С разработка на Пловдивския университет и партньори: Деца с аутизъм и увреден слух общуват чрез таблети
Деца с аутизъм, увреден слух и говор и езиков дефицит вече ще могат да общуват по-лесно благодарение на новите технологии. Вместо да обясняват с жестове на лекаря къде ги боли или в магазина какво искат да си купят, те ще използват съответните катринки и думи на своя таблет или мобилен телефон. С няколко клика на устройството ще могат да съставят цели изречения, които им е трудно да произнесат. Базата със символи и ключови думи ще се попълва от родители, учители, експерти и от самите деца.
Софтуерът е разработен в рамките на международен проект „TESI“ по програма „Еразъм+”, който ще бъде представен официално утре в Пловдив. Той се координира от ПУ „Паисий Хилендарски“, в партньорство с университети и училища от Испания, Румъния, Полша, Гърция, Хърватия и България, сред които и пловдивското Специално училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Стоян Белинов”.
„Проектът е насочен към създаването на адаптивна, достъпна и лесна за използване софтуерна система, която ще подпомогне хората с вербално-комуникационни затруднения да преодолеят трудностите и препятствията, пред които са изправени ежедневно, спомагайки за тяхното активно социално включване и въвличане в живота на общността. Информационните технологии и използването на мобилни устройства могат да спомогнат успешно за компенсирането на вербално-комуникационните нарушения и да улеснят взаимодействията между хората с аутизъм, експертите в областта и други. Те предоставят на ползвателите и възможност за намиране на нови начини за комуникация, социализиране, обучение и заетост”, обясняват от Пловдивския университет.
За децата с увреден слух приложението е изключително ценно, тъй като не само ще помага в общуването им, но и ще обогати активния и пасивния им речник. Създателите на проекта смятат, че той ще е в помощ и на хора с езиков дефицит – бежанци или младежи, чийто роден език не е български.