Испанската преса: С “Пиратът“ Соня Йончева се нареди до Калас и Кабайе
"Пиратът", или радостта на белкантото", "Йончева си спечели правото да бъде наричана "Ла Йончева" или го доказа отново. Тя изпя операта с впечатляваща вокална мощ", "Тя стана една от великите сопрани (Мария Калас, Монсерат Кабайе, Лучия Алберти, Рене Флеминг и Мариела Девиа), пели тази опера" - това са само някои от отзивите в испанската преса за новата постановка на мадридския Кралски театър с българката Соня Йончева и мексиканския теноp Хавиер Камарена.
Самата Йончева коментира в Инстаграм операта на Белини така: „От първите до последните акорди - това е изпитание. Един вид вокална гимнастика. Но точно в това се заключава и техниката на белкантото, нали? Ето защо я обичаме толкова много. Това е нашата "най-спортна" дисциплина".
Пронизаната от емоции опера на Белини звучи рядко заради своята сложност – на изпълнителите им се налага да изпробват гласовите си възможности до краен предел. Но българското сопрано бе в същата роля и през 2018 г. в постановката на "Ла Скала", когато стана първата певица от 60 години насам, осмелила се да изпее партията на Имоджене на тази сцена след Мария Калас.
С третата си сценична творба „Пиратът“ (1827 г.) Винченцо Белини се утвърждава като един от най-големите италиански композитори. В операта Имоджене е влюбена в граф в изгнание, станал пират, но ѝ се налага да се омъжи за неговия най-лош враг и да му роди дете. На финала тя губи разсъдъка си. В последната си ария Имоджене се появява на сцената с огромна черна завеса, което според режисьора Емилио Сага символизира страданията, претърпени през целия й живот.
"Пиратът" е на сцената на мадридския Кралски театър до 20 декември, пише "Сега".
Фотография: Javier Del Real/Teatro Real