще има бар и сцена, на която може да се провеждат различни културни прояви. Второто ниво пък ще бъде галерия с експозиции на различни творци и художници.
Така трябваше да изглежда в началото на 2019 година една от най-старите живи сгради в Пловдив, която датира още от ХV-XVI век. Собствениците разкриха за проекта още през 2016 година, когато унищожителен пожар погълна голяма част от старата турска баня, а в момента тя служи единствено за подпиране на рекламни пана.
Разрухата от пожара в Орта мезар трайно се е настанил в старата баня, а периодично там се правят инспекции и комисии. Защо обаче нищо не се случва там?
Кметът на район „Централен” Георги Стаменов заяви, че последната комисия на място е била преди няколко месеца. Тъй като сградата е паметник на културата, начело на комисията били експертите от НИНКН. Едва на въпросната проверка се е разбрало, че има одобрен проект, който е със забележки от страна на културната институция. Един от собствениците на сградата Радослав Бозуков обаче не бил доволен от корекциите, които са били нанесени в проекта.
„Най-отговорно заявявам, че служителите на НИНКН трябва да бъдат обект на разследване от прокуратурата. Това е институцията, която не само, че не се грижи за паметниците на културата, а е основна причина за тяхното унищожаване”, заяви Бозуков. Той обясни, че от институцията са дали „византийско да” на проекта му, като реално са го осакатили.
„Според тях не може сградата да бъде на две нива. Въпреки че в нашия проект е направено всичко, както трябва и според съвременните изисквания за възстановяване на такъв тип сгради, от НИНКН отхвърлиха основата концепция. Без второто ниво имаме една сграда от 100 квадрата с височина от 7,2 метра. Друг е въпросът, че колоните, които са на второто ниво държат покриваната конструкция”, обясни бизнесменът. Но това не е най-обезпокоителното. Проектът на собствениците на банята е бил входиран през декември 2016 година, а те са разбрали, че е разгледан и одобрен през юни 2018 година. От НИНКН обаче били готови със заданието още през 2017 година, а становището било забито в някое от чекмеджетата на културата на институция повече една година.
„От НИНКН не получихме никакъв отговор, че е готов. Попитахме ги защо не са ни изпратили становището. Те ни отвърнаха – „Трябваше да следите и да питате” „, обясни нелепата ситуация Бозуков. Той все пак ще започне реализацията на проекта според сегашните изисквания на Националния институт по паметниците на културата, а в движение ще се опита да се пребори за идеите си.
„Вече 12 години стоим с моя партньор и се чудим защо се бием с вятърни мелници, но ще го завършим този проект, тъй като и двамата го искаме”, каза Бозуков.
Във всеки внесен проект има заявление, вносителят отбелязва своя телефон за връзка, практиката ни е да търсим по тях вносителите, за да ги уведомим, че преписката им е готова, обясниха от НИНКН пред наш репортер.
Поне по няколко пъти от институцията звънят на посочените телефони, но нямат спомен дали са успели да се свържат с инвеститорите на Орта Мезар през 2017 година.
„Работим по стотици преписки и проекти, а разполагаме с около 50 души персонал”, казват още от културната институцията.
Фотография: Michal Valach