Димитър Фердинандов е абитуриент в ЕГ "Пловдив". Пловдивчанин е сред най- активните млади хора в града, с активна позиция в доброволческата дейност. Той работи по различни проекти, победител е в редица международни конкурси, а тази година програма за колонизиране на Слънчевата система му донесе първа награда в XXI Национален конкурс „Космосът – настояще и бъдеще на човечество” на фондация „Еврика”. Solar System Colonization Program (SOCOL) е амбициозен проект, който не обещава само бъдещи колонизации или пилотирано изучаване на Слънчевата система, а се занимава с проблеми и опасности като климатичните промени и глобалното затопляне, осигурявайки безопасност на живота и възможност за бъдещото му развитие. Ето и писмото, което Митко Фердинандов написа до добрия старец. В него са събрани мислите и мечтите на едно момче, за което няма невъзможни неща.
Скъпи Дядо Коледа,
От години не съм изпитвал нуждата да пиша писмо до теб, защото ти винаги правилно отгатваш какво желая и от какво се нуждая. Благодаря ти за купищата игри и играчки, за топлите дрехи и прекрасните писма-пожелания, които оставяш на масата до изпитото топло мляко, което никога не пропускаме да оставим за теб. Благодаря ти за всички усмивки, които твоят благороден труд донесе на мен и моето семейство. Илюзорен или не, ти правиш всички ни по-добри и носиш топлина в сърцата ни!
Дядо Коледа, аз пораснах и разбрах, че светът не е само игра и забавление. През годините учих усърдно и се опитвах да осмисля света около себе си. Той се оказа наистина чудесен, далеч по-вълшебен от това, което си представях! Книгите и енциклопедиите, до които от малък се допитвам, част от които именно ти ми подари, ми позволиха да пътувам във времето, където научих за ранните хора, динозаврите, първите земноводни, първите риби, катаклизмите, и в пространството - достигнах до невероятни места в нашата великолепна Вселена. На моменти се чувствах сам в това безкрайно пространство, но така осъзнах колко важни са хората около мен. Пътувах и около Земята и осъзнах, че не всички деца и младежи имат достъп до способите, които ми позволиха да пътувам до тях. Много от тях не могат да отидат на училище, защото то или не съществува, или трябва да пораснат и да се грижат за семействата си. Затова, Дядо Коледа, тази година не искам нищо материално, но моля те, върни тези деца в училище! Не позволявай обстоятелствата да отнемат от тях нещо толкова прекрасно - това да знаят и познават света около себе си! Нека през 2020 повече деца пътуват като мен във време-пространството и осъзнаят колко вълшебен е светът около тях! Подари образование, защото колкото повече хора имат досег до знанието, толкова по-добър ще е нашият свят!
С пожелание за лек път,
Димитър Фердинандов
* На 10 декември бе отбелязан Международния ден за правата на човека. На тази дата през 1948 г. Общото събрание на ООН приема Всеобщата декларация за правата на човека, която има за цел да постави база, върху която държавите да градат по-добрия и качествен живот на гражданите.
С инициативата "Писмо до Дядо Коледа" ние, Младежките европейски посланици, желаем да припомним, че правата на човека не са чудо! Те са неприкосновени и са валидни за всеки един от нас, без разграничение от какъвто и да е вид, като например раса, цвят, пол, език, религия, политическо или друго мнение, национален или социален произход. Аз заставам зад Член 26., според който:
1. Всеки човек има право на образование. Образованието трябва да бъде безплатно, поне що се отнася до началното и основното образование. Началното образование трябва да бъде задължително. Техническото и професионалното образование трябва да бъдат общодостъпни, а висшето образование трябва да бъде еднакво достъпно за всички на основата на техните способности.
2. Образованието трябва да бъде насочено към цялостно развитие на човешката личност и засилване на уважението към правата на човека и основните свободи. То трябва да съдейства за разбирателството, търпимостта и приятелството между всички народи, расови или религиозни групи, както и за осъществяване дейността на Организацията на Обединените нации за поддържане на мира.
3. Родителите имат право, с приоритет, да избират вида образование, което да получат техните деца.