Вероника Милушева: 2020-а не събори бизнеса ни, тя ни научи на неща, които при други обстоятелства нямаше да разберем

  • от Соня Желязкова
  • 19:00, 29.12.2020

Когато животът ти предоставя лимони – направи си лимонада.

Чрез този принцип част от браншовете успяха да изплуват на повърхността, след като цунамито на 2020-та заля всичко, което сме имали и което сме градили.

В края на всяка година теглим чертата и поглеждаме назад. А на финала на тази, която историята определено ще помни,  можем повече от всякога да поговорим за промени. Потапяме ви именно в един такъв диалог.

Вероника Милушева, чиято работа се свърза с онова, на което 2020-та дръпна шалтера, ни разказва за перипетиите и прийомите, чрез които човекът на новото време се приспособява, за да върви напред. Ето какво сподели Вероника пред TrafficNews:

–Разкажи ни какво представлява дейността, която фирмата ви извършва?

–Нашата фирма прави ежегодно две големи конференции на тема Афилиейт Маркетинг – веднъж през лятото в Европа и втори път през декември в Тайланд.

 Целта на тези събирания е хора, които са изградени професионалисти да споделят с тепърва учещи се нещата, които знаят за този бранш. Посещават ни хора, които правят първите си стъпки в сферата, ние ги срещаме с успелите, за да получат знания  и мотивация. А професионалистите се срещат със свои колеги в рамките на събитието, разменят опит и контакти.

–Какви са стъпките, за да се организира едно такова събитие?

–Преди да се появи пандемията от Covid-19 и да се наложи голямото затваряне, нашите конференции бяха изцяло физически. Ние правехме събития, които събираха на едно място близо 3500 души! А за да се случи цялото това мероприятие, има много работа зад кулисите, която извършваме ние. Преди всичко се случват много проучвания, пътуване по работа, разучаване на терена–посещение на конферентни центрове, хотели. Всичко това се прави, за да може да се установи кое е най-подходящото място за събиране на такъв огромен брой хора, като трябва максимално да се търси комфорта и удобството на нашите посетители.

След като имаме селектирани дати и локация, се започва същинската организация на мероприятието. Това включва маркетинг, продажба на билети, технически съпорт за клиентски въпроси, набиране на спонсори.

–Разкажи ни какво включваха ангажименти ти преди пандемията?

–Моята роля е извоювана след няколко години работа във фирмата. През времето ми се е случвало да върша много различни неща, без да имам конкретна позиция, така да се каже. Накрая получих ангажимента за транспорт на голяма част от хора – всички колеги, които работят на място, ВИП-овете, спонсори, лектори, спийкъри.

Моята роля е да осигуря навременно пристигане на тези хора и комфортен престой, за да може да вършат пълноценно работата си, докато са там. Което включва търсене и намиране на самолетни билети и оферти за хотел, които са оптималният вариант спрямо възложения ми бюджет.

–Какво се случи с вас, когато се появи Covid-19?

–В началото всички бяхме в шок и не знаехме какво е бъдещето ни, защото конференцията е само една част от нашата дейност. Парите, изкарани от конференциите, финансират останалите продукти, които предлага фирмата. Появиха се куп въпросителни – ами ако нямаме капитал? За борда на директорите последваха много важни разговори и решения. Имаше един месец, през който никой не знаеше какво ще се случи. Шефовете ни трябваше да се свържат с нас лично, за да съобщят неприятната новина, че сме освободени за неизвестен срок от време. Беше тежко. Много хора останаха без работа, а това беше последното нещо, което те желаеха.

–Кога и как намерихте решение на този проблем?

–Решихме, че можем да се опитаме да направим конференцията онлайн. Това улесни част от процесите,  но се отрази негативно на други.

Няма ги аспектите от физическата организация, които споменахме преди малко–пътуване, проучване на терен, хотели, флаери, плакати, банери и прочее. Трудното беше да сформираме виртуална конференция, които да издържи броя участници.

Както казах, на физическите ни присъстваха близо 3500 души, какво остава за виртуална. Прогнозирахме големи цифри, а се оказаха в пъти повече и от това. Спадът в цената на офертата, именно заради липсата на транспортни и други разходи, допадна на много хора.

–И успяхте ли да реализирате онлайн събитието сполучливо?

–След като се зароди идеята, последва проучване на пазара. Шефовете ми установиха, че към момента никой по света не е правил онлайн събитие с такива мащаби. Реализирахме я в началото на месец ноември. Проблемът, пред който се изправихме обаче, беше намирането на надеждна онлайн платформа, която да успее да понесе голям брой посетители–говорим от порядъка на няколко хиляди души.

