Рут Колева: 600 японци пяха на български моя песен

  • от Мария Луцова
  • 17:09, 26.04.2019

Рут Колева е едно от актуалните млади имена на българската поп и джаз сцена. Певицата е родена в София, а дълги години от детството си прекарва в Бахрейн, Индия и Тайланд, където баща й е треньор. Занимава се с музика от 5-годишна възраст. На 15 години прави първите си записи с композитора Мартин Брайли в Щатите.

Завършва средното си образование в България, а после „Медии и комуникации” в Утрехт, Холандия. През 2007 г. печели стипендия от фондацията на Стиви Уондър и учи в Hollywood Pop Academy в Лос Анджелис.

Рут има издадени шест студийни албума. Носител е на много награди у нас и в чужбина.  Активно концертира у нас и в чужбина. Съвсем скоро – на  2 юни от 20.30 ч., Колева ще излезе на сцената на Античния театър в Пловдив заедно с Камелия Тодорова и Милица Гладнишка. Трите певици ще зарадват ценителите с един необикновен концерт под знака "Ladies of Jazz". 

 

- Рут, превърнахте в традиция концертите си в Пловдив. Какво ново ще чуят феновете ви на Античния театър?

- Тази година темата на концерта е "Златните български хитове". Публиката ще чуе на нов глас едни от най-големите хитове в джаз аранжименти изпълнени от мен, Милица и Камелия Тодорова. 

- Интересно е – какво обединява една талантлива млада певица, една успешна актриса и прима на джаза с множество престижни изяви през годините? 

- Любовта ни към музиката и желанието ни да покажем едно обединение между поколенията, приемственост, поднесени с финес и красота. 

- Как подбирате репертоара за концертите и има ли творчески различия, а и поколенчески?

- Всяка една от нас има собствен репертоар и визия, която по много естествен начин прелива една в друга. Не мисля, че имаме творчески различия, нито поколенчески. Аз, като най-млада, се опитвам да се уча от опита и големия талант на хора като Камелия и Милица, за мен този проект е голям урок и вдъхновение.

- Какво внася всяка една от вас в тези проекти? Милица е много артистична, вие -експанзивна, Камелия – аристократична…

- За мен Милица е човек с огромна душа и невероятно чувство за хумор, тя освен артистична е и изключително чувствителна душа. Камелия има невероятно силно присъствие на сцената, като буря от емоции и мелодия. За мен е най-важно, че на нас ни е приятно заедно и нещата се получават естествено и с много забавление. В крайна сметка това е мечтата на всеки изпълнител – да прави това, което обича докато се забавлява.

- Забавлявате ли се и извън сцената?

- С Милица сме заедно и в още един проект – Джеймс Бонд Live in Concert, който е много приятно изживяване също. Нямаме много време да се виждаме, но пък има голяма доза забавление.

- Преди време в публичното пространство избухна сериозна дискусия по повод един концерт на Криско с филхармоничен оркестър. Вие реагирахте много остро. Кое всъщност ви накара да коментирате това събитие?

- Не съм реагирала „много остро“, просто защото не ме вълнуват такива музикални напъни. Смятам, че посегателството над симфоничната музика е пошло и изключително неуместно решение. Това е пример до какво може да доведе това да си алчен и да не си доволен от мястото си на сцената.

- Как трябва да се възпитава публиката?

- Като човек учил медии, мога да кажа, че голяма част от „възпитанието“ тръгва от там.

- Появява ли се нова чалга в българската музика с подобни събития?

- За мен чалгата никога не е била проблемът, по-скоро такива неуместни решения носят негатив. 

- Откъде идва според вас компромисът – все пак тук е замесена и музикална институция, която се изявява в сферата на класическото изкуство?

- Не зная, защото не съм запозната, но както казах – според мен идва от алчност. Това да искаш да си навсякъде – на всяка цена, дори качествата и талантът ти да не го позволяват. Разбирам, че Криско иска да се легитимира като елитарен – с фраг и лачени обувки, но това по никакъв начин не променя неговото ниво – като музикант и певец. Какво следва, "Криско Опера", в която ще разказва за к*рви, кока и цитирам негов текст „Бременно момиче, ухаеш на аборт“? И в крайна сметка няма проблем такива пошли „експерименти“ да се случват, но трябва да бъдат изцяло в частния сектор, без да се слага името на държавна институция. 

- В последните години се наблюдава тенденцията певците да излязат от клубовете и да правят все по-мащабни концерти в големи зали. Означава ли това, че вече се е изградило ядро от публика, която има доверие и харесва българските музиканти? 

- Надявам се, че да. Поне от моята гледна точка, това се случва. 

- Кое е най-вълнуващото ви преживяване по време на концерт?

- Първият ми концерт в Cotton Club в Токио, когато публиката пееше с пълно гърло текстовете ми на български. Бяха около 600 японци. 

- А любопитна случка в Пловдив?

- Миналата година на концерта ни с Милица и Камелия, когато пълнолунието огряваше Античния театър и докато Милица пееше започна и заря над града. Беше магия.

- Какво се случва около вас, върху какво работите освен този концерт?

Имам турне в Китай следващата седмица, турне в Европа през лятото и нов албум идната есен.