Неповторимият Фалстаф Кирил Манолов: Да пея на Античния театър след изолацията е като завръщане в родния дом
Един от най-добрите изпълнители на Фалстаф на света – баритонът Кирил Манолов, се завръща в Пловдив за едно вълнуващо представление на на 28 август от 20.30 часа на Античния театър. След концерта на брилянтната Соня Йончева Opera Open продължава да радва меломаните и гастролът на Манолов е част от големите имена, които пеят под тепетата.
Режисьор на спектакъла е Нина Найденова, диригент - Павел Балев, сценография и костюми - Елена Иванова, хормайстор - Драгомир Йосифов. На сцената на Манолов ще партнира пловдивското мецосопрано Мариана Пенчева, която също е гост-актьор в спектакъла. Другите участници са Марк Фаулър, Александър Баранов, Момчил Караиванов, Евгений Абаджиев, Вера Гиргинова, Елена Чавдарова-Иса, хор и оркестър на Държавна опера-Пловдив.
„Спектакълът е като завръщане в родния ми дом. Пловдивската опера бе първата трупа, в която бях приет и назначен на щат. Работя изключително добре с колегите, голяма част от които познавам още от Академията. Учили сме заедно. Те са прекрасни професионалисти. Да не забравяме и че съм пловдивски зет”, разказва Манолов.
Всъщност това не е първото му излизане на сцена след безпрецедентната пауза за изкуството в световен мащаб. През лятото баритонът започна репетиции на друг любим образ – този на Макбет от едноименната опера на Верди. В средата на август бе и премиерата във Варна. На сцената му партнираха Александрина Пендачанска и Иван Момиров, а диригент бе пловдивчанинът Найден Тодоров.
„Когато тръгвах за репетициите, съпругата ми ме изпрати с думите: „ти летиш”. Наистина беше така. Изпитах една позабравена тръпка, много приятна. Още повече, че дойде след период, в който ни причиниха всичко това – карантината, страха, невъзможността да работим”, казва баритонът. Той не отрича наличието на болестта, защото един от мениджърите му в Италия губи живота си след тежката битка с Covid-19.
„Не мога обаче да приема за нормална паниката, която бе насадена сред хората в световен мащаб. А както знаете, първо хората на изкуството усещат тези кризи. Паднаха ми ужасно много ангажименти. Никой не знаеше какво ще се случва занапред, а – за съжаление, и в момента живеем в една несигурност”, казва Кирил Манолов.
За периода на изолация големият ни оперен артист признава, че е преживял дълбока криза, защото е тежко, когато си работил, имал си ангажименти, интересни роли, изведнъж да спреш. Почивал си 10 дни, през следващите 10 го завладяла скуката, а после дошла депресията.
„Беше ми гадно, че така брутално властите – и то всички, по целия свят, изплашиха хората с истории за камиони с трупове, за ледени пързалки, превърнати в морги, за опасност от заразяване на събития, включително културни. Бях ядосан. Не бях си отворил устата от началото на март, когато пях в няколко спектакъла „Риголето” в Инсбрук, до средата на май. В този момент моята опора бе съпругата ми. Много говорехме и постепенно се успокоих, излязох от дупката”, разказва за периода на изолация Кирил Манолов. Едва след като преодолял кризата, започнал да работи с пианист и да възвръща формата си. Признава си, че му е било извънредно трудно и му е коствало немалко време, за да почувства, че отново владее гласа си.
Сега се чувства зареден и щастлив, защото му предстои да влезе в кожата на един от най-любимите си образи – Фалстаф. А на въпроса тежка ли е короната, която му отрежда великият Рикардо Мути с определението, че е най-добрият изпълнител на ролята в цял свят, Манолов реагира лаконично: „приемам това като огромна отговорност”.
И допълва: „Аз обичам „Фалстаф” – едно красиво съчетание от гениална музика и либрето. Харесвам този образ и като личност – той обича живота, обича хубавото вино, обича приятелите си. Разбира се, преживява своите разочарования, но в крайна сметка намира сили на финала да каже: „Всичко в света е шега и човекът за шут е роден”.
Манолов е категоричен, че пътят към този образ трябва да бъде извървян, за да успее артистът да предаде всеки нюанс, многопластовостта чрез всяка дума и всяка нота. Много хора могат просто да изпеят нотите, но за един пълнокръвен Фалстаф е необходимо много повече.
„Тази роля не е за млад изпълнител, а за артист, натрупал много опит, извървял този път. Само си представете: трима велики творци са създали това произведение – Джузепе Верди, Уилям Шекспир и Ариго Бойто, който е автор на либретото, стъпило върху комедията „Веселите уиндзорки” и комедийните интермедии на историческата хроника „Хенри ІV”, разсъждава Кирил Манолов.
Той се надява да подари на публиката на Античния театър точно на такъв пълнокръвен Фалстаф, който да ги зареди с много емоции и накрая да си тръгнат от вековната сцена с думите: „Целият свят е шега”.
След спектакъла в Пловдив баритонът потегля по света. Предстоят му представления на „Симон Боканегра” с Датската кралска опера. Първото от тях е на 5 септември. Артистът се надява, че и след това театри и открити сцени ще останат отворени, защото изкуството е това, което може да даде сили и вдъхновение на хората.
Фотографии: Александър Богдан Томпсън