Скулпторът Камен Танев се завръща с изложба

  • от PlovdivTime
  • 17:04, 28.02.2018

С изложбата „Малки монументи“ талантливият български скулптор Камен Танев се завръща в България, 13 години след последната си експозиция в страната. Авторът ще представи първообрази на монументалните си скулптури, които красят музеите, площадите, парковете, кръстовищата и крайбрежните алеи на градове в Италия, Франция, Германия, Холандия, Уелс, Испания, Гърция, Австрия, Унгария, Белгия, Холандия, Гватемала, Турция, Египет, Сирия, Израел, Индия, Тайван.
Експозицията ще бъде открита на 1 март 2018 г., в галерия „Интро“ в София от 18:30 ч.

Неподправеният стил на даровития скулптор е добре познат на ценителите от множеството участия и представяния на конкурси, арт фестивали и симпозиуми в чужбина. Всяко едно негово произведение представлява абсолютно свободна жива форма, лична негова интерпретация, която живее някъде.

Обича да казва, че скулптурата няма нужда от постамент. Тя трябва да си стои като странен жив организъм и да не бъде насила вмъквана в архитектурни оси или градски пространства.

Една от последните му реализирани монументални творби е в Азиатския музей за модерно изкуство в Тайван, редом до скулптурата на Роден.

Сред най-известните му произведения са 8-метровата бронзова скулптура за младежките олимпийски игри в Нанджин, Китай, композицията „Връзки“ пред международното летище в Гватемала сити, трите монумента, които  красят Истанбул, както и много други.

Авторът е носител на множество награди от престижни арт фестивали и конкурси в страната и чужбина. Посетителите на галерия „Интро“ ще могат да се насладят на пластиките от „Малки монументи“ в периода  от 1 до 20 март 2018 г.

  

Камен владее до съвършенство материала

Диана Драганова - Щир

 Пространството на галерия INTRO е мястото, което е избрал за своята самостоятелна изложба Камен Танев. Автор с изявен и разпознаваем стил и начин на изразяване, той владее до съвършенство работата с материал, балансира обемите и формите внимателно и прецизно, провокира и задава различни посоки.

Монументалните пластики на Камен Танев са отдавна познати в чужбина, негови творби са селектирани за участия в престижни международни конкурси, арт фестивали и симпозиуми в цял свят. Един от най-големите му успехи е безспорно поставянето на негова пластика в пространството пред Азиатският музей на модерното изкуство в Тайван.

Всичко, което скулпторът създава е белязано от монументалност, независимо от материала и мащаба. Не случайно наименованието на настоящата изложба е „Малък монумент“.

Камен Танев е автор, които обмисля и развива една идея в материал, създава необичайни гледни точки, в различни мащаби и множество трансформации.

С творбите си той търси изразителност и динамика, опитва се да де материализира камъка и да му придаде повече мекота и деликатност. Неговите пластики се развиват в пространствени композиции, в които гравитират сфери и тела, покрити с „меки“ вакуумирани материи. Авторът последователно избира геометрични тела, които изследва и поставя в сложни трансформации, които носят силния заряд на артистична свобода и сетивна асоциативност.

В изложбата в галерия INTRO Камен Танев е изградил един цялостен визуален код, който обединява едни от най-силните му серии „Генезис“, „Links“, „Аполон и Венера“. Енергията на тези абстрактни, наситени с много движение форми, синтезират неговият пластически подход по един наистина въздействащ и запомнящ се начин.

 

Творчеството му разкрива чрез неяснотата

Тули Мисирлоглу, Главен куратор по история на изкуството в Македонския музей за съвременно изкуство в Солун, Гърция

 Светът на Камен Танев се определя от чистотата: перфектен в технически аспект, овладявайки от ранна възраст една флуидна пластичност на материалите, той оползотворява формите, които избира да създава.

Торсове, които създава, може да заблудят публиката, която не е запозната с целостта на неговото творчество, но Камен Танев по-скоро клони към абстракцията. Действително любовта към човешкото тяло е често срещана сред много съвременни артисти.

Той минава с лекота през трудностите на извайването на мрамора, гранита и други твърди материали, обуздавайки ги във великолепни скулптурни конфигурации, отличаващи се с техния ритъм и симетрия, докато в други случаи основната роля е предоставена на сюблимната агония и динамични свързвания.   

Една екстензивна препратка в геометрични фигури заедно с физиката и биологията пораждат една нова таксономия в триизмерната вселена. Той прилага един задълбочен подход към най-деликатните детайли в необикновените структури, поставени в един нов контекст в друго измерение.

Често детайлите на тези композиции включват цитиране на вечното преплитане в неговите произведения, отразявайки флуидното на даден материал за отливане или тъкан. Мраморът се трансформира в способните ръце на скулптура в привидно пластичен материал, като неговата текстура се култивира при съпоставката и разнообразието на цветовете. 

Но тенденцията да прибягва към преплитането може да се отнесе към една игра на сенки между очевидното и прикритото, реалното и въображаемото, която е скрита зад повърхността на реалността.

По начин, който напомня на един друг българин – Кристо, Танев транспонира скулптурата с подобен подход: разкрива чрез неяснотата. Привидно скрита под флуидните дрехи за отливане, не можем да направим друго, освен да градим хипотези за действителната форма. Не можем да разпознаем ясно.

Пределът на въображението действа по собствен начин, който Танев оставя да предава конюнктурата на детайлите в неговите произведения, възражда самите художествени произведения и поднася скулптурите оживени с пластичността, която  ръководи тяхното начало.