Димитър Колев: Водещо в проектите трябва да е вдигането на качеството на живот на пловдивчани
Какво се случи в район „Западен” през 2020 година? Какви проекти се реализираха и какви предстоят да се направят? Районният кмет Димитър Колев начерта пред TrafficNews основните акценти в програмата си, като определи и проблемните зони в „Западен”.
-Г-н Колев какво можете да кажете за последната година, която измина? Какво успяхте да реализирате от програмата си?
- 2020 година едва ли ще остане в историята като положителна година в световен мащаб. За всеки е ясно, че тя бе много тежка и нанесе много неблагоприятни последствия от здравна и икономическа гледна точка. От перспективата на нашата работа в район „Западен” - 2020 година бе успешна по отношение на новите придобивки, които реализирахме.
Успяхме да изпълним нашата програма, както я бяхме заложили. Реализирахме многоетажния паркинг, който вече работи, а 2/3 от местата са заети, предстои да се отдадат и помещенията под наем на партерния етаж. Също така започнатите обекти тази година успяхме да ги завършим . От по-големите към по-малките неща – направихме детска площадка на ул. „Перущица” , която бе по желание на майките в района. Също така сменихме настилката на детската площадка в Прослав, като в този квартал ремонтирахме и кучешките площадки. Още едно детско съоръжение направихме в междублоковото пространство на ул. „Орфей” и „Дивна”.
Щастлив съм, че направихме и два парка – този върху терена на бившата детска градина „Мир”, както и разширението на „Ружа”. Последният е изцяло ново парково пространство, което даде разширение на „Ружа”, а с него се оформи своеобразен център на квартала. Имаме нови алеи там, хубава детска площадка на 200 кв.м., фитнес на открито. Смятаме следващите години да го надграждаме с по нещо. Елхата също тази година я позиционирахме там.
Решихме и дългогодишния проблем с паркирането около Медицинските общежития. Там изградихме паркинги, които да се ползват от жителите на „Бряст” и „Равнища”.
-Тази година, като че ли акцента бе в т.нар Нов Смирненски? Кой е следващият микрорайон, където ще бъдат концентрирани усилията?
-В действителност решихме голяма част от проблемите в Нов Смирненски. Там бяха ремонтирани изцяло улиците „Белица”,”Орфей” и „Юндола” по договора на Голяма община. Уличките около тях също ги оправихме. Следващата година предвиждаме акцентът да падне върху т. нар. Стар Смирненски – около Гарнизонна фурна и улиците „Генерал Колев”, „Хаджи Димитър”, „Царевец”.
-Паркирането се превръща с голям проблем в целия град, в район „Западен” заработи първия общински многоетажен паркинг. Това ли е бъдещето?
- Проблемът с паркирането е, че дори да има средства, почти няма нови терени за направата на паркинги. Всички, което са могли да станат за паркиране, сме успявали да ги усвоим. Останали са зелени площи или други имоти, които не са подходящи за това и не трябва да се превръщат в паркинги. Бъдещето ще е голямо предизвикателство за паркирането – ще спираме по все по-далече от домовете си.
Многоетажните паркинги са един успешен модел. Това което виждаме, от няколко месеца работа е, че услугата започна да се търси от хората. Район „Западен” не администрира паркинга, но го наблюдавам често и може да се каже, че е добро решение – 2/3 от него вече е запълнен. Не е евтино съоръжение , но то дава алтернатива и вдига качеството на живот на хората. Не всички инвестиции, които се правят, трябва да се гледат през призмата дадени средства и възвращаемост. Той ще върне стойността си, може и да е след 15 години, но не е там въпросът. Един парк няма да върне левовата равностойност, една улица също - те дават по-добро качество на живот. Многоетажните паркинги имат и друга важна функция, а именно, че запазват повече терени, които могат да станат зелени площи. Няма какво да се лъжем - 50 лева на месец за ползването на този паркинг е много ниска цена. Община Пловдив трябва да върви в тази посока.
-Защо се наложи този модел в публичното управление ? Винаги, когато се говори за подобен тип инвестиция винаги се намесват аргументите, че това нещо няма възвърне инвестицията си…
-Общината трябва да реализира проекти, които ще вдигнат качеството на живот на хората. Разбира се, не трябва да се наливат безумно много пари в спорни проекти, които не се знае какъв ефект ще доведат. Този модел за търсенето на печалба е внесен от частния бизнес, вероятно много хора припознават това и в действията на общинската администрация. Да, тя трябва да има приходи и да печели средства, но не това трябва е водещото. Трябва да се търси баланс и да се дават блага, като не е задължително да става въпрос за пари.
