Здравко Димитров: Обединим ли се около важните неща за Пловдив, уверен съм, че ще ги постигнем
Здравко Димитров е роден на 22 май 1963 година в Пловдив. Средното си образование получава в СУ ”Васил Левски”- Пловдив. Завършва ПУ ”Паисий Хилендарски” като бакалавър по спортна педагогика. През 2002 година защитава магистратура по психология в Пловдивски университет.
През 2011 година защитава магистратура по публична администрация в ПУ, както и по финансов мениджмънт в Стопанска академия”Д. А. Ценов” в Свищов.
Като дете тренира лека атлетика, но по-късно се насочва към баскетбола. В периода 1981– 1991 г. е състезател на ССК Академик Пловдив и ЦСКА. Участвал е в националния отбор по баскетбол, носител на международни и национални награди. От 1994-а до 2007 г. е президент на Баскетболен клуб „Академик“ – Пловдив. Член е на УС на БФБ и УС на ЛЗД „Сокол“ – Пловдив. Успоредно с това се занимава с частен бизнес.
През ноември 2007 година печели мажоритарни избори за кмет на район „Западен” с мандат 2007 – 2011 година. От ноември 2011 година е назначен за областен управител на област Пловдив. Народен представител в 42-ото и 43-ото Народно събрание. Печели изборите за кмет на Пловдив на 11 ноември 2019 година. Здравко Димитров е семеен, с две дъщери
-Г-н Димитров вече близо два месеца сте начело на Община Пловдив, усещате ли промяна в отношението на хората около вас и тези, които срещате в ежедневието?
- Не бих казал, че отношението на хората се е променило. По-скоро само обръщението - от областен управител на кмет, но в интерес на истината дори още не съм свикнал. Всичко друго е нормално, нещата започват да се подреждат.
-Каква е разликата между това да си областен управител и кмет на втория най-голям град в България?
- Не мога да кажа, че един областен управител няма отговорности, напротив – доста са. В Община Пловдив обаче безспорно са по-многобройни и са по-близо до хората, а проблемите следват един след друг. Самият пост те поставя в казуси, които са от първостепенно значение за хората и по-този начин погледите са насочени към теб.
В началото, в действителност се усеща по-голямо напрежение и очакване от хората. Все още има неща, които трябва да се канализират, но в процеса на работата мисля, че хората ще се успокоят.
Към момента е доста напрегнато. Влиза се от среща в среща, от казус в казус. Ето, досега бях в среща с родители от една детска градина в Пловдив… не може да се бяга от проблемите. Трябва да влезеш в него и да го решиш – така работя аз!
- Една от критиките към вашия предшественик бе, че не е близо до хората и няма приемен ден. Вие от друга страна не бягате от директен контакт с всякакви хора. Това стил на работа ли е или по-скоро различни характери?
- Ние сме различни хора. Всеки има своя стил на управление и поведение, тук не става въпрос да се дават оценка. Моят начин е да съм по-близо до хората, да вляза в директен контакт с тях. За съжаление, някои злоупотребяват с това нещо. Но това е моят стил - да питам, да се допитвам до специалисти, до засегнати страни. Смятам, че това е правилният начин, но както казах, човек с човек не си приличат, а вероятно всяко нещо има своите плюсове и минуси.
-Готов ли е екипът Ви? Понесохте доста критики, че имате девет заместници.
- С предложената промяна в управленската структура целим оптимизация и подобряване на работата на администрацията и общинските предприятия, за да работят ефективно в услуга на гражданите.
Настоявах за деветима заместници, защото знам, че няма как един човек да контролира всички процеси. Искам всеки да носи своята професионална отговорност и да следи ежедневно и изкъсо работата и проблемите в ресора си. Предвиждам и корекция на заплатите, защото не са им коригирани с години. Те са обидно ниски и ако искаме да задържаме качествени специалисти и да ги развиваме, това трябва да стане възможно най-скоро.
-Има ли разминаване между очакванията и реалността в състоянието на Община Пловдив?
- Нормално е като гледаш една структура отвън, а след това отвътре да има някакво разминаване. Нещата, които не ми харесаха са свързани с определени процеси, но не мога да генерализирам всичко и всеки отдел. Ето например едно териториално и селищно устройство. Там нещата бяха буквално затлачени, а и имаше и отказ от услуги. Самият аз съм имал проблеми с това звено. За това поставих арх. Невена Балчева като зам.-кмет по устройство на територията, а за главен архитект сложих Димитър Ахрянов.