Изглеждаше, че сме намерили удобно решение. За жалост, през първия ден от събитието, когато всички хора се вписаха в платформата по едно и също време от цял свят, тя не издържа. Последваха няколко часа забавяне, в които колегите ми да намерят вариант.

Трудно е, защото всички са работили ден и нощ за това да се състои конференцията, макар и онлайн. При подобна ситуация потребителите остават недоволни, което неизменно внася напрежение.

–Как се справихте с непредвидените обстоятелства?

Искам да отбележа, че ние прогнозирахме около 15 000 души, оказаха се 19 000!

Това се страхотни цифри, но както видяхме, има непредвидени ситуации. За да се справим с това, наехме технически съпорт от друга фирма.

Решили сме при следващите ни мероприятия да успеем да изработим сами тази платформа. Тогава цялото управление и съпорт ще бъдат в нашите ръце. Ключово е, защото ако това са наши хора, при тях мотивацията платформата да издържи ще бъде много по-голяма.

–Промени ли Covid-19 съдържанието на конференцията? Засегна ли динамиката ѝ?

–Промени, разбира се. От една страна, самите лектори имаха нова полезна информация, която да предадат на потребителите ни, засягаща ефектите на вируса върху маркетинга. От друга страна, се опитахме настроението да не се променя, да не се отчайваме.

–А какво се случи с партитата, игрите и забавленията?

–Хората много очакват събитията ни, защото знаят, че след няколко дни усърдна работа, последват много занимания, предвидени за забавление и отдих. Особено конференцията в Банкок, когато три дни се работи здраво, но останалите седем, хората остават по островите и разпускат.

А за нас, които сме организирали всичко, не сме спали и яли, за да „гасим пожари”, забавленията в края на събитието са дългоочакван момент.

Въпреки всичко успяхме да намерим вариант и за това. Пренесохме част от игрите във виртуалното пространство  – изготвихме панели, събиране на точки от активност в платформата, томболи, изненада от спийкърите. Нямахме възможност за забавление до такава степен, каквато е присъща за физическите мероприятия, но се постарахме да създадем атмосфера.

–Имаха ли интерес спонсорите да финансират вашата онлайн дейност?

–Всъщност да. През годините нашата фирма е извоювала име на пазара. Всичко зависи от бизнес стратегията им, но обичайните спонсори изявиха желание да се включат в това начинание. Отгоре на всичкото, имахме спонсори, които при други обстоятелства не знам дали бихме могли да привлечем.

–Какъв беше отзвукът от хората в края на събитието?

–Въпреки моментните проблеми, конференцията беляза успех. Имаше голям интерес от страна на потребителите. Преди всичко ние залагаме на качествена информация, поднесена от професионалисти, което не се променя независимо къде се провежда събитието.

Имахме моментален интерес, хората много харесаха този формат.

–Смятате ли да продължите с онлайн събитията, когато си възвърнем стария начин на живот?

–Определено. 2020-та беше много тежка година за редица бизнеси, ние имаме късмет , че намерихме вариант да продължим дейност и то въпреки обстоятелствата. Планираме, без значение от условията, в които живеем, да продължим с подобни събития. Следващата ни конференция ще се проведе през месец май, като тя отново ще бъде онлайн.

Не смятаме, при положение големият интерес, да изгасим огъня на онлайн събитието. Още нещо – не само, че 2020 не събори нашия бизнес, тя ни даде много уроци и ни научи на неща, които при други обстоятелства нямаше да разберем.

Планираме, когато вече можем да бъде мобилни, да провеждаме фиксираните физически конференции в Европа и Тайланд, но да съхраним помежду тях онлайн събитията в друго време от годината.

–Това ли е бъдещето? Може ли един ден „виртуалното” да измести живите ни събития окончателно?

Не мисля, че това е възможно, поне не и в близкото бъдеще. Хората, с които работя и посетителите на конференцията нямат търпение нещата да се нормализират, за да можем да продължим постарому. Все пак нашите конференции не са само информацията и контактите, които човек създава, а пътуването, което се случва, туризмът и физическите дейности.

 Също така физическия контакт - стискането на ръце е ултималният начин да приключиш една добра сделка! Затова не, не мисля, че онлайн мероприятията, колкото и успешни и по-лесни за организиране да са, ще изместят физическите. Хората обичат да са заедно!

 

Снимки: личен архив на Вероника Милушева - 2018-2019г.