-Район „Западен” е едно от местата в Пловдив, където има голямо жилищно строителство. Има ли предел този процес и какви са проблемите със застрояването?
-Проблемите със застрояването през последните години се виждат на все повече места. Като цяло строителството е регулирано от планове, които са правени години назад. Няма нещо, което да се е променило откъм планиране на зоните и вида строителство. Проблемът, с който Община Пловдив започва да се задъхва е новата инфраструктура.
Например Смирненски 3 и 4 и все още в самата си същност са голи полета. Там има много частни имоти със сменени статути, а собствениците искат да ги реализират – дали да строят или продадат. Тук се появява проблемът, че Общината трябва да направи инфраструктурата около тях и в един момент това е почти непосилна задача за нея. Поздравявам гл. архитект, който е подел инициатива инвеститори да даряват имотите, които са отредени за улици. Ако той не бъде дарен, трябва да бъде отчужден, а средствата за това винаги не стигат. По този начин това се превръща в един блокаж и за други инвеститори в съседство, които нямат общински път. Ако имотите се дарят, парите за отчуждаване от общинската хазна, могат да отидат за изграждането на пътищата там. Друга правилна стъпка е вдигането на разрешителните за строеж, според мен можеше още повече, но и това е стъпка напред . Дано тези пари се насочват към изграждането на нова инфраструктура. Тя е от изключителна важност, за да нямаме комплекси в полето. В район „Западен” имаме решение от ЕСУТ, че строително разрешение за „Смирненски” 4 се издава само когато бъде изградена довеждащата инфраструктура – ток, вода и път. Да, това ще спъне много инвеститори, но е решение също. За мен обаче задължително е да се търсят средства за изцяло нови инфраструктури по кварталите - било то по европейски програми или държавния бюджет.
-Като стана дума за нова инфраструктура район „Западен” има два проекта за нови пътни връзки, докъде са те?
-С връзката между Коматевско шосе и Прослав напредваме. Тази година успяхме да завършим парцеларния план, а в момента вървят обявление за него. Това е поредната стъпка за реализацията на тази нова пътна връзка, след като първо направихме идейния проект. Така през следващата година може да се направят отчужденията и технически проект. В случая благоприятно е ,че голяма част от пътя минава през общински имоти, като 1/3 от трасето може да се работи без да има процедури. За другата пътна връзка – продължението на бул. „Свобода” са заложени 9 имота за отчуждение, които процедури още не са завършили.
-Освен новата инфраструктура състоянието на основни пътни артерии в района не е особена добра - например „Царевец” и „Хаджи Димитър”, а оттам скоро ще минава пробива „Модър-Царевец”…
- Реконструкцията на тези две пътни отсечки е абсолютно задължителна, дори и като изключим пробива под жп линиите! „Царевец” и „Хаджи Димитър” просто те са деформирани. Буквално през две седмици правим ремонти там, самите павета вече не издържат на натоварването. Трябва да се махнат паветата и да се положи асфалт, хубаво е „Царевец” да се разшири, но ремонтът в сегашния габарит е много наложителен.
-Какви други проекти искате да реализирате догодина?
-„Генерал Колев” е много важна вътрешноквартална улица, на която държим да направим реконструкция, като ще се опитаме да вземем средства за нея през 2021-а. Искахме пари за цялостен ремонт още тази година, но явно в една бюджетна година са твърде много. Затова ще я направим на етапи в две бюджети години, сумата е 800 000 лева. Това е много важна улица, която пресича стар Смирненски и стига до ДГ „Рая” и ОУ „Елин Пелин”. Освен това тя е разпределителна и за много пресечки в квартала. Средства искаме и за направата на ул. „Йордан Гавазов”, която също има важна роля, а състоянието й не е съвсем добро.
Ще поискаме и 210 000 лева да се асфалтира и облагороди алеята на бул. „Свобода” от жп линията до Братската могила, както и 80 000 лева за парково пространство на ул. „Генерал Колев” до училището и детската градина.