Пловдивският жрец на „Сигнал“
В България е трудно да се срещне човек, който да не знае наизуст златните шлагери на „Сигнал“ – „Да те жадувам” , „Може би”, „Сбогом”, „Да или не” и много други. Малко известно е, че те са създадени от пловдивски творец – пианистът и композиторът на групата Христо Ламбрев.
Завръзката става през 1975 г. в София - Христо е в казармата, а нашумялата по това време група „Златни струни“ си търси пианист. Техният титуляр зад клавишите – Васил Найденов, току що е напуснал бандата, за да се присъедини към „Диана Експрес“ на Митко Щерев и да започне бляскавата си солова кариера.
Останалите членове на бандата – фронтменът Йордан Караджов, басистът Румен Спасов и братята Иван и Боби Мишеви, отиват във Военния клуб да чуят как свири младият пловдивчанин. Остават впечатлени от представянето му зад рояла и след уволнението Ламбрев се присъединява към „Златни струни“ .
По това време българският рок прави първите си несигурни стъпки и репертоарът им се състои предимно от кавър-версии. „Ние правехме повече парчета на “Uriah Heep” и по-малко – на „Deep Purple“. „Диана Експрес“ също наблягаха на „Deep Purple“. Докато „Щурците“ свиреха песни на „The Beatles““, спомня си музикантът. През 1978 г. те решават да се отделят и да започнат да творят български рок. Междувременно братя Мишеви бягат в Канада и се оформя първоначалният състав на „Сигнал“ – Караджов, Ламбрев и Спасов, а след година към тях се присъединява и барабанистът Владимир Захариев.
„Тогава седнах и написах тези хубави песни, които вече три поколения не спират да пеят. Имах възможността да работя с най-великите поети от тази епоха - Любомир Левчев, Орлин Орлинов, Кръстьо Станишев, а също и с големи светила на музиката“, посочва Христо Ламбрев.
Още първият им албум „Вечен кръстопът“ пленява сърцата на меломаните с лиричните си балади. „Сигнал“ бързо се налага на сцената и тръгва на турнета из цялата страна. Скоро славата им надхвърля „земята като една човешка длан“ и те изнасят концерти във всички държави от тогавашния социалистически лагер.
„Бяхме страшно години за времето си – с дълги коси и бради в стил „Джизъс Крайст“. Рускините и германките, дори кубинките полудяваха по нас“, разказва пианистът. На концертите Ламбрев се раздава зад пианото – докато свири, чупи каратистки стойки и показва упражнения по йога, които допълнително взривяват публиката.
В края на 1970-те Ламбрев написва и първата българска рок-опера „Легенда за тракийското съкровище“, която обаче не успява да види бял свят. „Взехме от военните един парашут и художникът Николай Янакиев го изрисува от вътрешната страна с фреските от Казанлъшката гробница.
В операта имаше балет, мимът Вельо Горанов изпълняваше пантомима, солистите Маргарита Хранова и Орлин Горанов пееха арии. Сюжетът на спектакъла се въртеше около династията на древния тракийски цар Севт и Казанлъшкото съкровище“, отбелязва Ламбрев.
Рок-музикантите от „Сигнал“ излизали на сцената, облечени като жреци. Било планирано рок-операта да тръгне на световно турне заедно с Казанлъшкото съкровище, но внезапната кончина на Людмила Живкова (дъщеря на държавния глава Тодор Живков и министър на културата) сложила край на проекта.
„Легендата за Казанлъшкото съкровище“ била играна само два пъти на софийска сцена.
Ламбрев свещенодейства на сцената и по-късно. „Години преди да се появят екстрасенсите аз излизах с мантия на сцената и провеждах оздравителни енергийни сеанси на десет концерта в големи градове. Пускахме музика на Жан-Мишел Жар и аз предавах чиста енергия на присъстващите. По този начин лекувах хиляди“, казва Христо.
Според него всяко живо същество излъчва вибрации на определена честота, в които се съдържа цялата информация за сегашния живот, миналия и бъдещия му живот. Затова е напълно възможно чрез предаване на енергия и чрез музиката да се лекуват хора от разстояние.
„Имах просветление и разбрах, че до този момент съм бил обикновен музикант. Когато откриеш енергийните вълни започваш да гледаш по друг начин на на всичко в живота - любовта, музиката, смисъла и т.н.“, обяснява той.
Друго знаменателно събитие от тази епоха е рок-фестивалът в Несебър през 1980 г. Тогава Ламбрев е споходен от шанса да свири на пианото в състава на двете най-известни групи „Сигнал“ и „Щурците“, чиито пианист тогава отсъствал.
Христо е закърмен с класическа музика в родния Пловдив. Баща му – оперният певец Васил Ламбрев, го слага зад пианото и му дава акордеона, още когато е на три годинки. Завършва блестящо Музикалното училище в Пловдив.
Още в седми клас печели конкурса за млади пианисти “Светослав Обретенов” в Провадия със собствена соната. Като студент в Музикалната консерватория в София свири класически джаз с Владо Радулов – Гершуин и препуска по клавишите на класически орган с мелодиите на Оскар Питърсън. От малък е запален спортист и се занимава с йога, карате, футбол, тенис на маса, плуване и бокс.
Кариерата му на пианист на „Сигнал“ продължава до 2002 г., когато се разделят с Йордан Караджов. Оттогава концертира като соло-музикант. Последният му проект е театралният мюзикъл „Диагноза артист“, който играе съвместно с актьора и Георги Низамов.
„Получава се страхотно шоу – той имитира чалгаджия, а аз му противопоставям Моцарт, Шопен и песните на „Сигнал“. Публиката се залива от смях. Запалих се по мюзикъла, защото е по-различен от рок-сцената“, допълва Ламбрев.
Музикантът признава, че всичко пловдивско му е мило и драго. „От 18-годишен не живея в града и се чувствам малко като чужденец, когато си идвам. Не познавам никого - моите приятели от детинство са се пръснали“, обяснява Христо.
Kоментари

Христо да каже жащо се махна първия баранист от Сигнал през 1978 година! Заради гей мераците на Ламбрев към колегата си. После Христо намери едно софийско педалче Владко Захариев, който и до ден днешен е в Сигнал. Данчо Караджов махна Христо от групата заради това че ревнуваше Владко от Христо. Искаше милувките на палавият барабанист само за себе си!

Има доста лъжи в статията Ламбрев не е композитор на рок - операта , а е правил част от аранжиментите. Музиката е на Иван Мишев от Златни струни. Сигнал никога не са свирили рок операта нито са се обличали като жреци