Соня Йончева: От мадам Бътерфлай до огнената Кармен на Античния в Пловдив (Фотогалерия)
Алфредо Каталани, Джудепе Верди, Джакомо Пучини, Жорж Бизе, Ленард Бърнстейн и до тях изумителните „Ръченица” на Петко Стайнов и „Севдана” на Георги Черкин предложи световноизвестната пловдивска оперна прима Соня Йончева на снощния си концерт на Античния театър. Певицата излезе на сцената малко след 20.30 часа след кратък музикален увод на оркестъра на Държавна опера-Пловдив. Облечена в елегантна черна рокля и блестяща наметка със шлейф, тя бе като скъпоценно бижу сред колоните на древния театър.
Йончева директно се впусна в красив танц с публиката с репертоар из вечната класика - "Аида", "Трубадур", "Мадам Бътерфлай", "Ла Вали", "Русалка", "Травиата", "Кармен"". В този момент тя държеше дистанция и запази излъчването си на дива, макар още след първото изпълнение да захвърли обувките с високи токчета, които се оказаха препятствие за придвижването й по сцената на Античния театър. От време на време тя се оттегляше за кратки музикални паузи, в които всичко беше в ръцете на великолепните инструменталисти от Държавна опера-Пловдив и диригента им Найден Тодоров.
След всяко нейно изпълнение амплитудата на аплодисментите на публиката се вдигаше, а с това и настроението на Соня. Тя не просто пееше, но и играеше сцените от подбраните в програмата арии. След солистичните си изпълнения, Йончева покани на сцената избрания от нея млад изпълнител, предавайки символично щафетата на следващото поколение.
„За мен е радост да съм тук. А сега искам силно да аплодирате Божидар Божкилов – един артист, който е млад, но вече върви към голяма кариера”, каза Соня. 26-годишният бас бе избрал за изявата си на Античния театър Арията на крал Филип от четвърто действие на „Дон Карлос” и с изпълнението си буквално изправи на крака зрителите. Те не просто изпълниха молбата на Йончева да подкрепят младия артист, който точно преди началото на карантината си завоюва правото да специализира в Миланската скала, но го аплодираха от сърце заради красивото изпълнение.
След това Божкилов на сцената излезе братът на Соня – тенорът Марин Йончев. Той също сподели с публиката едно изпълнение, а после пя и заедно с оперната прима дует от „Уестсайтска история”.
Така неусетно концертът премина във втората си част, в която Йончева изненада публиката и с едно парче от вечната поп класика – „Замълчи, замълчи” на Петър Ступел в оригинално изпълнение на Мими Николова. Макар и да не сподели с публиката, Соня бе избрала тази песен неслучайно. Още докато била съвсем малка, тя слушала у дома често майка й да я пее. После когато изявила желание да изпее песента, се свързала за правата й със сина на Петър Стюпел – Юри Ступел, също композитор.
Той не скрил вълнението си от желанието на световната дива да припомни на публиката за великолепното музикално наследство на Петър Ступел. За аранжимента се погрижил друг талантлив музикант и композитор – Румен Бояджиев-син.
На финала Соня съвсем се сля с публиката си и се отдаде на емоции. Първо пофлиртува с диригента Найден Тодоров с Хабанера от „Кармен”, а после изтанцува танц с брат си Марин на „Наздравица” от „Травиата”. Своя поклон към майка си поднесе с песента „България”, написана от Теменуга Йончева преди години. Световноизвестното сопрано я изпълни в партньорство с Божидар Божкилов и Марин Йончев.
След бисовете и дълго продължилите аплодисменти Соня Йончева се поклони на публиката, изпрати ѝ целувки и потегли към поредната сцена, на която й предстои изява – Арена ди Верона в Италия заедно с Пласидо Доминго.
За да се случи гостуването на Соня в родния й град и да има шанс публиката да се наслади на таланта й, помогнаха дипломатите от две държави, стана ясно преди концерта й снощи. Външните министри на България и Италия обединиха усилията си, за да преминат преходите ѝ между двете държави без карантини и тестове и така да достави наслада на почитателите си.
С подобна привилегия и толкова ангажименти – въпреки пандемията и ограниченията по целия свят, могат да се похвалят една шепа световни изпълнители, а за оперното изкуство това са Соня Йончева, Анна Нетребко и Йонас Кауфман.
За публиката остана надеждата, че българката ще се завърне у дома, за да повтори приказната музикална вечер под звездите на Пловдив. Насладиха й се както почитатели на Йончева от Пловдив, така и от цяла България.
Фотографии: Александър Богдан Томпсън