Йордан Камджалов: Моцарт е пробил дупка в небето
от Руслан Йорданов
„Пред Моцарт музикантът остава абсолютно гол и няма никаква възможност да прикрие какъвто и да било свой технически, емоционален или ментален недостатък. При неговата музика се вижда и се чува мисълта на човека. Дори да има микроскопичен проблем, той се вижда като през увеличително стъкло. Нужно ни е смирение към простотата, Моцарт е направил дупка в небето по отношение на този принцип“.
Това заяви световноизвестният диригент Йордан Камджалов на среща с пловдивската публика в Дома на културата „Борис Христов“. Тази неделя – 26 март, Маестрото ще постави уникален концерт под тепетата. Класиката ще завладее зала „Колодрум“ на 26 март 2017 г., а нейни проводници ще бъдат „Genesis Orchestra”, с артистичен директор и главен диригент Камждалов, и хоровият формат на Музикалната Лаборатория за Човека с диригент Мая Василева. Камджалов обещава да представи „Requiem“ на Волфганг Амадеус Моцарт по съвсем нов и нечуван досега начин.
В препълнената зала диригентът отбеляза, че великият композитор притежава суперминималистично съвършенство, което не може да бъде разбрано докрай. „Досега не съм дирижирал Моцарт, защото не го разбирам. Този „Requiem“ е първият доброволно програмиран от мен Моцарт в моя живот.
„Реквием“-ът обаче не можеше повече да бъде отлаган. Вече 20 години се готвя за Моцарт, а сега разполагаме с музиканти от Лабораторията, които могат да се справят. Ако го нямаше хорът, никога нямаше да се престраша“, допълни той.
36-годишният диригент предупреди, че трябва да се пазим от заблудата, че можем да разберем Моцарт докрай. „Защото ние не можем да разберем нещата докрай, и ако нещо може да бъде разбрано докрай, то е доста елементарно. Не си струва човек да се занимава с неща, които могат да бъдат изчерпани. Няма нищо по-безперспективно от това, което може да бъде изчерпано“, обясни маестрото. Според него въпреки, че Моцарт се смята за емблема на класицизма, той винаги си остава абсолютен авангард в музиката.
Камджалов смята, че човешкият глас е най-съвършеният инструмент заради способността му да транспортира усещания и преживявания директно от вътрешността на човека, тъй като е закачен за тялото и душата. „Ако сложим една цигулка или тромпет, това е нещо външно. Няма инструмент по-близо до човека от гласа. Той не е съвършен, но ако бъде овладян, няма по-голяма сила от човешкия глас, няма по-голяма магия“, отбеляза той.
Камджалов, който е дирижирал някои от най-големите оркестри в света, посъветва младите музиканти да работят много - от сутрин до вечер. „Нека не спират да вярват в собствения си потенциал, да не спират да се съмняват в това, което са постигнали, да се съмняват в завършеността на нещата. Човек трябва да се опита да намери себе си и да не бъде по никакъв начин копие на своите учители“, добави той.
По думите му ако човек спре да се вдъхновява, с него е свършено. „Вътре в него има безкраен извор. Да не цапаме извора на вдъхновението. Мен например ме вдъхновява Вагнер, който звучи в момента. Вдъхновява ме свръхчовешката природа на космоса“, каза още диригентът.
Маестрото е убеден, че класическата представа за гения е тотално остаряла –днес всеки е гений в нещо, а думата е тотално девалвирала. „Моцарт е истински гений, но животът му е бил ужасен. Кой би искал да премине живота на Моцарт доброволно? Ван Гог, Мусоргски, Яворов…
Постоянно гледаме някакви гении и си казваме колко е хубаво да си в този градус на мислене и на чувстване. Обаче съм сигурен, че никой по никакъв начин не би искал да изживее живота на Яворов, Атанас Далчев и Димитър Ненов. Геният е почти синоним на страдалец, на борец“, подчерта диригентът.
Според него цялостната система и образование трябва да изявят потенциала на всеки човек и да спомогнат за отриването на неговия същински талант. Всеки човек е безкрайно талантлив в нещо, задачата е това да бъде търсено“, смята Камджалов. Според него духовната йерархия се подрежда по следния начин - свръхчовек, гений, светец. „Спрямо светеца всичко под него е доста посредствено“, заключи той.
Диригентът призна, че пътува към своя идеал, който е непостижим. Пловдивската публика ще има шанса да сподели част от неговото пътуване на концерта на „Реквием“ в Колодрума на 26 март.
Концертът ще бъде записан и излъчен онлайн на живо чрез метода лайвстрийм, по подхода на Берлинската филхармония. Всеки, който желае да се докосне до мистерията на „Реквием“, но няма възможност да бъде в Пловдив на 26 март, може да го направи от дома си, напълно безплатно. Концертът ще може да бъде гледан на живо на страницата на „Сосиете Женерал Експресбанк“ във Фейсбук, както и на платформата на STREAMER.BG.