Те имат конкретни задачи, с които вече се справят. Хората виждат промяната, като дори се обаждат да изразят своето задоволство – това не може да не ме радва. Ние сме тук да работим за хората – ние не сме повече от тях. Най-важната функция на администрацията е допирът и услугите към гражданите.
-Има ли неща, които трудно бихте осъществили като кмет, след като видяхте какво в състоянието на градската администрация?
- Мен ми се иска да променим много неща максимално бързо, но няма как да преобразим Пловдив с магическа пръчка. Има приоритети, но трябва да се начертаят и конкретни стъпки. Не говоря само за 4-годишен мандат , трябва да гледаме отвъд, тъй като това са проекти, които ще имат важно значение в следващите 10,15 и 20 години.
Трябва да имаме визия за Пловдив, а не да се работи на парче. Това може да се случи, когато всички политически партии се обединят около важните неща за града, както и да се чуе гласа на гражданите. Говорим за обществени обсъждания, по-разширени експертни съвети. Трябва да седнем на една маса, да начертаем приоритетите – кое и как да се направи първо, второ, трето…. Тази програма трябва да се спазва, независимо кой е на власт и да вървим напред. Няма друг начин.
-Новият Общ устройствен план вече е входиран в Община Пловдив. Имате ли забележки към сегашния проект и ще има ли корекции?
- В момента оглеждаме нещата, но да – още в началото се забелязаха неща, които трябва да се променят. Например в Централна градска част зоната на Бетонния мост е било като тъмно петно, с което не съм съгласен. Тази пътна връзка трябва да се запази. Дали в такъв вид ще е Бетонния мост, или с преработка на цялото съоръжение – ще видим какви са опциите.
Има и други спорни моменти. В процес на обсъждане, ще изчистим тези неща. Важно е да чуем гражданите, както и гилдиите какво мислят. Новият ОУП ще е определящ за следващите 50 години. Аз също живея в този град, всички живеем в него. Не са ми чужди всички проблеми, за които говорят хората.
- Кои проекти да очакват пловдивчани да стартират през 2020-а?
- Важно е да започнем транспортният възел "Модър" - "Царевец", транспортните връзки с бъдещия пробив под Централна гара, вторият лот от новия бул. "Северен" от Брезовско до Карловско шосе. В момента само първият етап няма да даде кой знае какъв ефект. Други важни проекти са разширението и реконструкцията на няколко ключови булеварди и улици в града като "Кукуш", "Даме Груев", "Марица-север", "Царевец" и другите, които са на дневен ред. Приоритет е реализацията на Водния цикъл с модернизацията на Пречиствателната станция, който ще започне 2020 година.
-Анонсирахте тегленето на кредитна линия от 120 млн. лева. Това ли е единственият вариант за финансиране на големите проекти? Другите опции, ако Община Пловдив трябва да се справя сама са вдигане на данъци или продаване на общински терени ли ?
-Да, това са вариантите. Ще дам една историческа справка в Пловдив с Божидар Здравков. Безспорно най-добрият кмет в историята. Той е вдигнал данъците неимоверно и е теглил голям заем. Сигурно са го хулили гражданите по онова време, но вижте, тогава градът процъфтява, а сега много от хубавите неща в Пловдив са негова заслуга.
Имайте предвид , че в момента има евтини пари от Европа, от които трябва да се възползваме. Преди дни бях на среща на КЦМ. Те се подготвят да изтеглят 65 млн. лева заем, защото в момента е най-изгодно. За мен трябва да се възползваме от това, в София правят същото.
Както казах обаче не съм от хората, които взимат еднолични решения. Ако не са съгласни общинските съветници и гражданите – няма да теглим заем. Ще работим с това, което разполагаме, което обаче не е много.
В момента подготвяме бюджета за догодина и вече е ясно, че ще завършим годината с дефицит. Има неизпълнение в приходната част с около 30 милиона лева. Отделно започнати са редица големи проекти, за които няма осигурено финансиране или съфинансиране. Новият бюджет се очаква да е около 310 млн. лева, но знаете, че повече от половината пари са издръжка на администрацията, училищата и други подобни дейности.
Искам хората да погледнат трезво на нещата. От една страна искаме да се случват проектите, от друга не искаме да теглим заем, от трета да не вдигаме данъците… Няма как – не можем да хванем от лотарията.
- Премиерът Бойко Борисов заяви, че държавата ще построи стадион „Христо Ботев” , както и ще помогне на Локомотив. Означава ли това, че стадион „Пловдив” няма да може да се реализира през този мандат, предвид огромните инвестиции в двата пловдивски гранда? Другата обещана помощ от държавата е за Околовръстно шосе и евентуално нов мост над Марица, какви са вариантите за външно финансиране на големите проекти?
-На първо място ще се опитаме да привлечем европейско финансиране. Всяка една опция, която е открита ние сме длъжни да се възползваме и да работим по нея. Не искам да утежнявам пловдивчани с излишни данъци. Ако пропуснем тези възможности, тогава никой няма да ни оправдае, тук съм съгласен.
Един от проектите, които са дадени за финансиране на заема например – Голямоконарско шосе. В следващия програмен период ще се залага много на свързаност между населените места и общините. Според мен ще можем да кандидатстваме за финансиране по него. Проектът е на огромна стойност.
Отделно, можем да оправим всички входно-изходни артерии и пътищата с близките населени места по тази програма. Това, ако се случи ще съм много доволен. За европейските политики и фондове ще отговаря Анести Тимчев, който има експертиза и опит. Имаме позиции в София, които също ще използваме. Ако успеем да вземем пари от правителството за новия мост над Марица, тогава естествено при условие,че вземем заем, ще насочим парите към друг обект.
Относно спортната инфраструктура. Заложените приоритети са да направим първо стадион „Христо Ботев” , база на Локомотив Пловдив, като може да помогнем и за стадиона им. Когато приключат инвестициите в двата пловдивски гранда, ще дойде на дневен ред и градският стадион.
-Друг от основните Ви акценти в програмата е обновяването на Тютюневия град. Може ли да очакваме вече реални действия там. ?
- Преди дни арх. Балчева и арх. Ахрянов имаха среща с Боил Банов. Постигнаха съгласие около основните акценти в идеите ни за обновяването. Съвсем скоро ще стартираме там нещата, а смятам, че тази зона ще стане като Капана.
В действителност нещата там много се забавиха, имаше и неприятни инцидентни. Говорил съм със собствениците на имотите. Сигурен съм, че ще успеем да се обединим около една обща концепция.
-Паркирането е един от големите проблеми. Един от първите казуси, който трябва да решите е за многоетажния паркинг до ТЕЛК. Загърбва ли идеята Община Пловдив да прави такива съоръжения? По време на кампанията казахте, че имате идея да се направят подземни паркинги под дворовете на училищата.
- Подземните паркинги под дворовете на школата е моя стара идея. Идеята е да се направи публично-частно партньорство. Да се дадат на концесия дворовете, на които да се направят модерни игрища за спорт, които през деня да се използват от учениците, а вечер да се заплащат, отделно да има и паркинг под тях, който да носи приходи. Ще проучим всички възможности.
Относно многоетажните паркинги – в никакъв случай не сме се отказали от идеята. Имахме среща с гражданите, директорите на училища и други заинтересовани страни. Уверен съм, че на улица „4 януари” може да направим подобно съоръжение. Ще направим зелен пояс, пешеходна зона на самата улица, входът ще е от „Цар Борис III Обединител. Мисля, че започнаха да разбират и след няколко срещи, когато им покажем проектите, ще се съгласят. Там мястото е ключово, като ще обслужва съда, Капана и цялата Централна градска част.
-По време на кампанията казахте, че имате забележки към системата с запазеното паркомясто със скоба. Може ли да очакваме там промяна?
- Според мен тази наредба не е работеща. На практика срещу 20-30 лева се държи едно паркомясто по цял ден. Ако отидем сега с вас в централна градска част, ще видим, че няма къде да се спре.
Човекът си е платил,в правото са си, но реално със скобите паркоместата намаляват наполовина. Искам да създадем работещ механизъм, с който да преработим тази наредба. Задал съм на районните кметове и експертите да направят анализи и предложения и да видим кое е най-доброто. Може да минем към система като служебния абонамент. През деня да е свободно паркомястото, а между 18:00 и 8:00 часа сутринта да е запазено, както и през почивните дни. За да сработи подобна система обаче всички трябва да помагат, както и самите хора, за да не се допускат злоупотреби.
-Какво ще пожелаете на пловдивчани за предстоящите празници?
-Най-важното! Да сме живи и здрави всички, а Новата година да бъде по-успешна и по-здрава, нека сме и по-добри едни към други.